Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Heving av husleiekontrakt pga inneklima.

Carnatus

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp leid et hus hvor vi har en standard husleiekontrakt med 3 måneders oppsigelse(for begge parter).

Det viser seg at de har benyttet en malingstype ved forrige oppussing som min samboer reagerer på kraftig. Hun får utslett, får tette bihuler, såpass ille at hun faktisk har problemer med å puste på natten med mindre vinduet er på vidt gap. Vi kan følgelig ikke bo her, og det er følgelig ikke noe å gjøre - da det å male over ikke vil hjelpe (malingen er jo fortsatt der).

Kan vi heve kontrakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om dette er noke som dere burde ha oppdaga på visning, og/eller dette er opplysningar dere hadde kunne forventa å få.

Sjølv meiner eg at utleiger ikkje kunne forutsjå dette behovet ig at det er leigetakaren som måtte ha opplyst om slike alergibehov.

Det å male over kan nok hjelpe sidan det kapsler inn orginalmalinga. Og det som eventuelt kjem gjennom forseglinga vil være så lite at ventilasjonen ordner det.

Mitt råd er dialog med utleigaren, eg kan ikkje sjå at utleigaren har brutt sin del av avtalen så då har ikkje dere grunnlag for avtalebrudd heller.

Lenke til kommentar

Hvordan vet dere at det er malingen som forårsaker disse plagene?

Akkurat det er et godt spørsmål. Det er iallefall noe i huset, siden hun blir bedre når vi forlater huset. Det kan faktisk være hva som helst her, uten at vi vet det. 

Spørsmålet er om dette er noke som dere burde ha oppdaga på visning, og/eller dette er opplysningar dere hadde kunne forventa å få.

Sjølv meiner eg at utleiger ikkje kunne forutsjå dette behovet ig at det er leigetakaren som måtte ha opplyst om slike alergibehov.

Det å male over kan nok hjelpe sidan det kapsler inn orginalmalinga. Og det som eventuelt kjem gjennom forseglinga vil være så lite at ventilasjonen ordner det.

Mitt råd er dialog med utleigaren, eg kan ikkje sjå at utleigaren har brutt sin del av avtalen så då har ikkje dere grunnlag for avtalebrudd heller.

Vi kommenterte faktisk "den kjemiske lukta i huset" på visning og huseier kommenterte at det var "nymalt, men benyttet allergivennlig maling", og vi opplyste huseier om frøknas allergi. Det viser seg at den "allergivennlige malingen" ikke er godkjent "allergivennlig maling" av NAAF. (vi fikk produktdata fra huseier)

Lenke til kommentar

kjerringa mi sliter med noe av det samme.. Men hu har kronisk bihulebetennelse. 

Dog trigges den spesielt av fukt og da  blir hu dårlig fort. 

Vi bodde tidligere ved sjøen og det tålte hun heller ikke så vi måtte selge og flytte derfra. 

Selv om malinga er ny så går luktene i malingen fort vekk og du vil ikke legge merke til disse innen kort tid. 

Om det virkelig hadde vært malinga så tror jeg ikke du kunne bodd noen plass uten å hatt ditt eget hvor du malte med spesialmaling. 

Lenke til kommentar

kjerringa mi sliter med noe av det samme.. Men hu har kronisk bihulebetennelse. 

Dog trigges den spesielt av fukt og da  blir hu dårlig fort. 

Vi bodde tidligere ved sjøen og det tålte hun heller ikke så vi måtte selge og flytte derfra. 

Selv om malinga er ny så går luktene i malingen fort vekk og du vil ikke legge merke til disse innen kort tid. 

Om det virkelig hadde vært malinga så tror jeg ikke du kunne bodd noen plass uten å hatt ditt eget hvor du malte med spesialmaling. 

Kronisk bihulebetennelse er en av tinga frøkna sliter med, i tillegg til kraftig allergi mot ca. alt. :| 

Og jeg ser at huseier ikke kan lastes, det er bare at det er vanskelig økonomisk å betale flere husleier på en gang. 

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1993&ID=4539<-- Avgasser kan gi plager selv om malingen er tørr i intill 2-4 uker om det er nymalt...

Det er ca. 8-12 uker siden det ble malt her.

Begynner å lure på om det kan være noe annet. 

Jeg personlig reagerer med hodepine og sviende øyne, men det startet ikke før jeg hadde vært her i ca. 2-3 uker.

Lenke til kommentar

Jeg tror, uansett hvor frustrerende det er for meg og min økonomi, at jeg heller må innse at huseieren ikke kunne vite noe om dette. De kunne ikke ane at frøkna ville bli plaget av dette. Derfor får vi heller gjøre det sånn at jeg sier opp husleiekontrakten, og flytter ut fort som fy, for å så la de ta depositumet som dekning av leie de 3 mnd. De er ordentlige mennesker, som jeg ikke tror gikk inn for "å lure noen". 

Dersom huseieren også har levert produktdata så er det vanskelig å hevde at ein har fått manglande informasjon.

Har du vært i kontakt med lege? Uansett årsak og eventuell skyldfordeling er det viktig å finne ut kva som er årsaken slik at dere kan unngå dette i framtida.

Produktdata på maling kom etter at vi klagde, ikke før. Uansett, så er det nok viktigst å finne ut av årsaken, som du sier.

Om du også er plaget er det ikke en faktisk mulighet at dere faktisk er bare blitt forskjølet?

Da ville hun ikke blitt bedre når vi overnatta et annet sted, for å så bli dårlig et par timer etter vi kom hjem. Skulle ønske det var en forkjølelse dog :)

Lenke til kommentar

Husk at dere ikke skal betale leie fra tidspunktet utleier får inn en ny leier (med samme husleie). Så ikke gi fra dere depositum uten videre, og sørg for at alt er klart til ny utleie så fort som mulig.

(Det skader nok ikke å hinte frampå om at dere vurderer å nekte å betale mer leie pga farlig inneklima. Da har utleier en ekstra grunn til å ikke være for kresen med å finne ny leier.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...