jarmush Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Har en ssd og en hdd i desktop pc'n. Etter installering av ssd'n ble pc'n omtrent lydløs, men hdd'n går i dvalemodus og starter, går i dvalemodus og starter veldig ofte (unødvendig støy). Er mulig endre innstillinger på når/hvor ofte hdd'n skal gå i dvalemodus? Den brukes jo bare til lagring og backup, så for min del kunne den vært konstant i dvalemodus så lenge den ikke benyttes. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 I Windows kan du styre dette under Power Settings et eller annet sted. I feltet for 'How long before the disk spins down' velger du "Never". (Sorry at jeg ikke kan være mer presis.) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Vel, hvis det er Windows 7 du bruker, så kan jeg fortelle hvordan du gjør det: Åpne kontrollpanelet, velg Power Options (ligger under System & Security) Der er det listet en eller flere 'power plans', en av dem er selektert (svart prikk). Klikk på 'Change plan settings' til høyre for den selekterte planen. Klikk så på 'Change advanced power settings' I vinduet som kommer opp er det listet opp ulike ting; Hard Disk står nær toppen Klikk på +-tegnet foran Hard Disk, klikk så på +-tegnet foran 'Turn off hard disk after', endre Setting: til 'Never' og klikk OK. Klikk 'Save changes'. Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Takker for svar Jeg har Windows 10, men jeg fant samme innstillinger som du beskriver under "Strømalternativer", ja. Et spørsmål til: Windows 10 og øvrige programmer er installert på SSD'n. Vil endringene jeg evt gjør i "Power options" menyen bare gjelde for HDD'n og ikke SSD'n? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Jeg tror det gjelder alle disker, men det kan godt hende Windows skiller på hva slags type device det er. Når man 'slår av' en harddisk stopper platene inni å rotere, mens SSD'en ikke har noen bevegelige deler så det er ikke noe 'å stoppe', sånn sett. Men det kan hende elektronikken går i strømsparemodus. Det tar jo bare mikrosekunder å gå ut av strømsparemodus igjen, så i praksis er det ikke merkbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå