JoaJoa Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Kan harddisker monteres oppned? eller ialle slag vinkler? Kan det slite disken over tid? Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) Harddisken er beregnet på å stå vannrett med den blanke siden opp. Lagrene er konstruert slik at de tar opp jord gravitasjonskreftene. Dersom du setter den opp-ned så trur jeg at du vil få ulyd og havari av HD etter kort tid. Jeg personlig ville ikke ha prøvd dette. Endret 15. november 2003 av John Kr Lenke til kommentar
Nikern Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Glad jeg snudde min etter noen uker jeg å da Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 hmm, men eksterne disker som selges kan stå loddrett.. Det har min gjort i flere måneder nå Lenke til kommentar
gixer Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 hmm, men eksterne disker som selges kan stå loddrett..Det har min gjort i flere måneder nå Jau. Det er tom. noen kabinetter som har harddiskbrønner som får harddisken til å stå loddrett. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Det finnes mange servere der harddiskene monteres på høykant. Jeg tviler sterkt på at det hadde vært tilfellet dersom det var uforsfarlig. Det står heller ingen advarsler mot å sette harddiskene på høykant eller opp ned på harddiskprodusentenes nettsider. Jeg har kjørt med en harddisk plassert opp ned og en på høykant i flere år. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Her bør vi tenke oss litt om.... Tenk oss en aksling som står loddrett med en metallskive på (snurrebass). Her er det lager i bunn og for sideveis bevegelser. Å montere en HD loddrett er kanskje ikke så ille, men ikke opp-ned. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Forskjell på "opp-ned" og sidelengs. Tviler på at den har godt av og stå opp ned i lengre tid. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Hmm, Fa*n.. Ville montere dem oppned pga av at jeg har 2stk 80mm til hver hd. De blåser underfra mot kretsplaten på undersiden av hd'ene. Kretsplaten blir dekt med et støvlag, samt at det skumlignende stoffet, mellom kretsplata og hd'en er blitt helt grått og porøs. Derfor ville jeg montere hd'ene oppned. Evt montere dem sidelengs/ på høykant for bedre luftgjennomstrømming.. Noen som kan forsikre meg om at dette vil tære på hd'ene? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Send en mail til produsenten av harddiskene dine. De vil GARANTERT kunne gi deg et meget godt svar. Hvis de gir grønt lys kan du bare sette igang, og hvis det går galt, og selvskapet holder til i USA, kan du sikkert saksøke de for noen millioner. Lykke til! Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) hmmm, jeg så en harddisk vannkjøler, husker ikke om det var på microplex.no eller 3dfxcool.no, men den vannnkjøleren kunne man bruke på 2 harddisker og da var den øverstee disken riktig veg, så kom vannkjøling platen så var harddisk nr.2 snudd oppned så hvis det er tilfelle at det er farlig eller dumt og snu harddisken oppned, så er det jo dumt og lage en slik kjøling som man må snu hardisken da derfor trodde jeg det ikke hadde betydning jeg, men jeg har ikke prøvd selv så jeg skal ikke si noe om det er dumt eller ei Endret 15. november 2003 av Goodall Lenke til kommentar
e(XP)erience Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Det er nett det samme hvilken vei en hardisk står. Jeg hadde en stående opp-ned i et halvt år. Merket ingen ulyder eller andre ting Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Har før hørt at harddisker kan stå vannrett, loddrett, skrått, opp-ned og hvilken vei du vil ha den. Harddisker er konstruert på den måten at samme hvordan du setter den, sitter alt godt fast i akkurat den posisjonen de skal stå... gravitasjonskreftene spiller lik rolle samme hvordan den står (om jeg ikke tar feil er det lese/skrivehoder på begge sider av platene uansett, og de som allerede står opp-ned tåler jo det). Tenk bare på I-pod eller lignende bærbare mp3 spillere med harddisk... de kan jo ligge i alle mulige posisjoner, og det står ingen advarsler om dette noe sted... skulle bare mangle ettersom den er bærbar. I riktig gamle dager, burde harddiskene stå vannrett, men det er lenge siden nå. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 hmmm, jeg så en harddisk vannkjøler, husker ikke om det var på microplex.no eller 3dfxcool.no, men den vannnkjøleren kunne man bruke på 2 harddisker og da var den øverstee disken riktig veg, så kom vannkjøling platen så var harddisk nr.2 snudd oppned så hvis det er tilfelle at det er farlig eller dumt og snu harddisken oppned, så er det jo dumt og lage en slik kjøling som man må snu hardisken da derfor trodde jeg det ikke hadde betydning jeg, men jeg har ikke prøvd selv så jeg skal ikke si noe om det er dumt eller ei Mener du denne? Det er en Koolance blokk og man kan tydelig se at den ene harddisken er montert oppned. Bildet er hentet fra Koolance sin hjemmeside: www.koolance.com Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 jepp akkurat den jeg mente Lenke til kommentar
dominus Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) jeg har en arbeidsstasjon fra HP hvor scsidiskene er montert opp-ned fra fabrikk, begge to.... og den box'n har jeg hatt siden '88 uten at det har skjedd noe med de.. bare sånn for å ha sagt det liksom :-) sorry...det skulle være '98 ikke '88... tjohei.. Endret 15. november 2003 av dominus Lenke til kommentar
Movadelic Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 opp-ned går greit, men i vinkel ( 45 grader) ville jeg ikke prøvd, kan ikke helt se hvilket tilfelle det skulle være aktuelt uansett. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 leste litt på seagate sine sider om montering av harddiskene når jeg skulle kjøpe lianli og sto omtrent at en kunne montere diskene i hvilken retning en ville, men preferred var vannrett eller loddrett. (en stundt siden jeg leste dette så ikke helt ordrett). Kom i hvert fall frem til at de kunne monteres loddrett. (stående) Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 tror ikke en hd har godt av å monteres opp ned...loddrett går nok greit. Som sagt tidligere så har man en diskplate som spinner rundt i relativt høye hastigheter, men man har jo også lese/skrive hodet montert på en arm som går inn over disken. Dette hodet flyter bare noen 1/1000 mm over diskflaten på en slags "luftpute"...og man kan selv tenke seg at derfor virker gravitasjon inn også her. Dette er også den enkle grunnen til at en HD ikke skal utsettes for slag/bevegelse mens den er i bruk...hvis lesehodet berører diskflaten er du ille ute. Nyere HD skal riktignok tåle mer men man bør nok være forsiktig...se hva produsenten sier om produktet...særlig det med liten skrift...lol...står ofte at disken ikke må brukes sånn og sånn... Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 hei, tenk på berbare maskiner ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg