Gå til innhold

Kansellert fly - streik i Lufthansa


nisseunger

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er litt usikker på rettighetene mine mtp garanti/erstatning når det gjelder kansellert fly, og håper noen kan svare meg.

 

Jeg og en kompis har bestilt konsertbilletter i Munchen til i morgen, og booket fly med Lufthansa som skulle mellomlande i Frankfurt. Bestilte (dessverre) uten avbestillingsforsikring fordi vi ikke hadde råd til det på det tidspunktet, og nå har flyet som går videre fra Frankfurt blitt kansellert uten at det er satt opp noe nytt fly.

Hva gjør vi? Har ringt til Lufthansa tusen ganger, men det er aldri noen som svarer. Fikk nettopp vite at grunnen til kanselleringen er en pågående streik.
Hvilke rettigheter har man i sånne situasjoner? Kan vi få tilbake pengene for det flyet som ble kansellert slik at vi kan booke et annet fly, eller må vi rett og slett avlyse hele turen og miste pengene både for konsertbillettene, flyturene og hotelloppholdet? Er det mulig å få noe som helst refundert hvis vi i verste fall må avlyse hele turen?

Håper noen vet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det linken til Gavekort ikke nevner er at man ikke har krav på erstatning ved "extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken."

Streik er ansett som en slik hendelse. Det gjør at du ikke har krav på erstatning. Du har imidlertid krav på pengene tilbake. Finner du et annet fly til samme pris så er jo problemet løst, men du har ikke krav på mellomlegget, og i dag er vel billettene noe dyrere.

Lenke til kommentar

Ble rammet av samme streik selv. Var på ferie forrige uke, og når jeg skulle hjem streiket Lufthansa. Vi møtte på flyplassen og sto i kø hos Lufthansa skranken. De prøvde å finne alternativ rute hjem med andre flyselskaper. Da det ikke var noen ledige samme dag, måtte vi vente en dag før vi kunne reise hjem. Lufthansa betalte da for taxi til og fra hotell, fint hotell med halv-pensjon samt flyturen hjem dagen etter. Vi fikk en mye bedre rute hjem med mindre mellomlandinger så veldig veldig VELDIG fornøyd med hvordan Lufthansa løste det.

 

Konkret til spørsmålet ditt: Du har krav på at Lufthansa bistår med å finne alternativ måte til reisemålet (Trenger ikke være samme dag), eller du kan få tilbakebetalt det flybilletten kostet. 

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

 

Det linken til Gavekort ikke nevner er at man ikke har krav på erstatning ved "extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken."

Streik er ansett som en slik hendelse.

Kilde?

 

Det virker slettes ikke åpenbart.

 

http://ec.europa.eu/ireland/the_eu_and_you/faq/air_travel/index_en.htm

 

Is the airline obliged to pay compensation where the cancellation is beyond the control of the airline?

Article 5.3 provides that the air carrier shall not be obliged to pay compensation if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. The Regulation gives the following examples of extraordinary circumstances: political instability; bad weather; security risks; unexpected flight safety shortcomings; strikes that affect the operation of an air carrier and air traffic management decisions.

Streik er nevnt som noe som kan være "extraordinary circumstance" i fortalen. Men ikke enhver streik er omfattet ser jeg ved litt nærmere lesing. Hvis streiken var varslet og flyselskapet kunne unngått problemene, er det ikke omfattet av unntaket.

Lenke til kommentar

 

Konkret til spørsmålet ditt: Du har krav på at Lufthansa bistår med å finne alternativ måte til reisemålet (Trenger ikke være samme dag), eller du kan få tilbakebetalt det flybilletten kostet. 

 

Tusen takk for svar, alle sammen.

 

Det er ikke heeelt aktuelt å finne en annen reisedato siden hele poenget var å dra på en konsert som er om fire timer. Det var dessverre ingen andre alternativer tilgjengelige heller, så det ble ikke noe av reisen.

 

Hvordan går man frem for å få tilbake pengene for flybilletten(e)? De svarer fortsatt ikke i telefonen, så regner med at man må sende skriftlig klage/krav?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...