Hanne0900 Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 hei:) holder på å øve meg i tysk gramatikk og lurer på om noen kan gi meg et eksempel på pronomen i akkusativ og dativ (an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, swischen) i en setning. vet at man har dativ når det som skjer er i ro, og akkusativ når det som skjer er i bevegelse. Lenke til kommentar
ikon_ Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 (endret) Dersom bildet allerede befinner seg et sted vil det være dativ, men hvis man må forflytte seg fysisk fra ett sted til ett annet vil det være akkusativ. Dativ=Wo? Eksempel: Das Bild hängt an der Wand. Akkusativ= Wohin?Das Bild hängte ich an die Wand. Akkurat samme regler for de andre preposisjonene som du har nevnt ovenfor Endret 11. november 2015 av ikon_ Lenke til kommentar
Hanne0900 Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 tusen takk;) Lenke til kommentar
ikon_ Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 tusen takk;) Null stress. Vet ikke til hvor stor hjelp det var, men spør dersom det er noe mer du lurer på. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Man kan illustrere "problemet" med en sirkel. Når noe beveger seg utenfra og inn i sirkelen er det akkusativ. Om noe er eller beveger seg inne i sirkelen er det dativ. Derfor har bl.a. "ich fahre in die Stadt" og "ich fahre in der Stadt" to helt forskjellige meninger. (jeg kjører inn i byen og jeg kjører inne i byen) Det samme med "ich gehe auf den Weg" og "ich gehe auf dem Weg". (jeg går opp på veien og jeg går oppå veien) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå