Gå til innhold

Ganske fersk youtube kanal på norsk

Anbefalte innlegg

Om meg 

Hei, Thorvandil her. Jeg startet opp min norske spillkanal for vel 3 uker siden og har vært aktiv sågodt som daglig med content og opplastninger.

Er ikke akuratt en begavet gamer, men kanskje det kommer seg etterhvert når jeg blir trygg på mikrofon og kamera forann fjeset.

Jeg driver jo på med dette fordi jeg synes at det er gøy å spille, underholde, og produsere.

Om kanalen

Først og fremst Let's plays, prøver å ha et variert innhold som spenner seg over flere sjangere, vlogg som tar for seg månedlige kanaloppdateringer, litt random korte klipp og lignende.

Jeg prøver å laste opp så god kvalitet som mulig, 1080/60fps/god lyd, men av og til må nok ting justeres litt ned når ting faller under spesifikasjonene.

Akuratt nå ligger det fire serier ute (noen angrer jeg litt på at jeg startet), som er FTL: faster than light, Don't Starve, Alien: Isolation (blind) og Fallout 4.

Men mange flere spill er oppe til vurdering, og prøver å ha minst ett aktuelt spill hver 2-3 måned sirka.

Til dere som fortsatt leser:

Hadde satt utrolig pris på tilbakemeldinger, gode som dårlige, men helst edrulig og konstruktiv kritikk, jeg har lysst til å bli bedre på denne litt snodige formen for underholdning.

Men om du så skulle finne noe interessant, trykk "Liker", abonner og kommenter gjerne på videoene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Streamer du noe på Twitch?  :)

Jeg er ikke så veldig mye på youtube å ser på videoer generelt, men er du aktiv på twitch skal jeg gi deg en follow.

Hei :) 

Har aldri streamet på Twitch, men det er definitivt noe jeg har lyst til å begynne med.

Har OBS instillingene klar, så det er egentligt bare å kaste seg i det. 

Her er linken til Twitch-profilen min: http://www.twitch.tv/thorvandil/profile

Lenke til kommentar

Har sett litt på kanalen din, og har noen kjappe tips:

1. Skaff deg intro med både logo og musikk. Ikke start rett på med videoene. Det gir både deg og videoene dine en mye bedre identitet, og hjelper deg å skille deg ut fra mengden.

2. Let's Plays burde få en bra avslutning, og neste episode burde få en bedre start. Igjen, å bare klippe en episode i to uten å redigere blir fort slitsomt. Ta for eksempel PBG når han spilte gjennom Super Mario Galaxy 2. Dette er andre episode, for å vise litt hva jeg mener. Han satt først et mål med hver episode (få tre stjerner), og selv om han ikke bruker into i disse videoene forklarer han kjapt hva som foregår, og episoden får en naturlig slutt etter den tredje stjernen, der han sier hva han vil prøve på i neste episode. Det gjør at hvis du likte dette vet du at det kommer mer (eller rettere sagt er han ferdig, men du skjønner hva jeg mener). så da er det jo fort gjort å abonnere for å få med seg fortsettelsen.

3. Proffene jobber svært hardt for å få det til å se ut som de ikke gjør noen ting. Igjen, ta PBG som et eksempel. Episoden jeg linket til er sterkt redigert, så han tar bare med det aller viktigste, legger til (skriftlige) kommentarer her og der, og så videre. Men samtidig snakker han uavbrutt gjennom hele episoden. Det er kun mulig ved å først spille gjennom alt han har tenkt, og så redigere det ned til en kort, men interessant video, og så til slutt legge på lyden (dvs snakkingen osv). Resultatet er at når man ser episoden virker det som om han ikke har gjort noe annet enn å kommentere mens han spiller, men i realiteten har han nok lagt ned rimelig mye arbeid. Så med andre ord kreves det svært mye jobbing for å la det se ut som om du ikke har jobbet i det hele tatt. :) Alt han sier er nok skrevet ned på forhånd, og ikke tatt på sparket.

4. Planlegg, planlegg, planlegg. Å ta ting på sparket kan du gjøre på twitch. På youtube vil jeg ha en redigert versjon av sannheten, så jeg slipper alt det gørrkjedelige mellom de morsomme bitene. Ta den Fallout 4-videoen din, for eksempel. Den var helt grei i seg selv, men jeg ville ha foretrukket om du kuttet ned innholdet til ca to tredjedeler, eller til og med fjernet halvparten. Ta bort alt skrotet som ikke er så interessant, rediger resten til en mer eller mindre sammenhengende video, og legg til lyden etterpå.

Til slutt kan jeg nevne Angry Video Game Nerd. Han var en av de første som begynte med å anmelde spill på youtube, og er helt klart en av de største. Men har du noen gang tenkt på hvor mye jobbing som går med til en enkelt episode? Det er rimelig mye, det. :) Nå sier jeg ikke at du "må" gjøre alt han gjør, men dette kan være en pekepinn på hvordan ting kan gjøres. Ikke glem at alle som har hatt suksess på youtube har jobbet beinhardt lenge, og det er utallige folk som har prøvd og feilet. Den eneste måten å lykkes på er å jobbe beinhard til du har lyktes, og så jobbe enda hardere for å beholde suksessen. Derfor er det ekstremt viktig at du gjør noe du trives med.

Lenke til kommentar

Schreiber, phew! Det var en lang tilbakemelding, men veldig mye bra her, likte videoeksemplene du la til.

Intro/outro jobbes med, men det må være av en kvalitet som jeg kan stå for, skal se om jeg klarer å få lagd en simpel smakfull en:) Kommer definitivt til å jobbe mer med komposisjon og redigeringsbiten, ta/ha notater, tone ned innholdet av "raw" gameplay, men jeg er litt glad i måten foreksempel Yogscast Nilesy gjør ting på, som er tildels uredigert og inneholder en del klønete og uforutsigbare ting, se om jeg finner en gylden middelvei.

Nå er det litt sånn i begynnelsen at en vil bare få ting ut der, fordi en er redd for å overarbeide/overevaluere sitt eget arbeid, prokrastinere og til slutt bare kaste alt en har gjort.

Mange takk skal du ha for å ha satt av tid til dette :) Du fikk meg til å tenke på en del ting som har gått litt i glemmeboka.

Disse tipsene tar jeg helt klart med meg videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...