hjelpmeg123456 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Hei! Jeg kunne gjerne trengt litt innspill på hvordan jeg kan få noe som helst støtte fra forsikringsselskapet mitt (vardia), da det var innbrudd i bilen min for to dager siden. For to dager siden skulle jeg raskt innom en butikk for å handle litt mat med foreldrene mine. Vi var borte i rundt 10-15 minutter. Hadde trykket på "lås bilen knappen" og den lyste, og som de aller fleste sjafører vil jeg tro, så tenkte jeg ikke noe mer på om det faktisk ble låst eller ikke. Da jeg kom tilbake var parkasen min samt. pass(kom hjem dagen før fra Polen og skulle reise hjem dagen etter da jeg studerer der, derfor jeg hadde den i jakkelommen), kredittkort, bankkort, høretelefoner og en ganske ny iPhone 6 blitt stjelt. Det var ikke noe spor om at noen hadde brutt seg inn i bilen og da må de ha kommet seg inn ved at bilen rett og slett aldri ble låst. Har selvfølgelig politianmeldt dette og kontaktet forsikringsselskapet, da det er snakk om verdi på ting til over 10 000. Som svar fra Vardia, fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på forsikring, men jeg vil selv mene at jeg har krav på å få noe dekket? Det er vel en grunn til at man betaler en del penger på reiseforsikring hvert år, nettopp hvis slike uhell/feil skulle skje? Føler at det som skjedde med meg og min situasjon har like mye krav på erstatning, like mye som en som for eksempel var litt uforsiktig med mobil/veske/lommebok slik at den ble frastjålet i deres nærområde. Man er litt uforsiktig og blir frastjelt, men det er vel årsaken bak utrolig mange tyverier som faktisk blir begått. Forstår ikke hvorfor mitt tilfelle ikke har krav på erstatning.. Noen ideer om hvordan jeg kan argumentere meg til kompensasjon fra forsikringsselskapet? Endret 10. november 2015 av hjelpmeg123456 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Fra vilkårene i mitt selskap, som riktignok ikke er det samme som ditt: Reisegods/eiendeler skal være forsvarlig sikret mot tyveri. Dører og vinduer skal være lukket og låst. Reisegods skal aldri etterlates i eller på motorkjøretøy/båt/campingvogn i mer enn 8 timer eller om natten. -For verdigjenstander (se definisjon i forsikringsbeviset) gjelder i tillegg: Disse skal fjernes eller oppbevares i låst separat oppbevaringsrom uten innsyn, låst skiboks eller lukket hanskerom dersom bilen forlates i inntil 8 timer. Med andre ord, mobiltelefon og kredittkort/bankkort/pass som ligger åpent i kupeen, og ikke i låst oppbevaringsrom eller lukket hanskerom (litt merkelig formulering det der; hanskerommet må ikke være låst, mens andre lignende oppbevaringsrom, eksempelvis under midtarmlene, må det...) dekkes ikke selv om bilen faktisk hadde vært låst. Når det gjelder parkasen ville den nok blitt dekket, om bilen faktisk var låst, siden den neppe kvalifiserer som verdigjenstand. Lenke til kommentar
hjelpmeg123456 Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Fra vilkårene i mitt selskap, som riktignok ikke er det samme som ditt: Reisegods/eiendeler skal være forsvarlig sikret mot tyveri. Dører og vinduer skal være lukket og låst. Reisegods skal aldri etterlates i eller på motorkjøretøy/båt/campingvogn i mer enn 8 timer eller om natten. -For verdigjenstander (se definisjon i forsikringsbeviset) gjelder i tillegg: Disse skal fjernes eller oppbevares i låst separat oppbevaringsrom uten innsyn, låst skiboks eller lukket hanskerom dersom bilen forlates i inntil 8 timer. Med andre ord, mobiltelefon og kredittkort/bankkort/pass som ligger åpent i kupeen, og ikke i låst oppbevaringsrom eller lukket hanskerom (litt merkelig formulering det der; hanskerommet må ikke være låst, mens andre lignende oppbevaringsrom, eksempelvis under midtarmlene, må det...) dekkes ikke selv om bilen faktisk hadde vært låst. Når det gjelder parkasen ville den nok blitt dekket, om bilen faktisk var låst, siden den neppe kvalifiserer som verdigjenstand. På forsikringsvilkåret står det: • Med tyveri menes borttagning av eiendeler sikrede har i sin besittelse, jf. Straffelovens §§ 257 og 258. At eiendeler mistes/gjenglemmes/bortkommer og senere beholdes av en finner, er ikke å anse som tyveri. Jeg vil da si at min situasjon kan kategoriseres som tyveri? Bare fordi bilen ikke ble låst, betyr det ikke at innbrudd i den og frastjeling av verdigjenstander ikke er tyveri? Jakken lå i førersetet med alle verdisakene i lommene (altså ikke synlig). Det blir vel som å si at det hus som ikke er låst og som blir gjort innbrudd på, ikke er tyveri? Man får vel forsikring på det likevel? Føler virkelig at poenget med forsikring forsvinner, hvis alt mulige vilkår og punkter må være oppfylt for få noe erstatning i det hele tatt... Endret 10. november 2015 av hjelpmeg123456 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Jeg vil da si at min situasjon kan kategoriseres som tyveri? Bare fordi bilen ikke ble låst, betyr det ikke at innbrudd i den og frastjeling av verdigjenstander ikke er tyveri? Jakken lå i førersetet med alle verdisakene i lommene (altså ikke synlig). Det blir vel som å si at det hus som ikke er låst og som blir gjort innbrudd på, ikke er tyveri? Man får vel forsikring på det likevel? Tyveri er det, i den betydning at tyven vil bli straffet for tyveri om han blir funnet og dømt, men for å få erstatning kreves også at man har tatt visse egne forholdsregler (som påkrevd i vilkårene) for å forhindre tyveri. Tyveri fra ulåst hus skal du heller ikke være sikker på å få noe igjen for nei, selv om det naturligvis fremdeles er straffbart. Fra innboforsikringsvilkårene mine: Dører og vinduer skal være lukket og låst - ikke i luftestilling - for å hindre tyveri og hærverk. Ellers kan retten til erstatning bortfalle helt eller delvis (forsikringsavtaleloven §4-8). Min utheving av "eller delvis". Avkorting er nok kanskje litt mer sannsynlig enn blankt avslag. Lenke til kommentar
hjelpmeg123456 Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 Noen flere innspill???? Hadde satt utrolig stor pris på det Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Noen flere innspill???? Hadde satt utrolig stor pris på det Kjedelig situasjon, men her kommer det ann på vilkårene som står i din forsikring. Tipper det står der om de dekker tyveri fra ulåst bil eller ikke. Antagligvis ikke, for da hadde man i prinsippet aldri trengt å låse bilen, og tyver ville hatt det veldig fritt frem. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå