LMH1 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hei, kjenner dere til docsis 3.0 og GPON f.eks særlig fra canaldigital må ofte 1 gang i måneden kobles fra i 5 sekunder for å få optimal hastighet problemet? Kan noen si hva dere tror hvorfor det er slik, hvorfor ikke internettlevrandørene kan finne en måte dette skjer automatisk? Er problemet også på P2P linjer eller har de langt bedre utstyr retter mot bedrift? http://www.digi.no/tele-kommunikasjon/2015/09/24/skal-tilby-virtualisert-bredbandsruter-til-privatkundene – Etter at vi gikk inn i privatmarkedet har vi gjort noen observasjoner vi ikke har satt pris på. Mye utstyret i privatmarkedet er ikke skalert for gigabit-hastigheter. Resultatet av dette har vært at utstyret ikke greie å holde hastighetene over tid og typisk behov for ukentlig omstart av utstyret, forteller Arve Paalsrud, teknologidirektør i Bayonette, til digi.no. Så hva gjør dette, hvordan tror dere levrandørene kan fikse dette? Fjernstyre modem\fiberconverter, sette på koblingur på utstyret etc? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 At de leverer dårlig utstyr som ikke takler hastighetene er jeg ikke overrasket over. Det letteste er nok å bare sette det i bridge og sette opp even DHCP/DNS server av gammel hardware eller kjøpe en bedre router som tåler å bli brukt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Her var det lite til hjelp. Er usikker på utstyret som blir varmt, eller at DNS serveren\ ISP kobles fra etc? Som er årsaken til modemet og router må restartes. Koster minimalt med liten vifte som kun aktiveres når modem\router blir varmt. Men ser ikke noe grunn for det ikke finnes koster noen 10 kr å ha det. Vet cisco utstyr fra GET har rykte på seg å bli varmt. Hadde du nevnt bedre mediaconverter, routere, docsis modem hadde det vært til noe hjelp. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Når man ser på spesifikasjonene som de routerene som de leverer ut, så skal det ikke mye til for å toppe det. Selv en NUC med 2x Ethernet hadde gjort en bedre jobb. Vet at telenor leverer Cisco 1921 til bedriftsnett, men dette blir vel litt i den dyre enden. Ellers når det gjelder høyhastighetsnett i jobbsammenheng er det ofte billigere å kjøre på med egen server. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Da er det bedre å kjøpe:Digitalt koblingsur med stort display Sette den skal slå seg mellom kl 23-05. Må vel være mulig å ha slik innebygd i routeren\modemet, eller noe slik. For det finnes jo pcer med overopphetingsvern i hovedkortet om cpu blir for varm. Samme kunne finnes i routere og modem\mediaconverter. Kan noe av problemene også være ipv4\ipv6 ikke oppdateres automatisk? Selv om man får DHCP fra internetlevrandøren, så eneste måte å oppdatere dette på er koble fra modemet\routeren? Må vel finnes måte å løse det på, firmware som automatisk oppdaterer utstyret å automatisk restarte utstyret? Endret 10. november 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
G Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Hvorfor skal utstyr måtte restartes? Tror ikke de internettleverandørene som blir nevnt er alene akkurat om å levere ut dårlige modem/routere. Endret 10. november 2015 av G Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Tror ikke det er uvanlig for hjemmeroutere heller om de står på 24\07 hender av og til internett går som sirup i perioder. Det er vel slik DHCP serveren er i routeren. Tilsvarende for docsis 3.0 er vel DHCP serveren CMTS eller hos internetlevrandøren. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 DHCP er en enten fungerer det, eller så fungerer det ikke type tjeneste. Hvis linjen går tregt, så har dette ingenting med DHCP tjenesten å gjøre. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Det finnes noe som heter: DHCP Relay Agent og DHCP/BOOTP relay Eller er det så enkelt at modem\router går varme og må kjøles ned? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Modemet skal vel få god mulighet til å kjøle seg ned på nattestid/dagtid når du enten sover eller er på jobb. Skjønner ikke hvordan dette kan være et problem. Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 At de leverer dårlig utstyr som ikke takler hastighetene er jeg ikke overrasket over. Det letteste er nok å bare sette det i bridge og sette opp even DHCP/DNS server av gammel hardware eller kjøpe en bedre router som tåler å bli brukt. Alle modem jeg har hatt av Canal Digital, både med coax og fiber, har vært rene modem uten routerfunksjonalitet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Ja, de er rene modem, men er det noen grunn for dette skulle bli for varm? Når jeg kjente på docsis modemet tror jeg det bare er rundt 40 grader utvendig på ovensiden og undersiden. Så tviler på selve modemet blir særlig varm. På fiber boksen er mye kaldere så er nok mest strømforsyningen der som blir varm vil jeg tro. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Om det er et rent modem blir det litt værre ja. Dersom det ikke står sensitivt plassert, så kan du jo altids sette en 120mm kabinettvifte til å blåse på det Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Både Telenor's ONT, Canal Digital's ONT og Canal Digital's CPE ligger på ca. 50-60 grader, og de endrer seg lite ved bruk, typisk 4-5 grader. Restart av disse skal normalt ikke være nødvendig. Hjemmeroutere er stort sett søppel, og må bare restartes med jevne mellomrom. Uavhengig av leverandør/produsent. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Så dette har heller noe å gjøre med GPON\Docsis 3 teknoligien? F.eks ved få eller mange brukere i perioder? At det er ikke slik alltid man får reservert kapasitet etter frekvensbånd, noen tilfeller kan det forandre seg med tiden. Siden vet vertfall 2 ganger jeg restartet routeren og fremdeles går det tregt på speedtest.net og ga dårligere ping og andre tjenester. Så når jeg slo modemet av i noe sekunder går det veldig mye raskere. Eller det kan være slik at modemet laster ned innstillingene på nytt. http://www.digi.no/itnorge/2015/11/13/byttet-ut-100-rutere.-nesten-alle-fikk-bedre-nettverk Har du peiling på dette? Har dårlig erfaringer med jensen generielt, men muligens dette hjelper litt på ustablititet på trådløs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå