visningsnavn2.0 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hei, jeg har et spørsmål ang det å bo på kontoret sitt. Jeg og samboer kjøper opp en bedrift som ikke går så bra akkurat nå, vi har store planer om å snu det hele, men vi må være veldig sparsomme i forhold til lønn osv i starten til firmaet begynner å gå bra igjen. Lokalet til firmaet har to store kontorer med kjøkken, dusj, toalett og egentlig alt tilrettelagt for at man skal kunna bo der, så tanken min var at vi kunna flytte inn på det ene kontoret og innrede det diskret slik at vi kan spare penger i husleie. Vi er unge og har ikke barn og har mulighet til å leve litt trangt for å få oppfylt drømmen. Jeg vet at det ikke er lov å bo på jobben sin fordi lokalene ikke er tilregnet boligformål, men jeg lurer på hva "straffen" er for å gjøre det likevel? Eller hvor sannsynlig det er at man blir tatt på fersken? Tanken var jo å skylde på lange arbeidsdager, noe det og blir da vi har veldig mye jobb å gjøre og skal samtidig utdanne oss, så at vi er på jobb fra morgen til sent på kveld uansett er veldig trolig - at vi skal ha en sovesofa der tilfelle det ble veldig sent en dag, og kjøkken ol fordi vi lever omtrent på jobb og derfor lager mat der osv. Hva blir konsekvensene av å no på jobb hvis man blir ferska? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Jeg kan ta feil, men jeg trodde det var slik at utleier ikke har lov til å leie ut kontoret som bolig av grunnen du nevner. Eventuelle konsekvenser av at dere likevel velger å bo på kontoret, reguleres vel av leieavtalen? Det får ingen konsekvenser i forhold til straffeloven, men jeg vet ikke om det er mulig å være folkeregistrert på en kontoradresse. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 For å kunne være folkeregistrert på adressen så må du søke om bruksendring. Det treng ikkje nødvendigvis være eit stort problem om lokala er slik som beskrevet. Men som Zarac så er det bygningseigaren som er ansvarlig for kva bygget blir brukt til. Men det er nok ikkje heilt utan konsekvensar for leigetakaren heller då ulovlig bruk utan tillatelse frå huseigaren fort vil bli ansett som illojalt. Dei fleste leigekontraktene seier også dette konkret ved at det står "utleige av kontorlokaler" eller liknande formulering i leigeavtalen. Virksomheita kan også få problemer i forhold til arbeidstilsynet då det kan by på utfordringar å dokumentere at HMS-krava og arbeidsmiljølova blir fulgt. Men sannsynlegheita for at arbeidstilsynet kjem innom er forholdsvis liten for dei fleste virksomheiter. Sannsynlegheita blir nok mykje større for at utleigaren oppdager det ved at ein observerer lys på kontora utanom arbeidstid, auka straumforbruk, osv. Og sjølv om utleigaren kanskje ikkje bryr seg nevneverdig om du bur på kontoret så skal du være ganske sikker på at utleigaren vil kreve ekstra betaling fordi lokalet blir brukar meir energi og blir meir utsatt for slitasje når det er aktivitet der heile døgnet. Lenke til kommentar
visningsnavn2.0 Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 Jeg skal være folkeregistrert på annen bolig forresten! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Jeg skal være folkeregistrert på annen bolig forresten! Einaste betydninga det får er at du også gjer deg skyldig i å oppgi feilaktige opplysningar til folkeregisteret. Folkeregistrert adresse skal være der man regelmessig har døgnhvile, eventuelt der ein oftast har sin døgnhvile. Ellers er det også nokre unntak i forhold til ektefeller, sjøfølk, studentar, fengselsinnsatte, osv. Det går sikkert fint å bu på kontoret, men det er eit lite minefelt av ulike lovar, forskriftar og avtalar som du må ta stilling til. Systemet er lagt opp til at kontorer ikkje skal brukast til andre formål enn kva dei er berekna for. Men straffbarheita for å gjere dette som privatperson er begrensa (det er værre om du huser ansatte på kontora), det største skjæret i sjøen er at du kan pådra deg erstatningsansvar ovanfor utleigaren, eller du kan bli ilagt gebyr og pålegg om tilbakeføring av bygningsavdelinga i kommunen. Det blir nok ikkje straffereaksjonar på grunn av dette, men du vil kunne pådra deg andre reaksjonar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå