Gå til innhold

Lag din egen hjemmeside


Anbefalte innlegg

Beklager å måtte si det, men dette var en rett frem elendig veiviser. For det første har den ingen verdens ting med hardware å gjøre, og for det andre lærer den bort eldgammel og direkte feil HTML.

 

Skal man lære bort HTML er det meningsløst å skrive kurs selv. I tillegg er det idiotisk å lære bort HTML uten å i det minste gi en innføring i CSS, da HTML alene ikke (lenger) gjør jobben. <font> og andre visuelle tagger skal rett og slett ikke brukes lenger. Her er et par kurs jeg kan anbefale for opplæring i HTML og CSS:

 

HTML-kurs

Introduksjon til CSS

 

Og til slutt: Det finnes ikke noe ord som heter "lenk". Det norske ordet for "link" er "lenke".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om xhtml eller html 4 skal brukes, er faktisk et omdiskutert tema. Her argumenteres det mot bruk av xhtml, med mime type som en av argumentene. Jeg personlig har respekt til forfatteren, og har gått over til å bruke html 4.

Dette er ikke helt riktig. application/xhtml+xml skal brukes i følge w3. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette.

Lenke til kommentar
Om xhtml eller html 4 skal brukes, er faktisk et omdiskutert tema. Her argumenteres det mot bruk av xhtml, med mime type som en av argumentene. Jeg personlig har respekt til forfatteren, og har gått over til å bruke html 4.

Dette er ikke helt riktig. application/xhtml+xml skal brukes i følge w3. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette.

Er det blitt argumentert mot dette? Jeg er ikke uenig.

Lenke til kommentar
Dette er ikke helt riktig. application/xhtml+xml skal brukes i følge w3. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette.

Er det blitt argumentert mot dette? Jeg er ikke uenig.

Min feil, trodde det sto application/xml i teksten du linket til. Uansett kan jeg ikke si å ha merket noen problemer.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Hvis du sender ut 'Content-Type: application/xhtml+xml' vil du få opp et nedlastingsvindu i Internet Explorer, fordi den ikke skjønner noe av det. Derfor er det lurt å sjekke 'Accept:'-headeren før man sender ut content-type, slik at man kan tilpasse den etter klienten som etterspør nettsiden.

 

Her er en veldig god artikkel som forklarer hvordan man løser dette i PHP.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Et problem med 'Content-Type: application/xhtml+xml' er at document.write() i javascript ikke funker.

Ian Hickson i Opera har skrevet en del om hvorfor 'document.write()' ikke fungerer i XHTML. Årsaken er kort fortalt at når dokumenter sendes ut som 'application/xhtml+xml', så parses dem som XML og ikke som SGML. Når dokumentene parses som XML er det en hel haug med ting du ikke kan gjøre, og derfor er DOM-basert JavaScripting den beste måten å endre dokumenter på (gjelder også for SGML-basert HTML, forresten).

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Altså, seriøst, hva slags kunde-gruppe er det hardware.no retter seg mot?

Enig. Ikke lenge før hw.no begynner med tabloid-artikler for å konkurrere med leserne til VG. Skjerp dere, hw! Hvor langt skal dere tøye temaet "hardware"?

 

PS: Visste dere forresten at alle hw-interesserte er avhengige av mat? Hva med en en oppskriftdatabase, så kan dere konkurrere og trekke lesere fra matprat.net. DOH!

gidder du eller?.............

 

"hardware.no" betyr ikke at de skal dekke kun hardware. jeg syns nettstedet skal spre all slags nyttig info.

Lenke til kommentar
Ok, jeg kan omformulere meg:

 

Jeg synes det er like greit å lære nybegynnere den "korrekte måten" å gjøre ting på fra begynnelsen.

Enig. Det burde fokuseres på xhtml og css.

..ja alle som leser HW har jo vært her i flere år og er erfarne med både html og css.. må for all del ikke lokke noen n00bs hit og lære dem noe slik at de tror de er like flinke som oss andre i den hemmelige HW-klanen.

 

Må si en del av dere virker en smule barnslig i uttalelsene (ikke at det er så ille å være barn..)

Må berømme HW for innimellom å komme med annet enn tester av hardware. Kan garantere at enkelte kan ha nytte av det samt få lyst til å starte med noe nytt.

 

Jeg har selv jobbet med programmering et år og kan bittelitt HTML.. har aldri gidda å sette meg inn i css.. nå så jeg hvor lettvindt det var og kommer garantert til å bruke det neste gang jeg trenger å koke i hop en web'side.

 

Det er selvfølgelig godt å høre at dere er slike experter på alt - da vet jeg hvor jeg kan poste alle mine n00b spørsmål..

Endret av immo
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 2 måneder senere...

Jøss, hadde ikke trodd jeg skulle få se en "ny" innledning til html/css på hw.no.

 

Sikker på at ikke dette er litt utdatert informasjon? Vil tro de fleste i dag bruker en form for rammeverk til utviklingen.

 

Denne informasjonen faller nok mellom to stoler. De som er helt nybegynnere vil ha mer ut av en guide om cms/blogg rammeverk. Og de mer viderekommende som ønsker å kode selv er langt over <div> tagger i html.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...