Gå til innhold

Sykepleier lønn dårlig - eller?

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg skal muligens studere sykepleien neste høst og tok meg tiden til å surfe å prøve å finne ut hva lønnen ligger på.

https://www.nsf.no/vis-artikkel/2578888/539297/Gjennomsnittslonn

Hvis dere klikker på Oslo Kommune og titter på gjennomsnittet der, er det korrekte tall? 

Gjennomsnittslønn på 570000.- i året for en sykepleier virker jo helt absurd når sykepleierne klager

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnlønna er på 449000 for en sykepleier står det.. 

Men 570000 er nok med alle tillegg som kvelds, natt og helgetillegg

Så en gjennomsnittlig sykepleier i oslo tjener 120000.- i tillegg i Oslo, kontra KS der gjennomsnittet tjener 60000.- i tillegg

Hva er faktorene som gjør at det blir så store differanser?

Synes dette virket litt merkelig  :closedeyes:

Lenke til kommentar

kan ikke svare deg på hvorfor. 

Det er vel ganske beinhardt når det gjelder tariffer uansett.

Søndagstillegg osv er jo generelt gode da og jeg mener de regner ca 1/3 av årslønna ca i tillegg på turnusjobbing. 

Tar man høyde for ca 1/3 (bare et ca tall) så er man jo oppi rundt 600K på ei grunnlønn på 450. 

Men så er det jo ikke alle som jobber turnus heller da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Talla for KS er for alle kommunen. Men sidan Oslo ligger høgare i lønn (høgare levekostnadar og alt det der) så blir også ulempetillegga ekstra høge.

Sjukepleiarar er nok ein av dei bachelorgradene som gir dårligast timesbetaling, men ein gjer langt på veg opp for dette ved at ein har gode muligheiter til å jobbe kveld, natt og helligdagar noke som igjen betyr meir utbetalt i praksis.

Ikkje sjå deg blind på gjennomsnittslønna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjennomsnittslønn på 570000.- i året for en sykepleier virker jo helt absurd når sykepleierne klager

Det er forskjell på å jobbe 8-16 man - fredag og tjene 570K, mot det å jobbe natt/helg/turnus osv å tjene det samme. 

Så må man huske at det blir 33,5t/uke i motsetning til 37,5t/uke

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å jobbe 8-16 man - fredag og tjene 570K, mot det å jobbe natt/helg/turnus osv å tjene det samme.

Det et nok ingen i den bransjen som har slik lønn ved å jobbe 33,5t uke dessverre! :/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det et nok ingen i den bransjen som har slik lønn ved å jobbe 33,5t uke dessverre! :/

Godt poeng

Lenke til kommentar

Velg yrke ut fra interesse, ikke ut fra der du nødvendigvis tjener mest.

Å tjene godt har ingenting å si hvis du ikke har interesse for og liker det du gjør.

Skjønner hva du mener, men er ikke nødvendigvis enig i den floskelen. Jeg kjenner svært få personlig som har enorm interesse for det de jobber med. Jeg kjenner noen, og ja, de trives veldig godt, men de aller fleste jobber for å leve, ikke motsatt. 

Så for meg har lønn mye å si. Det er mot det jeg bytter bort tiden min. 

Edit: siste linje. 

Endret av PanserJohan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å tjene godt har ingenting å si hvis du ikke har interesse for og liker det du gjør.

Skjønner hva du mener, men er ikke nødvendigvis enig i den floskelen. Jeg kjenner svært få personlig som har enorm interesse for det de jobber med. Jeg kjenner noen, og ja, de trives veldig godt, men de aller fleste jobber for å leve, ikke motsatt. 

Jeg er uenig. Mange jeg kjenner både liker og har stor interesse for det de jobber med. Unntakene er mennesker jeg kjenner "på gulvet" som står klar til å løpe fra jobben i det klokka slår 15:00, og stort sett ikke er interessert i å yte noe ekstra for firmaet de jobber for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Mange jeg kjenner både liker og har stor interesse for det de jobber med. Unntakene er mennesker jeg kjenner "på gulvet" som står klar til å løpe fra jobben i det klokka slår 15:00, og stort sett ikke er interessert i å yte noe ekstra for firmaet de jobber for.

Mulig vi har svært forskjellig erfaring fra arbeidslivet, og opplevd arbeidskultur på forskjellige fronter. Jeg sier ikke at folk kun holder ut jobben, eller misliker den sterkt. det jeg mener, er at de fleste jeg kjenner (meg selv inkludert) synes jobben er grei på grunn av arbeidsmiljø / kolleger, og ikke på grunn av det jeg konkret gjør på jobb. Hadde jeg jobbet en plass uten strikte prestasjonskrav og salgskultur, ville det kanskje stilt seg annerledes. TS vurderer her en jobb hvor man gjør noe med mening og hjelper folk, tipper det er lettere å "elske" jobben sin i slike tilfeller. Kjenner få innen finansbransjen som higer etter å gå på jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

De liker penger, og jobber med penger? :p

Men ja, jeg ser jo den. Alltid tenkt at finansbransjen kanskje ikke er det mest spennende, og at den stort sett er full av folk som har valgt akkurat den retningen fordi de vil ha gode lønninger, selv om de mest sannsynlig har kapasitet/smarte nok/skoleflinke nok til å arbeide innen andre felt som hadde vært mer givende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...