desperateneedforhelp Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Hei! Et spørsmål fra ei jente som ikke har peiling på bil, så ønsker derfor veldig detaljerte enkle svar. Hvordan skrur jeg på en motorvarmer? (Jeg har en golf 2002 modell). I bruksanvisningen står det at det er bare å sette inni den grønne defa kabelen og skru på og stille inn på skjermen inne i bilen og så skal den være klar til bruk på innstilt tidspunkt... men det har jeg prøvd og ingenting skjer. Tips? (Jeg har ikke kupevarmer). Bildet som er lagt ved viser displayet jeg har for motorvarmen inne i bilen, (jeg har en svart). Tusen takk for svar på forhånd. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 http://www.defa.com/file/c70c19816601/1920250_E04.pdf Lenke til kommentar
desperateneedforhelp Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 (endret) Har gjort alt som står der Endret 11. november 2015 av desperateneedforhelp Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Hvordan vet du at den ikke slår seg på da? Du vil jo ikke merke at bilen blir varm inni, siden du ikke har kupévarmer. 1 Lenke til kommentar
desperateneedforhelp Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 Merker det ved at bilen må kjøre ca 10 minutter før det kommer varme. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 (endret) Hvordan vet du at den ikke slår seg på da? Du vil jo ikke merke at bilen blir varm inni, siden du ikke har kupévarmer. +1. Om du trykker på stjernetasten til displayet viser "ON" til høyre (der det nå står "A" på bildet), så er den påslått. Du vil kanskje høre en susende lyd (tenk vannkoker) under panseret om du hører godt etter. Hvis ikke, så anbefaler jeg å kontakte et verksted. Forøvrig litt merkelig at det overhodet er montert tidsur/styring og enten batterilader eller releboks i et system uten kupevarmer... Edit: at det tar 5-10 minutter før varmeapparatet gir fra seg særlig med varme kan nok sies å være forholdsvis normalt, selv med bruk av motorvarmer. Endret 11. november 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Hadde det samme i min forrige bil, så det er tydeligvis ikke så uvanlig. Lenke til kommentar
desperateneedforhelp Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 Takk for svar! Ja, jeg har den på "on" og har ikke hørt noe suselyd fra motoren nei. Bilen gir ikke fra seg noe form for bekreftelse på at motorvarmeren er på. Bilen skal være av sant? ( Når jeg kobler til kabelen og setter på klokken på displayet?) Hvis ikke varmeapperatet gir fra seg varme etter 5/10 min selv med motorvarmer, så ser jeg jo ikke vitsen med motorvarmer? Det er jo grunnen til at jeg vil bruke motorvarme, + få lada batteriet slik jeg kan sette på musikk med en gang 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Kjenn på motoren etter at varmeren har stått på en time eller noe sånt? Bør kjenne en lunk på motoren, typ 20-30 grader. 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Defa har mye rart å velge i. Rundt motorvarmere så går det i blokkvarmer, slangevarmer og oljevarmer. De elementene som sitter skrudd utapå blokka, samt oljevarmer gir generelt dårlig opplevd kvalitet, men det gjør fortsatt jobben sin. Selv en blokkvarmer som står i kjøleveske kan det være vanskelig å kjenne at fungerer. Veldig varierende effekt. Man hører sjeldent noen lyd når systemet står på fordi de færreste har vannpumpe, og du må fysisk kjenne på elementet om det blir varmt. Et element som er i orden blir varmt med en gang og det tar 1min å finne ut av det. (Ellers så kan du ohm`e det og det skal ligge rundt 80-90ohm. Minst mulig overslag til gods.) Gammel golf har vel også den lange varmeren som stikker inn i toppen, og det elementet har en tendens til å ryke/lekke. Først må du finne ut om det opplegget ditt i det hele tatt fungerer. Hvor lenge har det sitti montert på bilen? Skal du ha skikkelig varm bil om morran så anbefaler jeg en slangevarmer og vannpumpe så du får sirkulasjon. Samt en kupevifte eller bruke klimaanlegget på bilen som kupe oppvarming. Du må utvide systemet ditt og koste på mer for å få den effekten du vil ha. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Man hører sjeldent noen lyd når systemet står på fordi de færreste har vannpumpe, og du må fysisk kjenne på elementet om det blir varmt. Jeg er ikke helt enig i at man ikke hører noe, så lenge man vet hvor elementet sitter, og faktisk hører etter, på noenlunde nært hold. Men om man ikke vet hva man skal høre etter, og hvor, så er det ikke noe som høres på flere meters hold med lukket panser, nei... Enklest å høre like etter man har plugget den inn/slått den på. 1 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Alternativt kan man sikkert bruke en strømmåler (av den typen man kobler i kontakten) så ser man jo hvor mange watt som går igjennom den strømkabelen.Om det kun er en lader som fungerer, så vil det jo ikke være mange W tipper jeg.. men om elementet fungerer, så bør dette bruke litt strøm 1 Lenke til kommentar
desperateneedforhelp Skrevet 14. november 2015 Forfatter Del Skrevet 14. november 2015 Ok, tusen takk for gode svar! Jeg tror jeg må få noen til å se på det, for jeg har ikke peiling på hva jeg skal se etter, hva jeg har fra før av og hva jeg trenger Lenke til kommentar
desperateneedforhelp Skrevet 14. november 2015 Forfatter Del Skrevet 14. november 2015 https://finncdn.no/dynamic/960w/2015/10/vertical-3/15/5/658/256/65_1937824604.jpg Her er et bilde av motoren (hvis noen klarer å se hva jeg har og evt hva jeg trenger). Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Sikker at det faktisk er koblet til motorvarmer? Så vidt jeg vet kommer DEFA pakken kun med batterilader og kupevifte/stikkontakt inne i bilen, og er motorvarmer tileggsutstyr som må kjøpes seperat. Det gir da lite mening å ha motorvarmer, men ikke kupevifte. Lenke til kommentar
desperateneedforhelp Skrevet 14. november 2015 Forfatter Del Skrevet 14. november 2015 Ja, personen jeg kjøpte bilen av sa det var bare å kjøpe "den grønne defa kabelen" og plugge den i, også var det bare å stilte inn den klokka.. Jeg kjøpte defa kabelen på clas olshon, og gjorde som hun sa, men så vidt jeg ser så skjer det ingening Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Den fremste boksen med hvit skrift til høyre i motorrommet kan ligne på en DEFA batterilader, og det samme gjelder kablene til venstre for denne, foran beholderen med gult lokk. En av disse kablene går nok til der den grønne inntakskabelen plugges inn, spørsmålet er hvor den/de andre går hen. Endret 14. november 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Lafael Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Hei! Et spørsmål fra ei jente som ikke har peiling på bil, så ønsker derfor veldig detaljerte enkle svar. Hvordan skrur jeg på en motorvarmer? (Jeg har en golf 2002 modell). I bruksanvisningen står det at det er bare å sette inni den grønne defa kabelen og skru på og stille inn på skjermen inne i bilen og så skal den være klar til bruk på innstilt tidspunkt... men det har jeg prøvd og ingenting skjer. Tips? (Jeg har ikke kupevarmer). Bildet som er lagt ved viser displayet jeg har for motorvarmen inne i bilen, (jeg har en svart). Tusen takk for svar på forhånd. Hei! Sett i kontakten og still den inn slik at motorvarmeren står på minst 1/2 time før du skal kjøre, når bilen står utendørs. Da pleier jeg å se at rimet på panseret smelter noen steder, altså er det noe i motoren som gir fra seg varme. Hvis det ikke synes noe, kan du, som andre foreslår, åpne panseret og kjenne på ulike deler av motoren, om noe er litt lunkent. Etter min erfaring er ikke motorvarmeren kjempesterk, så om jeg setter den i eller slår den på 5-10 minutter før jeg skal kjøre, så er ikke forskjellen så stor, og den rekker ikke smelte særlig med rim. Lenke til kommentar
desperateneedforhelp Skrevet 16. november 2015 Forfatter Del Skrevet 16. november 2015 Jeg hadde en liten dialog nå nettopp med bilverkstedet. De sa at jeg hadde gjort alt riktig og at jeg måtte bestille time for å finne ut hva feilen kan være. De sa at det mest sannsynelig var noe defekt. Jeg tror ikke det er verdt pengene å bruke en times arbeid på verksted bare for å få sjekket feilen... Da kan jeg likegodt starte opp bilen 10 minutter før jeg skal kjøre. Takk for alle svar uansett. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Det er batteriladeren med hvit skrift som man ser på bildet - som nevnt i tidligere innlegg. Den fungerer også som koblingsboks/rele for timeren. I og med at det er 3stk 240V kabler tilkoplet, strøm inn, til motorvarmerelement og en kabel til kupevarmer. Dette er jo en veldig fin installasjon å benytte seg av på vinteren. Er det kupevarmer montert inne i bilen? Hvis ikke så er det ganske sikkert montert et uttak for dette under hanskerommet et sted - og bare å montere en der. Denne vil da gå av og på med timeren. Så er det jo som nevnt batterilader - som er veldig greit å ha. Denne lader batteriet hele tiden uttaket i fronten er koplet til strøm - helautomatisk og regulerer ladestrømmen etter behov. Endret 16. november 2015 av Mr_Spock 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå