Nautica Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Skal du opp til fullformat og ikke crop kamera blir det dyrere på grunn av du faktisk trenger mye mer glass for å lage de. Jeg nevner tilsvarende med crop sensor som fortsatt er bedre på de områder som gjelder bildekvalitet en m4/3. Men m4/3 er ikke fullformat. Jeg trodde TS "trådstarter" ville ha et kamera som er mindre i omfang en Canon 350D er og ikke større, men jeg leser ganske ofte poster feil så det kan hende noe har forbigått meg her også Jeg vet ikke hva dere "TS" har av objektiver eller ikke om dere bruker flere en standard kit-objektivet "det medfølgende objektivet i et kamerasett". Hvis dere har flere objektiver som dere bruker på 350D ville jeg også vurdert Canon 100D, et meget lite speilrefleks. Hva dere legger i ordet "et lite kamera" er også vesentlig, mange av de små systemkameraene blir ikke så fryktelig små når man setter på et medfølgende kitobjektiv, med fryktelig små mener jeg at kameraet må i en veske og går sjeldent ned i en lomme. Og hvis dere bare bruker kit-objektivet får dere like god bildekvalitet med et godt entusiastkompaktkamera som går ned i en lomme, men er tanken og bruke flere objektiver og en ekstern blits er nok et systemkamera et mer fornuftig valg. Endret 10. november 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 (endret) Enig i at det beste er å la kona bestemme selv, men utfra behovene så vil jeg jo i hvert fall anbefale henne å ta en titt på Panasonic GX7 (eller 8, hvis dere er villige til å strekke budsjettet så langt). Personlig synes jeg GX-serien til Pana er de mest interessante Micro-FourThirds-husene, og kanskje de mest interessante speilløse. Samtidig så er de ikke så mye lettere enn 350D (omtrent 100g forskjell), men noe mer kompakte i størrelse.Skal du ha noe som virkelig sparer vekt over et begynner-speilrefleks, så må du gjerne ned på de minste speilløse. Det går jo an å ta en titt på Panasonic GF7 og Olympus PEN E-PL7. Nikon har "1"-serien sin som har enda mindre sensor enn Micro FourThirds, men fordelen med dem er at Nikon har satset ganske mye på video og seriebildefunksjonalitet. Så kan være f.eks. Nikon 1 J5 gjør jobben. Ulempen er at jo lengre du går ned i sensorstørrelse, jo mindre alburom får du å jobbe med når det er svakt lys.En annen ting er at mange av de minste speilløse ikke har innebygd søker. Det gjelder både GF7, E-PL7, Nikon 1-husene og Canon M3/M10. Det er veldig kjekt å ha hvis du tar bilder i dagslys eller henger på litt tyngre optikk som gjør at du helst vil holde kameraet tett til kroppen. Men skal du ha det, så må du fort opp til modeller som ikke veier så mye mindre enn 350D Panasonic GM5 er et hederlig unntak som er verdt en titt, og E-PL7 gir deg mulighet til å montere en søker på blitsskoen (men da må du ut med et par tusenlapper ekstra). Canon har en tilsvarende løsning til M3, men den er heller ikke helt billig.Apropos diskusjonen om sensor- vs. optikkstørrelse, så ble vi vel egentlig ferdige med den i denne tråden. For de som har lyst til å krangle mer om det så bør det være obligatorisk å lese gjennom den først. Endret 11. november 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Hei igjen og takk for alle svar. Mange gode tilbakemeldinger som vi bør ta med oss når vi skal ut og kikke. Vi har så vidt kikket litt på nett, med litt omtaler, og sett på bl.a Canon EOS M3 og også fått et tips om M10. Tipper vi vil kunne få god veiledning i en butikk og så kunne bruke mange av tilbakemeldingene her som kontrollspørsmål. Takk for hjelpen! Jeg kan komme tilbake med en oppdatering når vi har valgt en modell 1 Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Da kommer det en liten oppdatering. Sist fredag bestilte jeg et Samsung NX500 kamera. Tok bare en avgjørelse, for at det ikke skulle strekke ut i tid. Det var et kamera som både funksjonelt sett og utseendemessig var noe som både jeg og kona kunne like. Det varte ikke lenger enn at jeg etter 10-15 min kansellerte bestillingen Jeg husket bare vagt fra denne tråden at noen nevnte noe om at Samsung var "dødt", eller noe, og det gjorde meg veldig usikker. Så intet kjøp enda. Men ... Kona er ute på rundtur i byen selv, og tok turen innom fotobutikk i sentrum. Ringte meg for litt siden, og var strålende fornøyd med å ha blitt anbefalt Olympus OM-D E-M10 Mark II . For meg ser det ut som et helt fint kamera, med unntak da av at det ikke kan filme i 4K, noe som noen nevnte tidligere i tråden. Noen kommentarer til valget, sånn rent teknisk/funksjonelt sett ? (før jeg skal plukke det med meg på vei hjem fra jobb) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 De jeg kjenner med Olympus er strålende fornøyd. Ikke bruk en kalori til å tenke på 4k eller ikke, det betyr svært lite for de aller fleste... Selv har jeg ingen erfaring med Olympus, så andre får trå til å fortelle deg detaljene...:-) Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Da kommer det en liten oppdatering. Sist fredag bestilte jeg et Samsung NX500 kamera. Tok bare en avgjørelse, for at det ikke skulle strekke ut i tid. Det var et kamera som både funksjonelt sett og utseendemessig var noe som både jeg og kona kunne like. Det varte ikke lenger enn at jeg etter 10-15 min kansellerte bestillingen Jeg husket bare vagt fra denne tråden at noen nevnte noe om at Samsung var "dødt", eller noe, og det gjorde meg veldig usikker. Så intet kjøp enda. Men ... Kona er ute på rundtur i byen selv, og tok turen innom fotobutikk i sentrum. Ringte meg for litt siden, og var strålende fornøyd med å ha blitt anbefalt Olympus OM-D E-M10 Mark II . For meg ser det ut som et helt fint kamera, med unntak da av at det ikke kan filme i 4K, noe som noen nevnte tidligere i tråden. Noen kommentarer til valget, sånn rent teknisk/funksjonelt sett ? (før jeg skal plukke det med meg på vei hjem fra jobb) Slapp helt av, jeg synes din kone har vært smartere enn deg ;-) Jeg er sikker på at hun kan "vokse" mer med Olympusen enn med Samsung kameraet. Hun vil sikkert ha glede av MFT kameraet lenger enn Samsung kameraet. 4K er sikker kjekt å ha, men tar stor plass og krever mer ved redigering. Du må også ha et medium som kan vide 4K for å få full valuta, dessuten er vel 8K like om hjørnet. Jeg ser også at mange profesjonelle naturfotografer filmer i HD 1080 ennå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå