Gå til innhold

Newb spørsmål om bærbar.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å "bytte inn" min 6 år :mrgreen: gamle pc mot en bærbar maskin. Skal brukes til multimedia/spill og surfing. Så det som er viktig er:

Grafikkkort (Må kunne kjøre: Stalker; Oblivion Lost)
Skjerm
Harddisk (Hvor stor?)

Jeg har noen newby spørsmål:

1 Går det an å oppgradere en bærbar maskin (Harddisk, grafikkort)?

2 Ser at de fleste har modem, men hva trenger en for å koble seg opp mot internett via en mobil?

3 Går det an å koble en joystick til en bærbar maskin?

4 Desktop PC`s minsker superrask i verdi, hvordan er det med en bærbar maskin?

5 Leser at "batteri-levetid er begrenset" betyr det at man må lade ofte eller at man må skifte ut ganske ofte?

Tusen takk på forhand!

Watchtower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grafikkkort (Må kunne kjøre: Stalker; Oblivion Lost)

De nyeste grafikkkortene fra ATI 9000 mobile og 9600 mobile vil nok kunne dra disse spillene uten problemer. På min bærbare med en 9000 fireGL mobile så spiller jeg helt fint Enemy Territorry (baserer seg på RTCW grafikkmotoren) i 1024x768.

Skjerm

Anbefaler minst en 14" med 1400x1050 oppløsning, også kjent som SXGA+. Ved mye spilling kan det kanskje være lurt med en 15" med samme oppløsning. Husk at du som regel ikke sitter mer enn 0,5m unna denne skjermen.

Harddisk (Hvor stor?)

Det kommer ann på dine behov, til Windows, litt programvare og spill trenger du 20-30GB. Jeg ville nok valgt en 5400 rpm disk for bedre ytelse. Hvis du er ute etter nær-desktop-ytelse så er nok en 7200 rpm disk beste valget (disse kommer ennå kun i 50GB og 60GB).

Jeg har noen newby spørsmål:

1 Går det an å oppgradere en bærbar maskin (Harddisk, grafikkort)?

Du kan oppgradere en del. Som regel er dette RAM, harddisk, WLAN kort. Ut over dette er resten som regel integrert på hovedkortet. Muligheten for å bytte skjermkort er på vei, men har ikke sett dette i en bærbar ennå.

2 Ser at de fleste har modem, men hva trenger en for å koble seg opp mot internett via en mobil?

Har du mobiltelefon kan du enten bruke IR-porten eller blåtann hvis mobilen din støtter dette.

3 Går det an å koble en joystick til en bærbar maskin?

Hvis du har en gameport joystick er nok sjansen liten med mindre du finner en USB -> gameport adapter. Alle bærbare har som regel flere USB porter, så det vil bare være å koble en USB joysticken på her.

4 Desktop PC`s minsker  superrask i verdi, hvordan er det med en bærbar maskin?

En bærbar har som regel bedre levetid enn en stasjonær maskin. Ting blir ikke utdatert like raskt da ytelse ikke er det store med bærbare, heller batterikapasitet og portabilitet.

5 Leser at "batteri-levetid er begrenset" betyr det at man må lade ofte eller at man må skifte ut ganske ofte?

At batterilevetiden er begrenset vil si at du kan forvente deg å maks kunne kjøre maskinen 4-5 timer på batteri. Dette gjelder dog de nyere "centrino" maskinene. Desktoperstattere har som regel en levetid på 2 kanskje 3 timer.

Et batteri lever omtrent like lenge som et du har i mobilen, etter 1-2 år vil du merke en betydelig nedgang i kapasitet.

Håper dette hjelper deg litt på vei, lykke til :)

Endret av hce
Lenke til kommentar
Tusen Takk for svaret! Du har hjulpet meg mye og jeg ser nu ikke lenger noe grunn for å ikke kjøpe bærbar.

Det er vel lurt å vente til de nye grafikk brikkene til Nvidia kommer eller?

Tusen takk :woot:

Jeg ville ventet på ATI Radeon 9700 mobility.

15" skjerm med SXGA+ (1400x1024) oppløsning er en bra kombinasjon.

Angående harddisk; de med høyere rpm bråker også mer. Les gjerne tester av maskinen du er interessert i før kjøp. En bråkete maskin er en maskin du blir irritert på. Min LifeBook 4010 er musestille, men den har bare en 4200rpm harddisk, noe som kan bli litt treigt. Merker at harddisken er en flaskehals. Minst 512mb ram bør du ha, og gjerne så stor harddisk du har råd til. Dersom du skal vente litt er det heller ingen grunn til å ikke få med integrert WLAN-kort på 54mbit/s. DVD-brennere har sikkert også falt litt i pris til det.. :-).

Lenke til kommentar

Killeng:

Hva synes du om skjermkortet som er i Lifebook 4010? Hva duger det til? Jeg regner ikke med at det er bra å spille f.eks vietcong, quake3 etc. med et slikt skjermkort. Men dette er heller ikke intensjonen med å kjøpe bærbar pc for min del i allefall. Jeg har en ganske grei stasjonær som jeg har til den slags. Hvordan duger dette skjermkortet på spill som c&c generals o.l?

Min ideelle pc:

- Intel pentium m 1,4-1,7 ghz "centrino"

- 1400x1024 SXGA skjerm

- ATI radeon 9000, eller tilsvarende

- 512mb ram

- 30-100 gb harddisk, ikke så nøye..

- Helst acer fujitsu-siemens pc

Men det er vanskelig å finne en pc til brukbar pris med dette innenbords til en brukbar pris. Enten mangler pcn skjermkortet, eller så har den lav oppløsning, eller så mangler den begge deler.

Har hørt at intel har kuttet prisen på centrino-prosessorene en del. Så det forundrer meg ikke om det også blir billigere for oss forbrukere om et par måneder.

Lenke til kommentar
Killeng:

Hva synes du om skjermkortet som er i Lifebook 4010? Hva duger det til? Jeg regner ikke med at det er bra å spille f.eks vietcong, quake3 etc. med et slikt skjermkort. Men dette er heller ikke intensjonen med å kjøpe bærbar pc for min del i allefall. Jeg har en ganske grei stasjonær som jeg har til den slags. Hvordan duger dette skjermkortet på spill som c&c generals o.l?

Min ideelle pc:

- 1400x1024 SXGA skjerm

- 512mb ram

Men det er vanskelig å finne en pc til brukbar pris med dette innenbords til en brukbar pris. Enten mangler pcn skjermkortet, eller så har den lav oppløsning, eller så mangler den begge deler.

Har hørt at intel har kuttet prisen på centrino-prosessorene en del. Så det forundrer meg ikke om det også blir billigere for oss forbrukere om et par måneder.

Ta heller en kikk på Whitebox.no eller Zepto.no

Der finner det du trenger ;)

Lenke til kommentar
Killeng:

Min ideelle pc:

- 1400x1024 SXGA skjerm

- 512mb ram

Skjermkortet er helt greit, bruker den ikke til spill. Det vil ikke duge til noe avansert alla C&C generals, nei. Priskutt kommer som regel oss til gode i løpet av svært kort tid - men det er klart, om noen måneder er det meste uansett billigere eller bedre. Sånn er det i dataverdenen. :-). Hvis du har tid til å vente - gjør det, hvis ikke, finn en med et brukbart ATI-grafikkort og god skjerm. Og lavt støynivå. Og rask. og og og og.. ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...