Pallantir Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Jeg må kjøpe en datamaskin før nyttår til firmaet (jeg kjøper minst én pc eller annen enhet i året, rent prinsipp av skattemessige årsaker), og denne gangen vil jeg ha noe jeg kan bruke til flere ting. Det kanskje viktigste er at jeg vil kunne lese tegneserier i brukbart format, også større greier, som Lucky Luke og Asterix, som jeg har skannet eller holder på å skanne fra egne bøker. Jeg og kona skal selge huset til våren og nedskalere drastisk fra hus på nærmere 400 kvadratmeter til leilighet, når den siste ungen flytter ut og vi ikke trenger all plassen mer. I tillegg holder jeg på å nedskalere samlingene mine. Jeg har allerede fått alt av film og musikk over på harddisker, og jeg er i gang med det samme på tegneserier. Bøkene er ikke noe stort problem, Bokhylla.no har det meste av det norske jeg liker å lese iblant, og ellers fins det nettbokhandler. Dette betyr at jeg vil ha minst 12-13" skjerm, gjerne 15", men da må det være noe som ikke er så j... tungt å holde mens jeg leser som den Acer R7 jeg har (Star Trek-pc-en, der man bretter tastaturet bak skjermen) eller Dell XPS 19 (alt-i-ett-pc med innebygd batteri som varer et par timer). Det hadde vært greit med noe Windows, men det er ikke absolutt nødvendig. Men hvis det er Windows, må jeg kunne bruke tastatur med det. Prisen kan vel være opp til 5000-6000 kroner. Jeg liker ikke Apple-greier, så den nye iPad proffgreia er uaktuell, både på grunn av prisen og det medfølgende fengselet (og ikke minst at jeg føler meg så metroseksuell når jeg har noen i-greier i hånden... ) Noen alternativer jeg har surfet på er Acer Aspire Swithch 12.5 og Lenovo Yoga Tablet 2 Pro 13.3" (uten 4G, jeg har alltid med meg mobilen uansett). Er det noen som har noen andre forslag som kommer inn under kravene og prisen? Jeg kommer til å bruke mer penger og handle den dagen Microsoft Surface kommer i minst 14" størrelse, helst 15", men det kan vel bli en stund... Skal jeg betale så mye for noe, må det kunne erstatte den pc-en jeg har nå, en Dell 17" bærbar arbeidsstasjon, og da trengs det både krefter og større skjerm enn Surface 4 har. Endret 10. november 2015 av Pallantir 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Ville kikket på Surface 4 blir vel for dyr, men 3 får du kanskje litt rabatter på Endret 10. november 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Takk! Men du svarte mens jeg la inn det jeg tenkte på, men glemte å skrive! Den er for dyr til å være så liten. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Er ikke rare budsjettet du har satt opp heller da om du skal være så kravstor til størrelse og vekt Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Vel, jeg har jo iallfall funnet to alternativer som godt kan fungere innenfor det. Jeg har riktignok ikke testet noen av dem, men de har fått greie kritikker. Og når det er sagt, kan jeg godt gå opp til 15 000 uten problemer, men da må det altså være noe som også kan brukes istedenfor den bærbare Presicion pc-en min, og da må det altså ha større skjerm enn noe som jeg tror fins på markedet. Stor skjerm, lett vekt er verdt 15 000, men da er det altså minimum 14", helst 15" eller 16". Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Ellers må jeg jo si at Switchen ligger godt an, siden den har Windows, men hvis det fantes noe som var et lite hakk større (13-14") med Windows til et par tusen til, ville jeg sterkt vurdert det! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Asus T300CHI er lettere enn Switch'en brukt som nettbrett https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettbrett/9-tommer-skjerm-og-storre/asus-t300chi-fl064h/215790.11516/ Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Takk! Den var noe dyrere, men samtidig 1/4 lettere. Jeg vet ikke helt om jeg liker oppløsningen, 1080 er jo latterlig mye på en så liten skjerm, det blir liten skrift, og skriften ser jo ut som en dass når den er blåst opp i Windows 10. Og jeg kan heller ikke holde den for nær uten lesebriller (pusher 50...). (Ja, mobilen min har HD-oppløsning, men skriften ser bedre ut. Jeg har droppet S6 på grunn av oppløsningen.) Men jeg ser at Expert har denne til samme prisen, så jeg kan faktisk stikke innom en tur i morgen og se om jeg liker den. Edit: Dropp det med oppløsningen, like latterlig på Aceren. Det jeg ved et kjapt blikk trodde var oppløsningen for skjermen, var faktisk for webkameraet! :whistle: Endret 10. november 2015 av Pallantir Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Liten SSD på Aceren, ser jeg også. Kanskje Asusen er en bedre variant. Nå begynner jeg å glede meg til å se på den! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hvis du vil ha enda større skjerm til en litt høyere pris, så kan du se på denne https://www.expert.no/data-og-tilbehor/datamaskiner-barbare/barbare-datamaskiner-2-i-1/asus-t300la-c4010h-touch-laptop/p-215645/ Den har omtrent dobbelt så lang drift på batteri (10t) og 256GB SSD. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Huff, jeg føler på meg at jeg strekker meg stadig lenger oppover i pris nå! Det er jo omtrent sånn det pleier å gå hver gang jeg setter et pc-budsjett. Kan ikke huske at jeg noen gang har holdt det! Men den er vel ikke vifteløs? Jeg får ta en titt på den også! Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Ulempen er at den ikke ser ut til å være på lager noe sted i nærheten, så det blir litt mer fiklete å få prøvd den. Og så er det jo fjorårets teknologi til årets pris. Men jeg får lese noen tester. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Jeg klarer ikke å finne ut hva den veier uten tastaturet. Har du sett noe om det, Omnithunder? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 "Nettbrettet" veier 1,1 kg, tastaturet 0,8 kg. Den er ikke vifteløs, da den har en relativt kraftig CPU. Den er støysvak i følge tester. Prisen er helt grei, maskinvaren tatt i betraktning. Her er en test du kan lese http://www.notebookcheck.net/Asus-Transformer-Book-T300LA-C4006H-Convertible-Review.121092.0.html Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Takk! Vil det være mye forskjell i praktisk bruk mellom den og den nyere Asusen, tror du? Jeg spiller ikke så mye som Candy Crush engang, det blir bare tekstbehandling, surfing og E-post på reise jeg skal bruke den til, i tillegg til tegneserier. Og jeg må innrømme at vekten har sitt å si når man skal site en del timer og leser tegneserier! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Begge er mer enn kraftige nok. Det var du som ville ha stor skjerm. Selv kjøpte jeg en Asus Transformer Book T100TAM på tilbud til kr 1990 på Expert, og selv denne klarer alt du ønsker å gjøre. Men tastaturet er for lite hvis du skal jobbe mye med tekstbehandling på den. Ellers er jeg strålende fornøyd med den. Den spiller 4K video (h.264) uten problemer, og jeg kan spille video i 14 timer uten å lade. Tar jeg med meg min Xiaomi batteribank (på størrelse med en 20-pakning sigaretter), så har jeg 10 timer ekstra. Sammen med en 5-ports USB-lader jeg har kjøpt ekstra, veier dette mindre enn 1,5 kg i bagasjen. Ikke trenger jeg egen mobillader med heller. Jeg pusher selv 50, så lesebrillene må frem når jeg skal jobbe på maskinen. Video går helt fint uten. Det gjør surfingen også, da det er enkelt å zoome med touch-skjerm. Her er maskinen jeg har https://www.expert.no/data-og-tilbehor/datamaskiner-barbare/barbare-datamaskiner-2-i-1/asus-t100tam-dk002b-101-2-1-touch/p-248523/ Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Stilig greie! Men for liten for meg, som du sier, var det jeg som ville ha stor skjerm. Spørsmålet er om den minste av de to aktuelle faktisk er den beste løsningen. Det jeg ikke fatter, er hvorfor i h... de skal ha en halvmeter tjukk ramme på dem! Det kunne vært plass til mye større skjerm uten den feite rammen. Men jeg legger iallfall opp en side av inskannet Lucky Luke på nettsiden min, så kan jeg se i butikken hvordan den ser ut på 12.5". Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Jeg vil nok mene at den største er for tung til å bruke som "lesebrett" over noe tid, så hvis dette er prioritert ville jeg ha valgt den minste. Fordelen med den store er når du skal bruke den som laptop til tekstbehandling, samt driftstiden på batteri. Kunne du ha sendt meg en tegneserieside på PM så jeg kan teste lesbarheten på min maskin? Edit: Rammen rundt min skjerm kunne faktisk ikke ha vært stort mindre, da jeg tross alt skal holde den mellom hendene. Ikke særlig gunstig å hvile fingrene mot touchdelen av skjermen. Mobilen min er så og si kantløs, men den ligger i håndlaten. Endret 10. november 2015 av Omnithunder Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Et øyeblikk, så kommer JPEG. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Sjekket nettopp Acer Aspire Switch 11 på Elkjøp, og den var slettes ikke dum. Virket som det var god byggekvalitet, og tastaturet var stort nok til at det kunne brukes over noe tid. Men nå har jeg relativt små hender. Denne http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNTL69ED001/acer-aspire-switch-11-2-i-1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå