nisseunger Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Hei, Jeg er litt usikker på rettighetene mine mtp garanti/erstatning når det gjelder kansellert fly, og håper noen kan svare meg. Jeg og en kompis har bestilt konsertbilletter i Munchen til i morgen, og booket fly med Lufthansa som skulle mellomlande i Frankfurt. Bestilte (dessverre) uten avbestillingsforsikring fordi vi ikke hadde råd til det på det tidspunktet, og nå har flyet som går videre fra Frankfurt blitt kansellert uten at det er satt opp noe nytt fly.Hva gjør vi? Har ringt til Lufthansa tusen ganger, men det er aldri noen som svarer. Fikk nettopp vite at grunnen til kanselleringen er en pågående streik.Hvilke rettigheter har man i sånne situasjoner? Kan vi få tilbake pengene for det flyet som ble kansellert slik at vi kan booke et annet fly, eller må vi rett og slett avlyse hele turen og miste pengene både for konsertbillettene, flyturene og hotelloppholdet? Er det mulig å få noe som helst refundert hvis vi i verste fall må avlyse hele turen?Håper noen vet Lenke til kommentar
nisseunger Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 Oi, nå fikk jeg mail om at flyet fra Oslo til Frankfurt OGSÅ har blitt kansellert. Bare for å gjøre saken enda enklere... :/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 http://www.forbrukerradet.no/pressemelding/flyrettigheter/ Lenke til kommentar
3irik Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Kort svar: Du kan i det minste kreve å få tjenesten levert, eller penger tilbake. Les også på siden Gavekort linket til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Det linken til Gavekort ikke nevner er at man ikke har krav på erstatning ved "extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken." Streik er ansett som en slik hendelse. Det gjør at du ikke har krav på erstatning. Du har imidlertid krav på pengene tilbake. Finner du et annet fly til samme pris så er jo problemet løst, men du har ikke krav på mellomlegget, og i dag er vel billettene noe dyrere. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Det linken til Gavekort ikke nevner er at man ikke har krav på erstatning ved "extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken." Streik er ansett som en slik hendelse. Kilde? Det virker slettes ikke åpenbart. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 (endret) Ble rammet av samme streik selv. Var på ferie forrige uke, og når jeg skulle hjem streiket Lufthansa. Vi møtte på flyplassen og sto i kø hos Lufthansa skranken. De prøvde å finne alternativ rute hjem med andre flyselskaper. Da det ikke var noen ledige samme dag, måtte vi vente en dag før vi kunne reise hjem. Lufthansa betalte da for taxi til og fra hotell, fint hotell med halv-pensjon samt flyturen hjem dagen etter. Vi fikk en mye bedre rute hjem med mindre mellomlandinger så veldig veldig VELDIG fornøyd med hvordan Lufthansa løste det. Konkret til spørsmålet ditt: Du har krav på at Lufthansa bistår med å finne alternativ måte til reisemålet (Trenger ikke være samme dag), eller du kan få tilbakebetalt det flybilletten kostet. Endret 12. november 2015 av PerAndre123 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Det linken til Gavekort ikke nevner er at man ikke har krav på erstatning ved "extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken." Streik er ansett som en slik hendelse. Kilde? Det virker slettes ikke åpenbart. http://ec.europa.eu/ireland/the_eu_and_you/faq/air_travel/index_en.htm Is the airline obliged to pay compensation where the cancellation is beyond the control of the airline? Article 5.3 provides that the air carrier shall not be obliged to pay compensation if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. The Regulation gives the following examples of extraordinary circumstances: political instability; bad weather; security risks; unexpected flight safety shortcomings; strikes that affect the operation of an air carrier and air traffic management decisions. Streik er nevnt som noe som kan være "extraordinary circumstance" i fortalen. Men ikke enhver streik er omfattet ser jeg ved litt nærmere lesing. Hvis streiken var varslet og flyselskapet kunne unngått problemene, er det ikke omfattet av unntaket. Lenke til kommentar
nisseunger Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Konkret til spørsmålet ditt: Du har krav på at Lufthansa bistår med å finne alternativ måte til reisemålet (Trenger ikke være samme dag), eller du kan få tilbakebetalt det flybilletten kostet. Tusen takk for svar, alle sammen. Det er ikke heeelt aktuelt å finne en annen reisedato siden hele poenget var å dra på en konsert som er om fire timer. Det var dessverre ingen andre alternativer tilgjengelige heller, så det ble ikke noe av reisen. Hvordan går man frem for å få tilbake pengene for flybilletten(e)? De svarer fortsatt ikke i telefonen, så regner med at man må sende skriftlig klage/krav? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå