Fievel Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hei, skiftet nylig fullstendig bremsesett (bremseskiver/klosser) rundt hele bilen i september, og allerede nå rister det når jeg bremser, hva i huleste kan forårsake dette, sånn bortsett fra at skivene er skjeive? Bremseskivene er bestilt fra BCB bil og deler. Regning, skiver: Foran: 475,- per stykk Bak: 380,- per stykk Regner med det er bare dårlig kvalitet med tanke på prisen? Hvis ja, hvor mye høyere må man opp i pris for å få noe som ikke blir skakt etter noen hundre mil? (Ja, kjører endel) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Sandkorn eller lignende på anleggsflatene. Feil stramming på hjulboltene (skjev stramming eller galt moment). Et par mulige årsaker. Sistnevnte kan gjøre skivene skjeive over tid. Lenke til kommentar
Fievel Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Vet du hvor jeg kan finne riktig moment som boltene skal strammes til? Og kan det være mulig og "rette" opp skiva når boltene er skrudd til med riktig moment? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Er skiva først blitt skjev er det så godt som umulig å få den rett igjen. Langt billigere og enklere å kjøpe ny. Vanlig moment er rundt 100-120Nm. Rull innom et dekkverksted og hør. Trolig bruker de 120Nm på omtrent alt av personbiler. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Er skiva først blitt skjev er det så godt som umulig å få den rett igjen. Langt billigere og enklere å kjøpe ny. Vanlig moment er rundt 100-120Nm. Rull innom et dekkverksted og hør. Trolig bruker de 120Nm på omtrent alt av personbiler. 110Nm helt opp til hilux størrelse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Min BMW 318i er oppgitt til 120Nm. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Min BMW 318i er oppgitt til 120Nm. Står oppgitt mye mer på en hilux, men dem kan knekke på mellom 120-130Nm. jobbet med dette i mange år, og vet at 11 er mer enn passe på personbiler.. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Det at skiver blir skeive er jo vel bare en myte? Mener det som skjer er at om du får varmgang i bremsebelegget utover normalen kan "limet" på belegget smelte, så setter det seg på skiven i små klatter, som gjør at det rister. Du kan jo kjenne på skivene og se om du kjenner ujevnheter, og så pusse de ned litt kanskje. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hei, skiftet nylig fullstendig bremsesett (bremseskiver/klosser) rundt hele bilen i september, og allerede nå rister det når jeg bremser, hva i huleste kan forårsake dette, sånn bortsett fra at skivene er skjeive? Bremseskivene er bestilt fra BCB bil og deler. Regning, skiver: Foran: 475,- per stykk Bak: 380,- per stykk Regner med det er bare dårlig kvalitet med tanke på prisen? Hvis ja, hvor mye høyere må man opp i pris for å få noe som ikke blir skakt etter noen hundre mil? (Ja, kjører endel) Du har betalt brembo priser for skivene dine.... Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Pussa du navet helt rent først? Det er det mange som ikke gjør og da blir resultatet der etter. Lenke til kommentar
gustæv Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Hei, skiftet nylig fullstendig bremsesett (bremseskiver/klosser) rundt hele bilen i september, og allerede nå rister det når jeg bremser, hva i huleste kan forårsake dette, sånn bortsett fra at skivene er skjeive? Bremseskivene er bestilt fra BCB bil og deler. Regning, skiver: Foran: 475,- per stykk Bak: 380,- per stykk Regner med det er bare dårlig kvalitet med tanke på prisen? Hvis ja, hvor mye høyere må man opp i pris for å få noe som ikke blir skakt etter noen hundre mil? (Ja, kjører endel) Hei, skiftet nylig fullstendig bremsesett (bremseskiver/klosser) rundt hele bilen i september, og allerede nå rister det når jeg bremser, hva i huleste kan forårsake dette, sånn bortsett fra at skivene er skjeive? Bremseskivene er bestilt fra BCB bil og deler. Regning, skiver: Foran: 475,- per stykk Bak: 380,- per stykk Regner med det er bare dårlig kvalitet med tanke på prisen? Hvis ja, hvor mye høyere må man opp i pris for å få noe som ikke blir skakt etter noen hundre mil? (Ja, kjører endel) Du har betalt brembo priser for skivene Momentet på hjulene har overhode ingen betydning for at skivene dine har blitt skeive. Mest sannsynlig har du enten kjørt i en vanndam eller kjørt ned en lang bratt bakke. Om du da har "billige" bremseskiver så kan det fort bli kast i de. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Tja, om bremseskivene løsner litt ved hjulskift kan det komme dritt mellom skive og hjulnav, da får du kast. Jeg pleier å lime mine skiver når jeg bytter, et triks jeg lærte da jeg jobbet med Ford på 90-tallet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Trodde de fleste biler hadde en liten settskrue som holdt skiva på plass. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Bærekule som er slitt? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Trodde de fleste biler hadde en liten settskrue som holdt skiva på plass. Det stemmer nok som regel. Dog hender det at disse skruene knekker eller går gjengene. Etter et par år sitter skiva kom fast uansett. Bytta skiver i sommer og måtte bruke 3-armet avdrager, satt som F! Lenke til kommentar
mosqo Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Det aller mest sannsynlige er kast i skivene. Det er ikke mye som skal til før det forårsaker vibrasjoner. Egentlig skal skivene testes mot kast med mikrometer etter montering og toleransene for hva som er akseptabelt er ørsmå. Hvis det fulgte monteringsanvisning med skivene, står de kanskje oppført. Med tanke på prisen er det sikkert ikke veldig kritisk QC i produksjonen. Hvis skivene ikke har kast i seg selv, er det nok ikke helt rent på anleggsflatene, så dermed blir det kast uansett. Ta av skivene og sørg for at navet er 100% rengjort før du setter på og prøver på nytt. Er det fortsatt kast, er det bare å kjøpe nye skiver. Hadde det vært smuss på bremseflatene slik som det foreslås, hadde du bare kjent ujevn bremseeffekt. ikke sterke vibrasjoner. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Hvis det er ujevn overflate mellom navet og skiva så ville vel han hatt risting hele tiden, ikke bare når han bremser. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Ikke nødvendigvis merkbart. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Hvorfor skulle det merkes noe mer når han bremser? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Fordet bremseklossene blir pressa hardt mot skiva og bevegelsene forplanter seg via calipere til oppheng og chassis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå