ikon_ Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Hei. Slik overskriften tilsier har jeg noen spørsmål om tysk II eksamen, for jeg har meldt meg på som privatist. Jeg har spurt læreren min og hun har hjulpet meg med det skriftlige, men det er en del annet jeg lurer på. -Gjennomføres eksamener på samme måte som eksamener på ungdomsskolen? Er det noe jeg må huske? Har fått beskjed om å ta med legitimasjon med bilde, men er det noe annet jeg må huske på? -Er det noen som har tatt eksamen i tysk II eller III og som kan fortelle meg hva som forventes for å oppnå toppkarakter? -Jeg er mest bekymret for å bomme på oppgavene, og skrive litt for lite. Læreren min sier at sensor ikke forventer mer enn maks 300 ord på en langsvarsoppgave. Er det noen som har erfaring? -Kan noen også fortelle meg om hvilke typer oppgaver man får? Jeg har søkt på nettet og får opp gamle eksamensoppgaver. De eksamensoppgavene henviser til andre tekster som jeg ikke kan finne som vedlegg i oppgavene. Jeg har fått beskjed om at det til skriftlig eksamen i tysk ikke forventes kunnskaper som ikke er allmennkjent. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1693578 Toppkarakter får du om du viser at du har oppnådd læreplanmålene og litt til. Lenke til kommentar
ikon_ Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1693578 Toppkarakter får du om du viser at du har oppnådd læreplanmålene og litt til. Hva med skriftlig eksamen? Hvor mye forventes det at jeg skal skrive på hver oppgave på en langsvarsoppgave? Hvor mye forventes det at jeg skal svare på en vanlig oppgave? Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 (endret) Karakteren 6 oppnår du ved å vise framifrå kompetanse i faget, som det så fint heter.For å svare på det nyligste spørsmålet ditt; du må skrive så mye at du svarer godt og fullstendig på oppgavene Jeg fikk 6 i tysk II standpunkt, hvor heldagsprøven (tidligere eksamensoppgave) hadde mye å si for karakteren.Jeg regner med at du har sett ett slikt eksamenssett? Det er som regel 3-4 oppgaver som hver tester ulike sider av din kunnskap.Om jeg ikke husker helt feil er det vel sånn at en oppgave skal besvares på norsk, hvor du viser tekstforståelse(lese tysk tekst, svare på norsk).I en oppgave skal du tolke en tekst/tabell og forklare innholdet på tysk.I en oppgave kan det f.eks. være at du skal svare et brev, blogginnlegg, postkort eller lignende.Den siste oppgaven er langsvarsoppgaven.Desverre har jeg ikke oppgaven min her, men jeg mener å huske at jeg skrev ca. 3 sider til sammen. Lengden vil selvfølgelig variere med hvor omfattende oppgavene er, men for å få 6 må du nok opp på 2,5-4sider.Edit: vanlige oppgaver varierer, men alt fra 100-300 ord. Langsvar bør være minst 300-350 for at du skal kunne vise alt du kan. Hør med læreren din for sikkerhetsskyld, så jeg ikke sier noe som er helt på jordet. Hun/han har nok helt sikkert peiling Endret 12. november 2015 av Dolandyret Lenke til kommentar
ikon_ Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Karakteren 6 oppnår du ved å vise framifrå kompetanse i faget, som det så fint heter. For å svare på det nyligste spørsmålet ditt; du må skrive så mye at du svarer godt og fullstendig på oppgavene Jeg fikk 6 i tysk II standpunkt, hvor heldagsprøven (tidligere eksamensoppgave) hadde mye å si for karakteren. Jeg regner med at du har sett ett slikt eksamenssett? Det er som regel 3-4 oppgaver som hver tester ulike sider av din kunnskap. Om jeg ikke husker helt feil er det vel sånn at en oppgave skal besvares på norsk, hvor du viser tekstforståelse(lese tysk tekst, svare på norsk). I en oppgave skal du tolke en tekst/tabell og forklare innholdet på tysk. I en oppgave kan det f.eks. være at du skal svare et brev, blogginnlegg, postkort eller lignende. Den siste oppgaven er langsvarsoppgaven. Desverre har jeg ikke oppgaven min her, men jeg mener å huske at jeg skrev ca. 3 sider til sammen. Lengden vil selvfølgelig variere med hvor omfattende oppgavene er, men for å få 6 må du nok opp på 2,5-4sider. Edit: vanlige oppgaver varierer, men alt fra 100-300 ord. Langsvar bør være minst 300-350 for at du skal kunne vise alt du kan. Hør med læreren din for sikkerhetsskyld, så jeg ikke sier noe som er helt på jordet. Hun/han har nok helt sikkert peiling Jeg har spurt læreren min flere ganger for å være helt sikker. Nå ser jeg på en tidligere eksamensoppgave. På den første oppgaven står det at man skal skrive 5-7 setninger. Den andre oppgaven går ut på å oversette og tolke en tysk tekst, mens en annen går ut på å forklare tabell og sånt. I tillegg er det en oppgave om å skrive hvilket yrke jeg hadde likt å arbeide med og hvorfor. Her sier læreren min at jeg bare skal skrive omtrent 9 setninger. Jeg har fått klar beskjed om å ikke skrive mer enn 350 ord på den aller siste oppgaven som da er en langsvarsoppgave. Svarer jeg med 350 ord på to oppgaver er det oppe på nivå 3 har hun sagt. Til tross for at hun har rettet eksamener før, og er tysk selv, er jeg fortsatt redd for at sensoren min kommer til å trekke meg i karakter for å ha skrevet for lite. Får man trekk for å skrive for mye hvis det ikke står at man skal skrive kort? Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Karakteren 6 oppnår du ved å vise framifrå kompetanse i faget, som det så fint heter. For å svare på det nyligste spørsmålet ditt; du må skrive så mye at du svarer godt og fullstendig på oppgavene Jeg fikk 6 i tysk II standpunkt, hvor heldagsprøven (tidligere eksamensoppgave) hadde mye å si for karakteren. Jeg regner med at du har sett ett slikt eksamenssett? Det er som regel 3-4 oppgaver som hver tester ulike sider av din kunnskap. Om jeg ikke husker helt feil er det vel sånn at en oppgave skal besvares på norsk, hvor du viser tekstforståelse(lese tysk tekst, svare på norsk). I en oppgave skal du tolke en tekst/tabell og forklare innholdet på tysk. I en oppgave kan det f.eks. være at du skal svare et brev, blogginnlegg, postkort eller lignende. Den siste oppgaven er langsvarsoppgaven. Desverre har jeg ikke oppgaven min her, men jeg mener å huske at jeg skrev ca. 3 sider til sammen. Lengden vil selvfølgelig variere med hvor omfattende oppgavene er, men for å få 6 må du nok opp på 2,5-4sider. Edit: vanlige oppgaver varierer, men alt fra 100-300 ord. Langsvar bør være minst 300-350 for at du skal kunne vise alt du kan. Hør med læreren din for sikkerhetsskyld, så jeg ikke sier noe som er helt på jordet. Hun/han har nok helt sikkert peiling Jeg har spurt læreren min flere ganger for å være helt sikker. Nå ser jeg på en tidligere eksamensoppgave. På den første oppgaven står det at man skal skrive 5-7 setninger. Den andre oppgaven går ut på å oversette og tolke en tysk tekst, mens en annen går ut på å forklare tabell og sånt. I tillegg er det en oppgave om å skrive hvilket yrke jeg hadde likt å arbeide med og hvorfor. Her sier læreren min at jeg bare skal skrive omtrent 9 setninger. Jeg har fått klar beskjed om å ikke skrive mer enn 350 ord på den aller siste oppgaven som da er en langsvarsoppgave. Svarer jeg med 350 ord på to oppgaver er det oppe på nivå 3 har hun sagt. Til tross for at hun har rettet eksamener før, og er tysk selv, er jeg fortsatt redd for at sensoren min kommer til å trekke meg i karakter for å ha skrevet for lite. Får man trekk for å skrive for mye hvis det ikke står at man skal skrive kort? Med mindre det står noe annet, så skal du ikke trekkes i karakter for å skrive mye, med mindre det bare er vas og ikke har noe med svaret på oppgaven å gjøre. Det viktigste på eksamen er at du bruker et variert ordforråd og ulik setningsoppbygning. Ikke start alle setninger med "ich/er/sie etc." Pass også på at du bruker så mye som mulig av gramatikken, som pronomen, hjelpeverb, korrekt setningsoppbygning, relativpronomen++. Det liker sensor. Lenke til kommentar
ikon_ Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Karakteren 6 oppnår du ved å vise framifrå kompetanse i faget, som det så fint heter. For å svare på det nyligste spørsmålet ditt; du må skrive så mye at du svarer godt og fullstendig på oppgavene Jeg fikk 6 i tysk II standpunkt, hvor heldagsprøven (tidligere eksamensoppgave) hadde mye å si for karakteren. Jeg regner med at du har sett ett slikt eksamenssett? Det er som regel 3-4 oppgaver som hver tester ulike sider av din kunnskap. Om jeg ikke husker helt feil er det vel sånn at en oppgave skal besvares på norsk, hvor du viser tekstforståelse(lese tysk tekst, svare på norsk). I en oppgave skal du tolke en tekst/tabell og forklare innholdet på tysk. I en oppgave kan det f.eks. være at du skal svare et brev, blogginnlegg, postkort eller lignende. Den siste oppgaven er langsvarsoppgaven. Desverre har jeg ikke oppgaven min her, men jeg mener å huske at jeg skrev ca. 3 sider til sammen. Lengden vil selvfølgelig variere med hvor omfattende oppgavene er, men for å få 6 må du nok opp på 2,5-4sider. Edit: vanlige oppgaver varierer, men alt fra 100-300 ord. Langsvar bør være minst 300-350 for at du skal kunne vise alt du kan. Hør med læreren din for sikkerhetsskyld, så jeg ikke sier noe som er helt på jordet. Hun/han har nok helt sikkert peiling Jeg har spurt læreren min flere ganger for å være helt sikker. Nå ser jeg på en tidligere eksamensoppgave. På den første oppgaven står det at man skal skrive 5-7 setninger. Den andre oppgaven går ut på å oversette og tolke en tysk tekst, mens en annen går ut på å forklare tabell og sånt. I tillegg er det en oppgave om å skrive hvilket yrke jeg hadde likt å arbeide med og hvorfor. Her sier læreren min at jeg bare skal skrive omtrent 9 setninger. Jeg har fått klar beskjed om å ikke skrive mer enn 350 ord på den aller siste oppgaven som da er en langsvarsoppgave. Svarer jeg med 350 ord på to oppgaver er det oppe på nivå 3 har hun sagt. Til tross for at hun har rettet eksamener før, og er tysk selv, er jeg fortsatt redd for at sensoren min kommer til å trekke meg i karakter for å ha skrevet for lite. Får man trekk for å skrive for mye hvis det ikke står at man skal skrive kort? Med mindre det står noe annet, så skal du ikke trekkes i karakter for å skrive mye, med mindre det bare er vas og ikke har noe med svaret på oppgaven å gjøre.Det viktigste på eksamen er at du bruker et variert ordforråd og ulik setningsoppbygning. Ikke start alle setninger med "ich/er/sie etc." Pass også på at du bruker så mye som mulig av gramatikken, som pronomen, hjelpeverb, korrekt setningsoppbygning, relativpronomen++. Det liker sensor. Tusen takk for svar, det setter jeg pris på Lenke til kommentar
ikon_ Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1693578 Toppkarakter får du om du viser at du har oppnådd læreplanmålene og litt til. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå