Torstein Norum Bugge Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Men norske bileiere må se langt etter samme type erstatning.Så mye penger får amerikanske VW-eiere etter «Dieselgate» Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Her burde jo myndighetene, der hvor avgift regnes fra utslipp, kreve pengene fra bileierne. Da hadde det blitt logisk med en økonomisk erstattning fra fabrikant. Ser ikke helt hvilket tap eierne ellers har hatt, det er jo få av de opgitte prestandadata som holder mål i daglig bruk uansett på denne typen biler. Enten det gjelder utslipp eller annet. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hva er greia med ordet "gate"? Dieselgate, bendgate osv., betyr det noe spesielt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Sikkert en "watergate" referanse, en annen kjent svindelsak der borte over dammen. Endret 10. november 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 "Sånn da har vi fikset bilen din gratis. Legg merke til at det nå står 90hp og ikke 170hp i vognkortet som bekreftelse. Ha en fin dag" 5 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 En engangssum som tilsvarer noen få fulle tanker er vel ikke i nærheten av å kompensere for hva kundene taper på ha en slik bil? Om merkeverkstedet tvinges til å ødelegge drivstofføkonomien for å få ned NOx-utslippene, så må bileier fylle drivstoff oftere sålenge han eier bilen. Her bør VW fikse bilen permanent, enten ved å montere Toyota-motorer i alle berørte biler, eller sikre alle bileiere drivstoffrabatt resten av bilens levetid. Kunden skal ha det han ble lovet da han kjøpte bilen. Som oksygenavhengig organisme ønsker jeg at disse dieselpurkene blir fikset for å redusere utslipp av NOx i byen. Men den individuelle bileier vil av egoistiske årsaker ikke ønsket denne "fiksen" på egen bil. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Kunden skal ha det han ble lovet da han kjøpte bilen.He, he... INGEN "vanlige" biler holder i praksis hva de lover i papirene, det opereres med "labratorietall" over hele linja. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Da har VW lovet mer enn de klarer å holde. Det er ikke en formildende omstendighet, for de har lovet det. Løftet skal overholdes eller kompenseres økonomisk så rikelig at kunden er glad for at dette skjedde. Endret 10. november 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Vel, da bør samtlige bileiere møte opp hos selger, det er ingen som har fått hva de har betalt for (ihht stats). VW er bare hakket værre enn alle andre siden deres tall ikke engang er mulig å oppnå i labratoriet. Endret 10. november 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Burde heller få kjøpe sin neste VAG bil til kostpris, ingen fortjeneste til selger eller firma . Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Dere er klar over at de 15 største tankskipene forurenser mer enn alle verdens biler tilsammen? Så dette miljø tullet vi belemres med er bare svada. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Dere er klar over at de 15 største tankskipene forurenser mer enn alle verdens biler tilsammen? Så dette miljø tullet vi belemres med er bare svada. De kjører ikke inne i bykjernen. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Dette handler ikke om globale CO2-utslipp, men stoffer som er helseskadelige. Diesel har sitt bruksområde: store kjøretøy som ekspressbusser og lastebiler langs landeveien. Det er totalt uegnet i små personbiler som folk kjører til jobb. Derfor har nå mange bysentrum helseskadelig luft på de kaldeste vinterdagene uten vind. Bensin slipper ut mer CO2, men det er ikke så helseskadelig. Eksos fra diesel er svært helseskadelig. Store skip har enda skitnere eksos fra tungolje, men dette slippes ut langt til havs og plager ingen. Ja, jeg er enig i at bilen får altfor mye pepper når man diskuterer klimapolitikk. Bilen er lett å kritisere fordi den er så synlig, og kan oppfattes som et statussymbol. Det er også lett for dem som bor sentralt og ikke har barn å kritisere hvor dekadente bileiere er. Men CO2 fra privatbil er en liten del av det totale utslippet. Global transport og industri får bilen til å blekne. Folk som reiser til Mallorca hele tiden bør ikke kritisere bileiere for høylydt. Min bensinbil var et bevisst valg. Jeg kan kjøre til jobb i byen uten å forpeste lufta. Jeg straffes økonomisk fordi bensin koster mer enn diesel. Kanskje det vil endre seg nå som verden har skjønt at diesel ikke er så bra? Jeg går uansett over til elektrisk når rekkevidden og bruktbilprisen tillater det. Endret 10. november 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
rasivert Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hva er greia med ordet "gate"? Dieselgate, bendgate osv., betyr det noe spesielt? Du har med andre ord ikke hørt om Watergate? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Men hvorfor het den Watergate? The suffix -gate derives from the Watergate scandal of the United States in the early 1970s, which resulted in the resignation of U.S. President Richard Nixon.[2] The scandal was named after the Watergate complex in Washington, D.C.; the complex itself was named after the "Water Gate" area where symphony orchestra concerts were staged on the Potomac River between 1935 and 1965.[3] Endret 10. november 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 https://no.wikipedia.org/wiki/Watergate-skandalen Watergate-skandalen var en politisk skandale i Amerikas forente stater som i 1974 førte til at president Richard Nixon gikk av. Det begynte 17. juni 1972 da fem menn brøt seg inn i det demokratiske partiet sitt hovedkvarter i Watergate-bygningen med den hensikt å installere overvåkningssystem i hovedkvarteret, blant annet mikrofoner og avlytting av telefoner. Etter Watergate-skandalen har man begynt å navngi skandaler med endelsen "-gate". Her er en liste over skandaler med "-gate" i navnet. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scandals_with_%22-gate%22_suffix Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Jeg venter på at det kommer en skandale om geiter: geitgate. Eller porter: gategate! Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 https://no.wikipedia.org/wiki/Watergate-skandalen Watergate-skandalen var en politisk skandale i Amerikas forente stater som i 1974 førte til at president Richard Nixon gikk av. Det begynte 17. juni 1972 da fem menn brøt seg inn i det demokratiske partiet sitt hovedkvarter i Watergate-bygningen med den hensikt å installere overvåkningssystem i hovedkvarteret, blant annet mikrofoner og avlytting av telefoner. Etter Watergate-skandalen har man begynt å navngi skandaler med endelsen "-gate". Her er en liste over skandaler med "-gate" i navnet. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scandals_with_%22-gate%22_suffix Ok, men da er vell gate ordet brukt litt for ofte, Dieselgate er greit, det er jo en skandale, men Bendgate? Det er bare en bagatell i historien til ett selskap. (Apple is a Cult!) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Hvis de hadde "fikset" dette ved å strupe motor, noe som resulterer i mindre HK og høyere forbruk, så er vel det grunn god nok til å reklamere på bilen? Du har jo betalt for noe som du ikke lenger får. Glad jeg har gammel bil jeg Lenke til kommentar
likferd Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 (endret) VW har i hvert fall frekkhetens nådegave. Eller har de glemt at samtlige tester av nevnte biler, oppgitte spesifikasjoner, folkemunne og ellers alle andre forutsetninger for kjøp var basert på en løgn?Og at en eventuell fiks av bilen vil medføre kunder ekstrautgifter med tanke på økt drivstofforbruk, økte service utgifter og mer. For ikke snakke om at bilen vil miste en ikke ubetydelig mengde hestekrefter. Det burde jo helt klart gå under norsk reklamasjonslov. Du har fått et produkt som er mye forskjellig fra det som var reklamert, og kunden ble i tillegg villedet med vilje under kjøp. Endret 11. november 2015 av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå