Gå til innhold

KOMMENTAR: – Den har ikke 4K, men det gjør ingenting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Vi overforenkler vel begge to nå. Hvis ikke ville ikke oppløsning drevet opp filstørrelser.

Gitt samme bitrate, går faktisk ikke filstørrelsen opp. Om jeg har en 10 minutters videosnutt på 10 Mbps, vil den ha samme filstørrelse uansett om den var i 4K eller 1080p.

Lenke til kommentar

Desto høyere oppløsning jo større er sjansen for at en nabogruppe med 2x2 piksler vil ha tilnærmet samme farge. Det gjør at deler av bildet kan komprimeres "tettere" og frigi plass til deler av bildet som inneholder reelle fine detaljer. Denne statistiske sammenhengen gjør at man kan få økt opplevd kvalitet ved å øke oppløsningen uten å samtidig øke bitraten. I tillegg er nyere komprimering optimert for å bekjempe synlige ting som banding generelt og støy i skyggeområder, på bekostning av mindre synlige ting som fargepresisjonen nært høylys.

Komprimeringer som H265 får mer opplevd kvalitet ut fra en gitt bitrate enn H264. Den opplevde forskjellen øker ytterligere ved at man i tillegg øker bitraten. Det er altså to ting som bidrar, økt bitrate og økt opplevd komprimeringseffektivitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Planned obsolescence ...

Cha-ching!

Godt poeng! Jeg vil følge opp et tidligere innlegg og si at Apple vil komme med en 4K apple tv om ca 1-2 år og da vil det bli lovprist som en etterlengtet, tidsriktig og viktig oppgradering. I mellomtiden vil mange ha kjøpt et produkt (dagens apple tv eller en annen) de ikke ville kjøpt om apple tv hadde fått 4K nå. Altså planned obsolescence der apple tjener penger på å produsere en unødvendig generasjon apple tv. At apple spekulerer i korte produktsykluser har vi også sett fra andre typer enheter.

Riktig. Ganske lett å skjønne at dette er lurt da de har en følgerskare som kjøper alt de gir ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Planned obsolescence ...

Cha-ching!

Godt poeng! Jeg vil følge opp et tidligere innlegg og si at Apple vil komme med en 4K apple tv om ca 1-2 år og da vil det bli lovprist som en etterlengtet, tidsriktig og viktig oppgradering. I mellomtiden vil mange ha kjøpt et produkt (dagens apple tv eller en annen) de ikke ville kjøpt om apple tv hadde fått 4K nå. Altså planned obsolescence der apple tjener penger på å produsere en unødvendig generasjon apple tv. At apple spekulerer i korte produktsykluser har vi også sett fra andre typer enheter.

Riktig. Ganske lett å skjønne at dette er lurt da de har en følgerskare som kjøper alt de gir ut.

Samme argument har blitt kjørt helt siden de første iphonene ble solgt. Så denne følgeskaren blir bare større å større.
Lenke til kommentar

Planned obsolescence ...

Cha-ching!

Samme argument har blitt kjørt helt siden de første iphonene ble solgt. Så denne følgeskaren blir bare større å større.

At det er 3-4 stykker her inne som er enige i stort sett alt de gjør og går i forsvar mot enhver kritikk bare bekrefter mine synspunkter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Litt mer...

Denne snakker om "tepid demand for 4K" og viser til hvor lang tid det har tatt for vanlig HD å bli allemannseie, og at det først er de siste årene at salget har vært noe særlig (og de siste par årene har man vel kun kunnet kjøpe HD-TVer?):

http://www.fiercecable.com/story/hdtv-penetration-reaches-81-us-homes/2015-03-13

Enda en, som snakker om at bare 46% hadde HDTV for fem år siden:

http://www.rethinkresearch.biz/articles/15-years-after-launch-hdtv-penetration-hits-81-in-us-homes/

Denne snakker om at etter 15 år er mellom 1/3 og 1/2 av husstander fortsatt på analoge TV-apparater:

http://www.hdtvmagazine.com/articles/2013/02/hdtv-adoption-not-as-high-in-number-of-hdtv-sets.php

Skribenten konkluderer: "approximately one third to half of the TVs in use in US households are still analog TVs, and that is too many after 15 years, especially considering that Ultra HDTV displays have already being introduced as the successor of HDTV"

Alle disse er vel primært for USA, men det samme mønsteret ser man nok over hele verden.

En av grunnene til at det tok tid for HD var de som hadde dekoder måtte selv kjøpe ny dekoder .

Hvis ordningen ( som hos altibox )  er at man leier dekoder så måtte man kjøpe en oppgradering for få HD 

for ikkee så lenge siden ble de gamle SD dekoderne faset ut slik at alle fikk HD dekoder uten å måtte betale ekstra

Er det nå egentlig ikke fordi mange synes at oppløsningen på skjermen blir for grov at man har 4K ?

med tenke på at mange vil ha større bildeflate å se på så må det da gå denne veiene

Fra gammelt av var det jo slik at strøelsen på skjerme var analogt med sitteavstanden slik at den visuelle skjermstørrelsen aldri ble så stor som mange ønsket.

Nå er en skjerm på en mobile mellom 4 og 6 tommer

Da må tekst på en slik skjer være i en minste strøelse før det blir lesbart

Det fungerer jo greit i dag

likevel er det noen som synes at grafikken på  en mobil blir for kornete og forlanger til og med 4k der

men da må jo teksten på slike enheter bli så små at de blir uleselig uten at man tyr til forstørring

Hva er da poenget med så høy oppløsning  ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Planned obsolescence ...

Cha-ching!

Bare vent! Ikke bare skal de lansere 4k, men 4k men en eller annen twist / teit modifikasjon... eksempelvis døpe den om til "Retina Vision" eller tilsvarende... og jeg skal f*** meg love hele eplekoret og kjøpte journalister hos Tek skal med en forent stemme lovprise denne "nyvinningen" som "noe av det beste og mest revolusjonerende hittil".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig? Hvem som er enig med alt Apple gjør?

Spør du meg så skulle AT4 hatt 4k, 24hz og HDR, men det har den ikke. Irriterende for meg, men allikevel er den et must i stua hos oss. Kjærringa kan med den, AT4 er tilogmed ennå enklere for henne fordi den slår på tv'en og bytter input automatisk. Joda, andre enheter gjør også dette, jeg bare poengterer forbedringene for oss fra AT3 til 4. I tillegg er det appstore på denne, noe som gjør en ting ennå enklere, vi slippe å starte plex på telefonen for å streame over til boksen. Enda enklere for kjærringa. I tillegg kan vi spille enkle spill på den. Så for oss var den vel verdt oppgraderingen.

Selv med manglene til AT4 så er den et godt produkt i mine øyne. AT1,2 og 3 var også mangelfulle i forhold til mange andre bokser i denne kategorien. Lenge var den valuta for pengene, men så kom chromecast å slo den grundig i pris. Uansett så solgte den godt. De var små, minimalistiske, solid fjernkontroll som varer(min erfaring) og smertefritt ui som var kjapt og enkelt.

Ellers er jeg enig med han over her. Apple vil lansere 4K som en av de store tingene med AT5. Mest sannsynlig med støtte for nyheter som HDR og 10 bit farger eller noe slikt. Og lovnader om x-antall filmer og serier i den nye formatet, og at alle nye filmer fremover vil være 4K. Og så vil mest sannsynlig SD, HD og UHD ha vært sin pris i itunes. Kan man tjene en krone ekstra så gjøre Apple det ;) 

Lenke til kommentar

Dobbel bitrate ved 4k gir vel strengt tatt halvparten av informasjonen pr. pixel ift 1080 da det er fire ganger så mange piksler som skal beskrives. Eller mener du at det er åtte ganger så mye data ved 4k-streaming fra Netflix?

Jeg er ganske sikker på at et nedskalert 4k-bilde med en gitt bitrate ikke er bedre enn et 1080-bilde med halve bitraten. Det er iallfall ikke åpenbart at det er bedre uten at man vet mye mer om hvilke teknologier som er brukt.

Men det å kjøre 4K Netflix/YouTube ol. på en 1080p skjerm er langt bedre enn å kjøre 1080p. Selv om 1080p burde være best i teorien.

Lenke til kommentar

Du har ikke noen gang tenkt på at det kan kaaaaanskje være noe i at jeg aldri har påstått noe sånt. Men påpeker et faktum her.Og selv om spesifikasjoner ikke betyr alt, så gir de en god pekepinne på hva man kan forvente seg av et produkt. Har det ikke slått deg før? En bil med 200 hk går bedre enn en med 100 hk. Er det viktig for meg at bilen går fort, ja da slipper jeg å kaste bort tid på å prøve den med 100 hk.

Fin analogi fordi den viser det motsatte poenget på en god måte. Gi meg MX-5 med 100hk foran en Mustang med 400 any day. Bedre på alle mulige måter. Gi meg også MX-5 med 100hk foran en MX-5 med 300 hester.4k er bedre på oppløsning. Helt klart. Men hva om enheten blir varmere og må ha en bråkete vifte? Hva om UI hakker? Hva om båndbredde gjør at man får bedre bilde med 1080 enn 4k fordi man kan kjøre med høyere kvalitet på komprimeringa? Etc. En med peiling, vilje og tid kan alltid finne noe bedre enn massemarkedstilbud. Men for de andre er jeg ikke overbevist om at 4k er en positiv ting når man tar med tradeoffs. Det blir det om en stund, men i dag? Nja.

Trodde du hadde sagt takk for deg jeg.....

Du prater jo bare tull!

Virker som du leser der du vil lese og hopper over resten. Blir du motsagt, så overser du det :)

Det får meg til å lure på om du er her mest for å være med i diskusjonene eller for å bidra med noe.

Registrerer også at du kaller folk som er uenige med deg for kverrulanter.

Men til saken. Jeg sa om jeg vil ha en bil som går raskere! Og eksemplene dine på hva som er best bil er intet annet en komisk, når man sammenligner så forskjellige produkter som disse to bilene er. Bil er også mye en smakssak hvor utseende, og følelser spiller en stor rolle.

Og som du helt sikkert forstod, så var det for å understreke at spec. Som regel har en hel del for seg.

Jeg har svart deg tidligere i tråden også, og avklart noe av det du nevner her. Hadde du tatt deg tid til å lese det så hadde du sikkert fått med deg at jeg snakker jom en MiniX X8-H Plus som jeg har erfaring med, vs Apple sitt produkt. Som er over 1 år nyere. Hadde du fulgt med så hadde du vist følgende.

Den har ikke vifte, den er lydløs, den blir ikke varm heller, og alt det andre du kommer med er jo bare vas!

OM det hadde vært sånn at det hakket med 4K, ja så setter jeg vel bare ned oppløsningen til 1080P. Eller oppdaterer linjen min. Boksen min har også H.265. Og ikke minst firmware oppdateres ca 4 (eller mer) ganger pr år. I tillegg finnes det custom rom om jeg ønsker det. Og den har SELVFØLGELIG autoswitch på Hz. Alt annet ville jo vært latterlig i 2015 på en mediaboks som koster over 1500 kr.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Halvparten har analoge TVer, dvs folk som ikke kjøper nye TVer uansett (eller særdels sjelden), det betyr ikke at FullHD eller 4K ikke er viktig, det er som er viktig er hva de som faktisk kjøper seg TVer gjør. Man kan ikke bruke "mange kjøper ikke ny TV" som argument mot "når folk kjøper seg ny TV, så er 4K viktig".

AtW

Det er poenget mitt: Folk har den eksisterende TVen til den tar kvelden og de absolutt må kjøpe seg ny. Oppløsning er ikke noe argument som overbeviser "folk flest" om at de trenger ny TV.

Ingenting overbeviser "folk flest" om at de må ha ny TV enn så lenge de beholder sine gamle lenge, er da alle forbedringer meningsløse eller uviktige?

AtW

For folk flest, ja. De får liksom bare forbedringene med på kjøpet over tid. Poenget er uansett at slikt ikke selger nye TVer generelt sett.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Kjære vene, TKongen. Det er ikke jeg som skal overbevise folk om noe som helst. Jeg snakker om hva som faktisk skjer. Altså at folk generelt ikke ser noe poeng i høyere oppløsning på TVen, eller at det ikke er viktig nok til at de kjøper ny TV.

Alle jeg kjenner sier de skal ha 4k TV neste gang de kjøper seg TV, så vet ikke hvilket miljø du vanker i?

Da må jeg si at du har en meget smal og begrenset bekjentskapskrets. De jeg kjenner er ikke spesielt opptatt av TV-apparatene sine. Du har sikkert forståelse for at ikke alle har samme interesse som deg og din smale bekjentskapskrets?

Men dette utgjør jo ikke et representativt utvalg uansett, og vi må derfor se på hva som faktisk skjer og hva folk faktisk gjør. De bytter ikke inn TVen bare for å få bedre oppløsning.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Halvparten har analoge TVer, dvs folk som ikke kjøper nye TVer uansett (eller særdels sjelden), det betyr ikke at FullHD eller 4K ikke er viktig, det er som er viktig er hva de som faktisk kjøper seg TVer gjør. Man kan ikke bruke "mange kjøper ikke ny TV" som argument mot "når folk kjøper seg ny TV, så er 4K viktig".

AtW

Det er poenget mitt: Folk har den eksisterende TVen til den tar kvelden og de absolutt må kjøpe seg ny. Oppløsning er ikke noe argument som overbeviser "folk flest" om at de trenger ny TV.

Ingenting overbeviser "folk flest" om at de må ha ny TV enn så lenge de beholder sine gamle lenge, er da alle forbedringer meningsløse eller uviktige?

AtW

For folk flest, ja. De får liksom bare forbedringene med på kjøpet over tid. Poenget er uansett at slikt ikke selger nye TVer generelt sett.

Det er jo ingenting som "selger TVer" om folk bare kjøper uansett når det har gått lang nok tid, så hvorfor er 4k dårligere enn andre forbedringer?

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...