Gå til innhold

TEST: Sony Xperia Z5 Premium

Anbefalte innlegg

Feil i artikkel. Telefonen er ikke vanntett. Dette er Sony ganske klar på i sin kundekommunikasjon, den er kun sprutsikker. Fint om dere korrigerer den feilen.

Den er IP68-sertifisert, som betyr at den skal takle kontinuerlig nedsenking (uten tidsbegrensning) i vann på dybder på minimum 1 meter, og de har testet ned til 1,5 meter. Dette er faktisk mye bedre enn andre, der grensen var 30 minutter i minimum 15 cm for IP67. Det er også bra nok til at det i prinsippet ikke skal være noe problem å ta med telefonen i bassenget, så fremt du ikke mister den på 2+ meters dyp.

Ja, sertifiseringen sier det, men Sony er ganske klare på at garantien ikke gjelder om man dykker den i vann. De sier den kun er sprutsikker. Det blir derfor feil å si den passer for bruk som gjør garantien ugyldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, sertifiseringen sier det, men Sony er ganske klare på at garantien ikke gjelder om man dykker den i vann. De sier den kun er sprutsikker. Det blir derfor feil å si den passer for bruk som gjør garantien ugyldig.

Sertifiseringen er jo vitenskapelig. Så lenge du altså holder deg innenfor spesifikasjonene gitt for IP68 sertifiseringen vil du jo ikke ha en grunn til å han noen garantisak, fordi mobilen tåler det. Sony skriver bare dette for å unngå å måtte erstatte mobiler som er ødelagt av fuktskader. De fleste fuktskader kommer jo tross alt av høy luftfuktighet, ikke regn, eller det å være neddykket i vann. Det beskytter jo ikke Sony sine mobiler helt mot heller. Hvis du har mobilen i jakkelommen og det blir fuktig kan den lett blir ødelagt selv om den tåler å bli duppet i vann, eller tåler regn. Det er vanskelig/umulig å vise forskjellen på disse tilfellene, så Sony vil fraskrive seg ansvaret fra de som får den ødelagt av fukt. Ellers vil alle si at de hadde de i en skål med vann i 5 minutt og kreve erstatning, selv om den ble ødelagt i jakkelomma.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli lei av å lese mobiltester med 9/10 og 10/10 på tek.no. Jeg skjønner at dere mener telefonene begynner å bli ekstremt bra, og jeg er tildels enig. Det er veldig mye bra på markedet, men når alle toppmodeller fra Sony, Samsung og Apple konsekvent får en av de to høyeste karakterene, blir det bare uinteressant.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli lei av å lese mobiltester med 9/10 og 10/10 på tek.no. Jeg skjønner at dere mener telefonene begynner å bli ekstremt bra, og jeg er tildels enig. Det er veldig mye bra på markedet, men når alle toppmodeller fra Sony, Samsung og Apple konsekvent får en av de to høyeste karakterene, blir det bare uinteressant.

Om ett år kan integrerte VR-kameraer gjøre disse modellene til fortidslevninger for mange. Ser ikke noen veldig gode grunner til å oppgradere fra Z3 til Z5 nå.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å se forskjell på fullHd og 4K? Hvis dere skriver den samme løgnen om igjen og om igjen, så kommer den til å bli sann? Er det det dere går for?

Dere skriver skjermen er fantastisk. Dere har jo ingen målinger. Dere sier ingen ting om maks lysstyrke f.eks. Dere sier og den er på nivå med AMOLED, som bare er feil... Jeg kan forstå at dere ikke vil bli tekniske, men prøv hvertfall å skrive sannheten. Jeg har påpekt ting med det dere skriver om skjerm sånn de 4-5 siste artiklene.

Og så jeg SD 810 og stabil i samme setning? Hvordan er det dere tester? Og nei, jeg har ikke lyst på noe "Versjon 2 fikser alt" Den gjør ikke det. SD 810 er alt annet enn stabil. Dere kan si at den har Ok ytelse sammenlignet med iPhone eller Galaxy, men STABIL?

Imponerende battertid mtp 4k skjerm.

De har løst problemet ved at telefonen faktisk aldri tar i bruk 4K i annet enn programvare som utnytter dette (som video). Til vanlig er oppløsningen justert til 1080p.

Men jeg føler og litt av poenget med 4K forsvinner da. Jeg synest det er sykt kult at Sony har kommet med denne, og jeg forstår godt at de må gjøre dette, men det forteller jo og at teknologien ikke er klar for 4K enda. De kunne jo laget grensesnitt osv i 4K, men hvis du har oppskalert 1080p på sony, hvordan blir det så mye bedre enn 1440p på en 1440p skjerm?

Og hvis de hadde laget 4K spill... Hadde ikke blitt så gøy med en SD 810.

Litt ironisk da at de ikke kommer til å selge noe særlig av denne fordi folk heller vil ha Samsung...

nja samsung har jo solgt færre og færre telefoner og hade i fjor og i år et katastrofe år. Løsningen dems er jo nå å lansere 3-4 topptelefoner i året.

Vel, det du sier stemmer ikke. S5 solgte mindre enn S4, men S6 selger mer enn S5. De har gått ned i markedsandel fra latterlige ~1/3 av hele smarttelefonmarkedet, men de gjør det langt ifra dårlig nå.

Dessuten, den store grunnen til å kjøpe denne kontra en galaxy er jo batteritid. Sony har jo bra batteritid på sine telefoner, men folk vil heller ha tynne og lette mobiler, enn stort batteri stort sett. Hvis du ser på hvilke mobiler som faktisk selger. Ellers er det jo vanntett + minnekort som er grunner til å kjøpe denne.  Jeg vet hva forumet synes om disse punktene, men det er veldig mange som ikke tenker som de fleste på forumet.

Og hvis du ser på mye av det tek skriver i denne testen, så er det ikke veldig godt begrunnet akkurat. Den beste skjermen til de aller fleste formål vil fortsatt være Samsung AMOLED, som kommer i stadig flere telefoner for tiden. Denne er helt klart bedre i VR selvfølgelig, spesielt med sub-pixel layoutet til AMOLED.

Er nok å lese hva du skriver istedenfor hva tek har skrevet :) . Det du skriver virker mer ærlig. Heldigvis finnes det bedre sider enn tek. Å gjøre seg opp en mening bare i fra denne siden er ikke så lurt ,syns nå jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Feil i artikkel. Telefonen er ikke vanntett. Dette er Sony ganske klar på i sin kundekommunikasjon, den er kun sprutsikker. Fint om dere korrigerer den feilen.

Den er IP68-sertifisert, som betyr at den skal takle kontinuerlig nedsenking (uten tidsbegrensning) i vann på dybder på minimum 1 meter, og de har testet ned til 1,5 meter. Dette er faktisk mye bedre enn andre, der grensen var 30 minutter i minimum 15 cm for IP67. Det er også bra nok til at det i prinsippet ikke skal være noe problem å ta med telefonen i bassenget, så fremt du ikke mister den på 2+ meters dyp.

Kjøpsloven gjelder, sålenge du gjør noe som er "innenfor" ip68-sertifisering, så burde man ha en kanonsak om telefonen ikke tåler det.

AtW

Lenke til kommentar

Her er to ting jeg vil ha :

En skjerm som ikke knuser ved å miste mobilen på bakken. Batterilevetid som varer minst en uke. Til da kan tek.no gjøre uendlig mange reviews, og jeg vil ignorere alle deres anbefalinger.

Edit : Og jeg vil ha det for under 2000 kr (inkludert moms).

Endret av Imran_Ali
Lenke til kommentar

En skjerm som ikke knuser ved å miste mobilen på bakken. Batterilevetid som varer minst en uke. Til da kan tek.no gjøre uendlig mange reviews, og jeg vil ignorere alle deres anbefalinger.

Tror du de anbefaler mobiler for akkurat deg, og ditt bruk? Slik er det å ikke være i målgruppen.

Og når det kommer til "kravet" ditt, ta en titt på Nokia 3310:) Fins sikkert noe på bruktmarkedet ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

En smart telefon som varer i en uke, som faktisk ser ut i måneskinn med kraftig innmat..OG til under 2k?

Du får ha lykke til med ventingen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet ut min z3 siden glasset på baksiden sprakk så fort det ble utsatt for en påkjenning , håper denne er mye bedre ellers så er den jo tilnærmet verdiløs ?

Du må ha vært uheldig, har ikke opplevd spontan-knusing på noen av Xperiaene jeg har hatt, det være seg Z, Z2, Z3 (+samboer med Z3 Compact), kjenner heller ingen som har opplevd det.

Lenke til kommentar

Samme pris som iphone faktisk. Hvis applefansene fortsatt tror de velger riktig gir jeg opp...

Hva mener du?

At for samme summen får du et overlegent produkt. Greit at du må bytte økosystem men den nye iphonen er ren søppel i forhold til prisen. 

Så du mener denne telefonen burde ha vært dyrere?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...