Gå til innhold

Så mye penger får amerikanske VW-eiere etter «Dieselgate»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Her burde jo myndighetene, der hvor avgift regnes fra utslipp, kreve pengene fra bileierne. Da hadde det blitt logisk med en økonomisk erstattning fra fabrikant.

 

Ser ikke helt hvilket tap eierne ellers har hatt, det er jo få av de opgitte prestandadata som holder mål i daglig bruk uansett på denne typen biler. Enten det gjelder utslipp eller annet.

Lenke til kommentar

En engangssum som tilsvarer noen få fulle tanker er vel ikke i nærheten av å kompensere for hva kundene taper på ha en slik bil?

 

Om merkeverkstedet tvinges til å ødelegge drivstofføkonomien for å få ned NOx-utslippene, så må bileier fylle drivstoff oftere sålenge han eier bilen.

Her bør VW fikse bilen permanent, enten ved å montere Toyota-motorer i alle berørte biler, eller sikre alle bileiere drivstoffrabatt resten av bilens levetid.

Kunden skal ha det han ble lovet da han kjøpte bilen.

 

Som oksygenavhengig organisme ønsker jeg at disse dieselpurkene blir fikset for å redusere utslipp av NOx i byen.

Men den individuelle bileier vil av egoistiske årsaker ikke ønsket denne "fiksen" på egen bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kunden skal ha det han ble lovet da han kjøpte bilen.

He, he... INGEN "vanlige" biler holder i praksis hva de lover i papirene, det opereres med "labratorietall" over hele linja.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel, da bør samtlige bileiere møte opp hos selger, det er ingen som har fått hva de har betalt for (ihht stats). VW er bare hakket værre enn alle andre siden deres tall ikke engang er mulig å oppnå i labratoriet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om globale CO2-utslipp, men stoffer som er helseskadelige.

 

Diesel har sitt bruksområde: store kjøretøy som ekspressbusser og lastebiler langs landeveien.

Det er totalt uegnet i små personbiler som folk kjører til jobb.

Derfor har nå mange bysentrum helseskadelig luft på de kaldeste vinterdagene uten vind.

 

Bensin slipper ut mer CO2, men det er ikke så helseskadelig.

Eksos fra diesel er svært helseskadelig.

Store skip har enda skitnere eksos fra tungolje, men dette slippes ut langt til havs og plager ingen.

 

Ja, jeg er enig i at bilen får altfor mye pepper når man diskuterer klimapolitikk.

Bilen er lett å kritisere fordi den er så synlig, og kan oppfattes som et statussymbol.

Det er også lett for dem som bor sentralt og ikke har barn å kritisere hvor dekadente bileiere er.

Men CO2 fra privatbil er en liten del av det totale utslippet.

Global transport og industri får bilen til å blekne.

 

Folk som reiser til Mallorca hele tiden bør ikke kritisere bileiere for høylydt.

 

Min bensinbil var et bevisst valg.

Jeg kan kjøre til jobb i byen uten å forpeste lufta.

Jeg straffes økonomisk fordi bensin koster mer enn diesel.

Kanskje det vil endre seg nå som verden har skjønt at diesel ikke er så bra?

Jeg går uansett over til elektrisk når rekkevidden og bruktbilprisen tillater det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men hvorfor het den Watergate? :p

 

The suffix -gate derives from the Watergate scandal of the United States in the early 1970s, which resulted in the resignation of U.S. President Richard Nixon.[2] The scandal was named after the Watergate complex in Washington, D.C.; the complex itself was named after the "Water Gate" area where symphony orchestra concerts were staged on the Potomac River between 1935 and 1965.[3]
Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/Watergate-skandalen

 

 

Watergate-skandalen var en politisk skandale i Amerikas forente stater som i 1974 førte til at president Richard Nixon gikk av. Det begynte 17. juni 1972 da fem menn brøt seg inn i det demokratiske partiet sitt hovedkvarter i Watergate-bygningen med den hensikt å installere overvåkningssystem i hovedkvarteret, blant annet mikrofoner og avlytting av telefoner.

 

Etter Watergate-skandalen har man begynt å navngi skandaler med endelsen "-gate".

 

Her er en liste over skandaler med "-gate" i navnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scandals_with_%22-gate%22_suffix

Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/Watergate-skandalen

 

 

Watergate-skandalen var en politisk skandale i Amerikas forente stater som i 1974 førte til at president Richard Nixon gikk av. Det begynte 17. juni 1972 da fem menn brøt seg inn i det demokratiske partiet sitt hovedkvarter i Watergate-bygningen med den hensikt å installere overvåkningssystem i hovedkvarteret, blant annet mikrofoner og avlytting av telefoner.

Etter Watergate-skandalen har man begynt å navngi skandaler med endelsen "-gate".

 

Her er en liste over skandaler med "-gate" i navnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scandals_with_%22-gate%22_suffix

Ok, men da er vell gate ordet brukt litt for ofte, Dieselgate er greit, det er jo en skandale, men Bendgate? Det er bare en bagatell i historien til ett selskap. (Apple is a Cult!)

Lenke til kommentar

VW har i hvert fall frekkhetens nådegave. Eller har de glemt at samtlige tester av nevnte biler, oppgitte spesifikasjoner, folkemunne og ellers alle andre forutsetninger for kjøp var basert på en løgn?

Og at en eventuell fiks av bilen vil medføre kunder ekstrautgifter med tanke på økt drivstofforbruk, økte service utgifter og mer. For ikke snakke om at bilen vil miste en ikke ubetydelig mengde hestekrefter.

 

Det burde jo helt klart gå under norsk reklamasjonslov. Du har fått et produkt som er mye forskjellig fra det som var reklamert, og kunden ble i tillegg villedet med vilje under kjøp.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...