Balrog11 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Har oppdatert bios og fikk beskjed om at det var vellykket. Men ved omstart får jeg beskjed om at den ikke finner noe OS. Har googler litt og ser det kanskje har noe med raid ide ahci mode å gjøre. I såfall lurer jeg på hva jeg skal ha hvor? Jeg har en ssd og en hdd. Alternativene er: Onboard e.sata controller mode ; ide,ahci eller raid? Sata mode; ide,ahci eller raid? External data 6gbs controller mode; ahci eller ide? (kun de to valga der) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Skal jeg tippe noe så har du installert med sata kontrolleren i IDE, og den nye BIOS'n har satt det til AHCI. Men det blir litt lettere hvis du sier åssen hovedkort du har og hva SATA mode står til nå (ikke bare hva valgene er). Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 MSI p67a-gd65 - ( ms 7681) Sata mode har jeg prøvd flere ulike uten hell.hva den stod på først husker jeg ikke Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Det kan jo tenkes bios oppdateringen har tatt rotta på SSD'n. Kan du se SSD i BIOS? Ellers så er du tilkoblet SATA port 1 og 2 (Intel 6Gbps jfr manualen din) med SSD og HDD? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 (endret) Hadde selv problemer med HK etter at jeg oppdaterte bios på mitt Asrock p67 extreme 6. Endte til slutt med at maskinen ikke ville boote skikkelig og måtte på ebay og bestille meg ny bios chip Gjelder windows 10 Endret 11. november 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Det er sikkert veldig enkelt: Oppdaterer man BIOS, ender det ofte med at den er 'default' når du er ferdig. Da er det ikke sikkert at riktig disk står som boot-disk lenger, eller at disken er enablet i det hele tatt. Du må gå inn i BIOS og leter etter disker, 'boot-order' og sånt! Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 fant ut av det. prøvde meg frem på ulike innstillinger med raid ahci og ide, og traff til slutt på en kombinasjon som gjorde at jeg kom meg inn i windows og alt virker som normalt. takk for svar likevel Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Hehe .. godt jobbet. Det var nok ikke noen "kombinasjon" som gjorde det. Det var nok at du endret SATA mode på riktig kontroller. Du har både intel og marvell kontroller der, derfor jeg spurte deg hvilke porter du var på 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 fant ut av det. prøvde meg frem på ulike innstillinger med raid ahci og ide, og traff til slutt på en kombinasjon som gjorde at jeg kom meg inn i windows og alt virker som normalt. Har du lært noe av dette? Lenke til kommentar
covah Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Ytelsen vil være en god del lavere dersom du har valgt IDE og ikke AHCI. Anbefaler at du installerer riktige drivere i Windows og bytter tilbake til AHCI i bios. Finnes massevis av guider på nett på hvordan du gjør dette. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 Ytelsen vil være en god del lavere dersom du har valgt IDE og ikke AHCI. Anbefaler at du installerer riktige drivere i Windows og bytter tilbake til AHCI i bios. Finnes massevis av guider på nett på hvordan du gjør dette. skal sjekke det takk for info. Selv om jeg syns det er skummelt å stole på en som i skrivende stund har 6 666 innlegg. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 fant ut av det. prøvde meg frem på ulike innstillinger med raid ahci og ide, og traff til slutt på en kombinasjon som gjorde at jeg kom meg inn i windows og alt virker som normalt. Har du lært noe av dette? lærte å oppdatere bios, og at om den ikke vil starte opp så er det noe med de innstillingene der som må rotes med Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Har du lært noe av dette? lærte å oppdatere bios, og at om den ikke vil starte opp så er det noe med de innstillingene der som må rotes med Det blir mindre roting dersom du knipser noen bilder av BIOS-SETUP-skjermbildene før du oppdaterer BIOS. (Gjorde det selv for et par dager siden. Sparte meg sikkert en del tid - for det var flere ting som var endret etter oppdateringen.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå