Gå til innhold

Justerbart 12V power

Novec

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage noe litt kreativ belysning hjemme, så jeg trenger et par strømforsyninger. Noen som fikser ferdige koblingsskjema til meg? ddd-king? ;)

Altså: Strømforsyningene skal trekke opptil tre spot-er på 20W hver, altså trenger de ikke gi mer enn 60W ved 12V. Max spenning må være 12V, og jo lenger ned den er justerbar, jo bedre. Planen er å ha et enkelt potmeter plassert som dimmer/bryter på veggen mens selve strømforsyningen ligger under noen hyller.

Det er på ingen måte nødvendig, men det hadde vært greit å kunne justere og skru av/på lyset to steder. Regner med at det blir en del mer komplisert å lage dette, ettersom dimmerne må være uavhengige av hverandre og derfor blir nødt til å gi opp- og ned-impulser til en mikrokontroller - eller?

Så langt det er mulig vil jeg bruke standard og ikke så altfor dyre deler fra Elfa, helst ikke selvviklede spoler... PCB lager jeg selv.

Så, mine disipler - til arbeid! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PWM_krets.GIF

12V AC inn isteden for 230V. Bytt ut R_5W med 470Ohm (kan bruke 0.5W).

Tror ikke lampene er så kresne på ujevne spenninger så utgangen (kobles til trafo) kan kobles direkte til Spot-lightene :)

Her er utgangspulsen:

PWM.GIF

Denne gangen håper jeg at du fullfører dette prosjektet. Mange poster prosjekter men resultatet er aldri å se :roll:

Lenke til kommentar
12V AC inn isteden for 230V. Bytt ut R_5W med 470Ohm (kan bruke 0.5W).

Tror ikke lampene er så kresne på ujevne spenninger så utgangen (kobles til trafo) kan kobles direkte til Spot-lightene :)

Ser knall ut! Hvor lett blir det å redigere dette til å bli et switchmode-power fra 230V, evt. lage et sånt i forkant av justeringen din? Jeg mener å huske fra kjempepoweret vårt at et "vanlig" switchepower fra 230V AC til ~12V DC også hadde en viss justering, men den tråden er ikke å finne lenger... Skulle nemlig gjerne hatt hele saken ganske liten og lett, altså uten en stor 50Hz trafo.

Denne gangen håper jeg at du fullfører dette prosjektet. Mange poster prosjekter men resultatet er aldri å se  :roll:

Skjønner deg godt... Ved overgang til nytt forum kom ikke tråden vår om strømforsyning til peltier med, men jeg håper den skal komme i løpet av ei uke eller to. Som jeg regner med at du har fått med deg har mye av den siste tida gått med til planlegging og bygging av 3M-maskina, i tillegg til innflytting og "bearbeiding" av nytt hus. En HTPC er også i emninga.

En annen småting - er det mulig å slå denne kretsen av og på med de to lederne som går til potmetere, eller må jeg trekke en egen krets til bryteren? Ikke noe stort problem, men én ledning tar seg litt bedre ut på veggen enn to :-)

Takk for kjempehjelp så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...