ltdata Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Er det lov å jobbe uten lønn for en bedrift for å skaffe seg arbeidserfaring og kanskje få jobb på et senere tidspunkt i bedriften? F.eks at jeg tilbyr meg å jobbe gratis for en bedrift jeg virkelig liker får å øke sjansene mine for fast jobb, selv om jeg vil f.eks jobbe gratis i 1 måned. Lenke til kommentar
EdisMester™ Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Ja hvorfor ikke? Det spørs om bedriften vil det, men mest sannsynlig så hadde de nok ikke sagt nei til det Så lenge du viser at du duger i den bedriften, og viser at du er noe og satse på så har de nok ikke noe problem med og ansette deg! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Hvorfor er ikke det lov? Hospitering - praksisplass Men vet ikke hvordan det blir med tanke på sosial dumping siden det finnes få arbeidsplasser bruker dette kun for spare penger ikke for å vurdere å ansette noen. Er vel eneste det muligens ikke er lov. Nå får man trygd ofte av nav så man kan vel ikke si man jobber gratis, selv om man får dårligere betalt en normalsett stilling, vet ikke om det finnes lov som sier en slik avtale kun kan vare i 6 måneder, med mindre det er spessielle grunner for den blir utsatt. Endret 10. november 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Ja, i utgangspunktet. Det vil være avhengig av bransje, siden det trolig vil være svært problematisk i bransjer med allmenngjort tariff (og derfor minstelønn). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hovedregelen er at ein skal kompanserast for sin arbeidstid. Gratisarbeid er problematisk i forhold til sosial dumping. Direkte ulovlig er det ikkje, men arbeidsgiver kan få problemer med å dokumentere at arbeidsgivers plikter ovenfor dei ansatte er ivaretatt. Ein anna ting er kor lurt dette er. Ved Gratisarbeid så går du i realiteten i minus sidan du uansett har utgifter. Og utan ein avtale som gjer at du får igjen noke for arbeidet, så er det tviltvilsomt at du får igjen noke for strevet. Ein anna ting er at det er ikkje eit bra signal ovenfor arbeidsgiver at din arbeidsinnsats ikkje har verdi. Kvifor skal arbeidsgiver lønne deg når du vil jobbe gratis? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Men det er vel noe problemer f.eks utviklere\ programmerere som f.eks kun har vidregående utdannelse, kanskje noen kurs i Informatikk (BIT) Bachelorprogram 3-årig men ikke full bestått utdannelse. De vil aldri få jobben hvis de ikke vurder hospiteringsavtale, men nå er vel det muligens sidespor. Siden det finnes jo nerdet som er gode programmere selv om de ikke har utdannelsen. Da det er bedre å jobbe på rimi eller som IT teknikker (datakonsulent med fagbrev) en som programmerer med hospiteringsavtale. Arbeidssøker vil under hele hospiteringsperioden motta en ytelse fra det offentlige. Hospiteringsplassen skal komme i tillegg til de ordinært ansatte i bedriften. Hospitanten skal ha en arbeidsinstruks og god opplæring. Men hvor ofte det skjer i praksis er heller tvilsomt. En del som har begrensinger med tanke på trygd særlig om de får en annen jobb. Ein anna ting er kor lurt dette er. Ved Gratisarbeid så går du i realiteten i minus sidan du uansett har utgifter. Og utan ein avtale som gjer at du får igjen noke for arbeidet, så er det tviltvilsomt at du får igjen noke for strevet.Ein anna ting er at det er ikkje eit bra signal ovenfor arbeidsgiver at din arbeidsinnsats ikkje har verdi. Kvifor skal arbeidsgiver lønne deg når du vil jobbe gratis? Det er ikke riktig med hospiteringsavtale man går i minus, men hvor aktuelt er det å få mellom 60 0000 -150 000 kr året, for full stilling sammenlignet mot 250 000-300 000 kr som er vanlig? Eller er jeg enig det er mere fristene for arbeidgivere og heller gi attest eller finne andre som er bedre utdannet. Noen tilfeller kan det være penger å spare å ansette folk med lav utdannelse om de gir samme valuta for pengene og tar halv pris i lønn. Utviklere kan få det dobbelte om de har Bachelor eller master. Men her tror jeg de fleste som har gått på høyskole ikke gidder å kaste bort tiden hvis de har brukt 3 år ekstra på utdannelse. Endret 10. november 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Jobber du gratis (ikke signert kontrakt) så har du vel ingen plikter. Du kan derfor slutte på dagen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Jobber du gratis (ikke signert kontrakt) så har du vel ingen plikter. Du kan derfor slutte på dagen Nei, konsekvensen av å ikkje ha inngått ein arbeidsavtale, eller dersom avtalen er inngått muntlig og det oppstår uenigheit om kva som var avtalt er at ein må følge arbeidsmiljølova sine standardvilkår, inkludert bestemmelsane om oppsigelsestid. Dette gjeld begge partar. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Man skal vel også være obs på om man er dekt av forsikring eller ei hvis uhell skjer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå