Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvaskmaskin som er tett

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har problemer med oppvaskmaskinen.

Det er alltid vann igjen i bunnen (både der som det filteret er, og der som man skal ha sånn salt i pga kalk). Jeg har aldri brukt salt, kun glansemiddel og selve de "tablettene" som gjør rent. Jeg koblet fra slangen idag fra avløpet under vasken og prøvde å tømme maskinen manuelt, men når jeg blåser inn i slangen, så hører jeg at noe sitter fast.

Og når jeg "suger" i slangen så kommer det bare litt vann ut. Jeg har renset filteret, og ingenting sitter fast som jeg ser.

Men, se på det bildet her (det er fra den kalkbeholderen eller hva det heter). Er det skitt som er inni der? Det er bak en plastvegg, jeg kommer ikke til der, men det er brunt og gult. Ser ut som ris, og det har jeg skylt av tallerkner daglig omtrent). Jeg mistenker at det har rent skitt fra avløpet under vasken (når jeg har skylt av tallerkner osv) og det har rent nedover i slangen til oppvaskmaskinen)

Jeg har brukt maskinrens, men det skitet er der fortsatt. Kan man ta ut slangen på baksiden av oppvaskmaskinen? Jeg må gjøre dette selv, kan ikke betale for reparatør. Jeg har kontaktet produsent, men de har eviglang svartid

Hva gjør jeg nå?

post-393649-0-91114900-1447161147_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo prøve å bruke avløprenser som kan brukes på plastikk og metall , sørg for å sett maskinen på et program uten noe vaskemiddel , åpne maskinen omtrent 15 min inn i programmet og tilsett det, la stå på en liten stund før du "setter programmet på pause" over 8 - 10 timer og fullfører så programmet helt til slutt.

Men, vær obs på at noen maskiner kan få problemer om noen av delene (som gummien) ikke tåler middelet som blir brukt i avløprenserenn , men kan ikke si at jeg har vært borti det selv.

Lenke til kommentar

Det er kanskje en bunnventil eller lignende under vaskemaskinen. Det er ofte en serviceluke eller lignende på de. Har du fabrikant og modell?

Det er en oppvaskmaskin, ikke vaskemaskin.

Tror ikke jeg skal bruke noe avløpsrenser

Endret av Moneyponey
Lenke til kommentar

Jo, noe er tett da det er masse vann i bunn når den er ferdig med å vaske. Og hvordan får jeg ut det brune avfallet som har samlet seg der?

Ok, du har tatt ut vann på bildet, for der viser det kun vann under filteret, som er tatt bort. Trolig defekt pumpe. Har den blitt tett, som er lite trolig, vil uansett ingen kjemikaler åpne den. Du kan prøve flytende Plumbo (IKKE pulver, og ikke la det stå lenge), men du kan risikere å skade maskinen. -Så det er siste løsning om alternativet blir å kaste maskinen.

Kan noen ha kjørt maskinen uten filter på, så er tett pumpe og slange mer mulig å få til.

Staples har spesielle rensetabletter til oppvaskmaskin, kan jo testes de også..

Noen eldre maskiner tillater lett å bytte hele avløpsslangen. Slik slange selges mange steder...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvis slangen bare "går inn i maskinen bak", må bakplate skrus av og du finner slangeklemme som løsnes på pumpa.

Eller prøv lange, solide blomsterpinner og stikk inn på avløpsenden av slangen. Eventuelt annet langt, bare ikke det stikker hull på slangen, plasten er ikke så tykk....

En oppvaskmaskin har under to bøtter vann å tømme, hvis du prøver å pirke med pinne i det maskinen vil tømme.

Kjør på maks vasketemperatur hvis du får litt åpning.

Løsner du slangen, gå på badet, skru av dusjhodet press dusjslangen inntil maskinslangen og spyl på med vann, kan bli søl.

Er nok ikke flere råd å gi... Lykke til.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...