Gå til innhold

Apples nye kjempe-iPad er rett rundt hjørnet

Anbefalte innlegg

Dette nettbrettet har tom. et bærehåndtak:

http://www.samsung.com/us/explore/galaxy-view-features-and-specs/

Det som jeg virkelig ikke liker med denne artikkelen er ikke bruken av ord som gigantisk. Det er forventet i disse media tider. Du tar en overskrift, og gjør den 80% mindre dramatisk og du har sånn ca. riktig ordbruk.

Problemet er å bruke ting som "iSight" kamera og "dedikert M9 bevegelsprossesor". Dette er bare ord som betyr absolutt ingenting. De bidrar ingenting til teksten. Det er bare fancy ord fra Apple, som betyr ca ingenting. Hvis dere skal skrive noe om kamera, skriv Sony sitt modellnavn. De er ikke lange heller. Eller skriv at det har et kamera, som dere gjør med alt annet. Tek er så opptatt av å bruke norsk, men skriver iSight kamera. Det blir bare dumt. Akkurat som Retina og er et mislendende marketing-ord. Jeg kommer ikke til teknologi nettsider for å lese meningsløse marketing ord. Jeg vil vite hva ting er. Det blir bare fordummende å bruke slike ord. Da vet ingen hva som er hva eller hva som  er best lenger. Og den dedikerte M9 bevegelsprossesoren kan dere bare droppe. Helt ærlig. Den bringer absolutt ingenting spesielt. Den har standard greier, som Apple ikke lager selv en gang. Masse elektronikk fra en rekke selskaper. iPhone er langt ifra telefonen med mest sensorer heller. I en så kort artikkel, hvor mye betyr det for folk hvor i telefonen kontrolleren for gyroskopet ligger? Helt ærlig? Hvorfor ikke skrive mer om Apple Pencil f.eks? Jeg er sikker på at folk er mer interessert i hvorfor de skal betale 1090 kr for en plastpinne.

Hvis du ser nøye etter er denne artikkelen sikkert merket annonse ett eller annet sted...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IMX240 er for meg like gresk som iSight og sier hvert fall ikke meg noe mer. Men jeg forstår hva du mener. Du vil gjerne ha de teknisk korrekte ordene for de ulike komponentene. Ikke så rart, du er jo over snittet opptatt av tekniske spesifikasjoner.

Andre klarer seg med markedsføringsbegrepet.

Det er mulig du har rett i at en nerde-side som tek.no burde bruke de teknisk rette begrepene.

Apple har nok verken bedre eller dårlige kamera enn de andre tilsvarende modellene der ut. Det er neppe noe som noen forsøker å skjule, med mindre du er konspiratorisk anlagt. 

De trenger ikke å bruke IMX240 hvis målet deres er mainstream. De kan bruke "kameraet på baksiden". Vet du hva som er mest gresk av "Kameraet på baksiden" og "iSight kameraet" ? Spoiler: Det er det siste alternativet. De bruker kameraet på baksiden om alt annet. Det fungerer veldig bra. At de bruker iSight her gjør alt bare fordummende og vanskeligere å forstå. Hvordan forklarer du hva iSight er? Det er jo faktisk ingenting.

Les Anandtech. Apple prøver absolutt å holde detaljene rundt produktene sine så skjult som mulig, og er ikke interessert i å gjøre det lett å hverken teste dem grundig, eller finne ut hva det er eller hvordan det fungerer. Hva grunnen er er jo ikke lett å vite, men de gjør nå enn det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...værste er vel at den selger sikkert bra også.

Er ikke det bare bra da? Hvis den selger bra så betyr det vel at den dekker behovet til mange det da.

bra at den dekker behovet, men den prisen da? gjør jo bare at Apple forsetter og prise ting kunstig høyt, fordi folk kjøper det uansett.

Pris er en rimelig subjektiv vurdering. For meg har en dings fra Apple en mye høyere verdi enn et produkt fra en annen leverandør. Rett og slett fordi den dekker behovene bedre. Da blir det dyrt å kjøpe en dings som ikke dekker behovet.

Hvis man er opptatt av verditap, altså at man kan vurdere å selge sine datadingser etter en viss tid i bruktmarkedet, så holder Apple seg veldig godt i pris og gir en lav kostnad på bruk.

Dessuten er dette stort sett produkter under 10.000 og kanskje opp til rundt 30.000 for de mest kostbare PC'ene. De fleste konkurrerende produkter ligger i omtrent samme prisområde. Det skiller altså bare noen få tusenlapper mellom disse produktene innen samme kategori. Da er det for min del bedre å finne riktig produkt enn å være alt for opptatt av tallet på prislappen.

Lenke til kommentar

IMX240 er for meg like gresk som iSight og sier hvert fall ikke meg noe mer. Men jeg forstår hva du mener. Du vil gjerne ha de teknisk korrekte ordene for de ulike komponentene. Ikke så rart, du er jo over snittet opptatt av tekniske spesifikasjoner.

Andre klarer seg med markedsføringsbegrepet.

Det er mulig du har rett i at en nerde-side som tek.no burde bruke de teknisk rette begrepene.

Apple har nok verken bedre eller dårlige kamera enn de andre tilsvarende modellene der ut. Det er neppe noe som noen forsøker å skjule, med mindre du er konspiratorisk anlagt. 

De trenger ikke å bruke IMX240 hvis målet deres er mainstream. De kan bruke "kameraet på baksiden". Vet du hva som er mest gresk av "Kameraet på baksiden" og "iSight kameraet" ? Spoiler: Det er det siste alternativet. De bruker kameraet på baksiden om alt annet. Det fungerer veldig bra. At de bruker iSight her gjør alt bare fordummende og vanskeligere å forstå. Hvordan forklarer du hva iSight er? Det er jo faktisk ingenting.

Les Anandtech. Apple prøver absolutt å holde detaljene rundt produktene sine så skjult som mulig, og er ikke interessert i å gjøre det lett å hverken teste dem grundig, eller finne ut hva det er eller hvordan det fungerer. Hva grunnen er er jo ikke lett å vite, men de gjør nå enn det.

De kunne gjerne ha skrevet "kamera på baksiden". Helt enig. De kunne faktisk også ha skrevet "kamera på forsiden/frontkamera" om det andre kamera også. Det hadde vært enda bedre og hadde nok holdt for de fleste.

Samtidig er det jo slik at alle produsenter etablere sine merkevarenavn om ulike ting på sine modeller. De fleste liker nok at disse begrepene blir benyttet. Men inntil disse ulike begrepene er etablert så har du rett i at det ikke betyr noe for folk flest.

Lenke til kommentar

...Jeg er sikker på at folk er mer interessert i hvorfor de skal betale 1090 kr for en plastpinne.

De fleste som kjøper Apple Pencil vet nok hvorfor de trenger den. Du må gjerne kalle den en plastpinne, men den inneholder ganske mye avansert elektronikk som nok gjør at ordet "plastpinne" blir en mild undervurdering...:-)

De andre tingene du påpeker er vel egentlig ikke så veldig viktig. Tek.no bruker merkevarenavn slik de antagelig bør gjøre både for Apple og andre, ikke noe å henge seg opp i...

Et sted må de jo få vite hva som er bra med Apple Pencil. Tviler på at alle som leser dette allerede vet alt om Apple Pencil. Og hvis du ikke fikk det med deg så brukte jeg ikke ordet plastpinne, fordi jeg mener det er det, men for å illustrere hva folk som ikke vet noe om den kan tenke om den.

Tek.no bruker ikke merkevarenavn. Det er det som er problemet.

Fra iFixit:

12 MP iSight camera supporting 4K video recording with 1.22 µ pixels, (iPhone 6S)

16 MP rear camera with HDR, LED Flash, and dual-video recording (Galaxy S6)

Hvilken betydning har iSight? Det betyr "rear". Utrolig nyttig ord å bruke, som gjør teksten langt lettere å lese /ssssssssssssssss. 

Tenk om vi ikke hadde ord som "iSight" for å erstatte ordet "rear". Det hadde vært mye mindre interessant å si at det er en IMX240 sensor f.eks. Det hadde jo faktisk gitt folk informasjon, slik at de med en gang kunne visst noe om hvordan kamera er. Men for all del, det er jo ingen grunn til å være informativ. Ubrukelige ord som "iSight", som betyr rear camera er jo langt bedre å bruke. Det skjuler og at Apple ikke har bedre kamera enn andre, og kan la folk si at Apple har de beste kameraene.  Det var derfor jeg kom til tek.no. For å lese ubrukelig marketing terminologi.  Det hjelper svært mye og jeg føler jeg vet svært mye om hvordan kameraet i iPad pro er nå etter denne artikkelen /ssssssss.

Apple og andre har jo i en årerekke brukt "fancy" ord for å selge luft. Retina var jo en av de.

Bare gå på Finn.no og se hvor mange som nevner retina i annonsen sin for å selge sin gamle macbook.

De aner ikke hva det gjør, bare at det høres kult ut, og desverre så selger dette..

• Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne gjerne ha skrevet "kamera på baksiden". Helt enig. De kunne faktisk også ha skrevet "kamera på forsiden/frontkamera" om det andre kamera også. Det hadde vært enda bedre og hadde nok holdt for de fleste.

Samtidig er det jo slik at alle produsenter etablere sine merkevarenavn om ulike ting på sine modeller. De fleste liker nok at disse begrepene blir benyttet. Men inntil disse ulike begrepene er etablert så har du rett i at det ikke betyr noe for folk flest.

Nei, alle kommer ikke med slike navn, og Apple er i en helt annen klasse når det kommer til meningsløse begreper.

Apple liker jo at begrepene blir benyttet, men den frie og objektive presse er jo nettopp de som ikke skal reklamere for en produsent. De skal skrive hva det er som det er. Det er et kamera. Dette er på baksiden og dette er forsiden. Ikke iSight og Facetime. Det er jo bare å reklamere for produsenten. Jeg sier ikke tek gjør det med vilje, og er kjøpt og betalt av Apple eller liker Apple ekstra godt, men dette er begreper jeg forventer at skikkelige journalister ikke bruker. Det er helt greit at Apple pusher dette på alle. Akkurat som at det er massevis av S6 reklame overalt. Men at tek bruker disse begrepene for å beskrive helt vanlige ting? Når de er så opptatt av å bruke norske ord? 

Du kan gjerne tro at ord som AMOLED er et slikt merkenavn for Samsung, men det er det ikke. Det står for Active Matrix Organic Light Emmiting Diode. Og alle er Active Matrix uansett, svært få som er passiv. Folk bare tror det, fordi Samsung har ~98% av markedet. Og i motsetning til Retina så ligger det masse informasjon i begrepet. Retina er helt meningsløst. Det sier absolutt ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, alle kommer ikke med slike navn, og Apple er i en helt annen klasse når det kommer til meningsløse begreper.

Apple liker jo at begrepene blir benyttet, men den frie og objektive presse er jo nettopp de som ikke skal reklamere for en produsent. De skal skrive hva det er som det er. Det er et kamera. Dette er på baksiden og dette er forsiden. Ikke iSight og Facetime. Det er jo bare å reklamere for produsenten. Jeg sier ikke tek gjør det med vilje, og er kjøpt og betalt av Apple eller liker Apple ekstra godt, men dette er begreper jeg forventer at skikkelige journalister ikke bruker. Det er helt greit at Apple pusher dette på alle. Akkurat som at det er massevis av S6 reklame overalt. Men at tek bruker disse begrepene for å beskrive helt vanlige ting? Når de er så opptatt av å bruke norske ord? 

Du kan gjerne tro at ord som AMOLED er et slikt merkenavn for Samsung, men det er det ikke. Det står for Active Matrix Organic Light Emmiting Diode. Og alle er Active Matrix uansett, svært få som er passiv. Folk bare tror det, fordi Samsung har ~98% av markedet. Og i motsetning til Retina så ligger det masse informasjon i begrepet. Retina er helt meningsløst. Det sier absolutt ingenting.

Joda, TKongen, fancy navn på ting er vanlig i alle bransjer. Elektronikk, hvitevarer, brunevarer, biler, båter ++++ massevis av produsenter kommer opp med sine egne navn på ting. Helt normalt.

Samsung har jeg ikke nevnt med et ord, men jeg tok en kjapp titt på hjemmesiden deres. Jeg tror heller ikke at AMOLED er noe de har funnet på. De er heller ikke helt fremmed for å finne på markedsnavn på ulike funksjoner knyttet til sine produkter. Noe som selvsagt heller ikke er noe problem.

Lenke til kommentar

Ganske billig, blant annet under halvparten av prisen på dyreste Surface Pro 4.

Du får en 128GB SFP4 til 9674.- Så får du riktig nok de som er dyrere, men de har også en del grommere innmat.

Ingen av disse fortjener betegnelsen billig, og iPaden er relativt sett dyrere.

Dyreste SP4 koster ca. 30 000 kr

Kan vel knapt sammenlignes da SP4 kan brukes til så mye annet siden den har Win10 og kraftigere innmat mens kjempepadden har ios

Endret av xClaymanx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får en 128GB SFP4 til 9674.- Så får du riktig nok de som er dyrere, men de har også en del grommere innmat.

Kan vel knapt sammenlignes da SP4 kan brukes til så mye annet siden den har Win10 og kraftigere innmat mens kjempepadden har ios

Det er jeg faktisk helt enig i. Disse to produktene er såpass ulike at de knapt bør sammenlignes. De vurderes nok av folk med forskjellige ønsker og behov vil jeg tro.

Men hvis jeg skal komme med et tips så vil iPad Pro selge minst 10 ganger så mange enheter som SP4. Det trenger i så fall ikke bety noe annet enn at det store volumet av denne type produkter dekkes av iPad/iPad Pro.

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk helt enig i. Disse to produktene er såpass ulike at de knapt bør sammenlignes. De vurderes nok av folk med forskjellige ønsker og behov vil jeg tro.

Men hvis jeg skal komme med et tips så vil iPad Pro selge minst 10 ganger så mange enheter som SP4. Det trenger i så fall ikke bety noe annet enn at det store volumet av denne type produkter dekkes av iPad/iPad Pro.

At apple vil selge mer er heller et fashion statement enn at folk faktisk har bruk/vet hva de skal bruke det til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, TKongen, fancy navn på ting er vanlig i alle bransjer. Elektronikk, hvitevarer, brunevarer, biler, båter ++++ massevis av produsenter kommer opp med sine egne navn på ting. Helt normalt.

Samsung har jeg ikke nevnt med et ord, men jeg tok en kjapp titt på hjemmesiden deres. Jeg tror heller ikke at AMOLED er noe de har funnet på. De er heller ikke helt fremmed for å finne på markedsnavn på ulike funksjoner knyttet til sine produkter. Noe som selvsagt heller ikke er noe problem.

Ja, det er fancy navn overalt. Vanligvis brukes ikke de i seriøse artikler, fordi det er bare ubrukelige fancy navn. Derfor er det kritikkverdig når det brukes. AMOLED er f.eks ikke et fancy navn en plass. Eller LCD. LED er bare unødvendig da alle skjermer har LED uansett (AMOLED). Markeringer som SUHD på Samsung sine TVer er og sånn sett litt fancy, da S-en ikke er forkortelse for teknologien som brukes i SUHD modeller, men den markerer at TVen bruker en ganske viktig teknologi. Så da er det bra å skrive at den er SUHD eller AMOLED. Retina, iSight, Facetime M9 co-prossecor ol. er ord seriøse aktører burde holde seg unna. Det får være opp til Apple, og folk som liker Apple godt å bruke. Det er helt greit, de må gjerne gjøre det. Er ikke noe verre enn noen andre. Det som er gale er mengden folk som tror retina betyr at skjermen er bedre enn andre skjermer......

De er ulike, men de har samme marked. Enhver person bør selvfølgelig se på hvilket produkt som er best for deres bruk. Slik som det er nå er iPad Pro mer iPad+ enn noe i nærheten av pro. Den har ikke akkurat mye som forsvarer pro navnet. Surface derimot har all pro funksjonalitet du kan ønske deg.

Det selges mye våpen i USA. Folk føler det dekker deres sikkerhetsbehov, men i realiteten så vet jo alle at mengden våpen som kjøpes er grunnen til den lave sikkerheten i utgangspunktet. Så det at folk kjøper noe betyr ikke at det er det beste for dem. Så hvorfor selger de fortsatt våpen i USA like fritt som før når selv presidenten vil kutte ned og begrense? De har en svært sterk våpen lobbyorganisasjon, som aktivt påvirker både befolkning og kongress til å ikke gjøre noe. Akkurat som Apple er en faktor i å påvirke folk til å kjøpe iPad Pro. Så verden er ikke så enkel som at salgstall kan tolkes så lett. Beklager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At apple vil selge mer er heller et fashion statement enn at folk faktisk har bruk/vet hva de skal bruke det til.

Kanskje denne gangen. Men på en annen side, her hos oss har vi kjøpt 2 iPad så langt i år, vi kjøpte 5 i 2014. I 2013 kjøpte vi et sted over 200. Dette skyldes ikke at behovet for devicer er mindre, men fordi iOS alene ikke har dekket inn det funksjonelle behovet brukeren har. De har derfor måttet kjøpe en iPad, en bærbar og kanskje en stasjonær.

Denne endringen har skjedd siden vi kjørte i gang Windows 8.1 med Direct Access, hovedsaklig på Lenovo Yoga og Surface. Vi har i 2014 og 2015 kjøpt inn ca 100 touchdevicer av denne typen hvert år. Det som er interessant er at de som har kjøpt disse i stor grad også er de som tidligere kjøpte iPad.

Jeg sier ikke dermed at iPad er et dårlig produkt, men at kulhetsfaktoren har gått over litt, og at den funksjonelle utnyttelsesgraden har blitt viktigere, samtidig som formfaktoren på disse nye maskinene gjør dem mye lettere å håndtere enn tidligere bærbare samtidig som de har bra med kraft. For SF sin del er den i praksis like lett å håndtere fysisk som iPad og andre nettbrett.

Dette er en trend jeg også har inntrykk av mange andre store og små firma i Norge nå følger i stadig større grad.

Jeg vil heller ikke si at produktene er så forskjellige at de ikke kan sammenlignes. Det er like aktuelt å sammenligne SF med iPad som det er å sammenligne iPad med et hvilket som helst annet android nettbrett. Man har en enhet som rent fysisk tilsvarer et nettbrett, men som kan gjøre alt en PC kan. Hvorfor skal ikke en som vurderer et nytt nettbrett også vurdere en slik device? Det er så klart egenskaper ved et nettbrett som kan være verdt å vektlegge. Derav vurderingen. Men, de er altså sammenlignbare i mine øyne.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Slutt å klag.

Den er kjempestor i forhold til den opprinnelige størrelse, har hele 78% større skjerm areal. 

Kom det et menneske som var så mye større enn oss andre ville han blitt kalt en kjempe, bygges det en flymaskin som er 78% større en de andre flymaskinene, så ville vi kalt det et gigantisk kjempe fly, ville vi ikke? Vi kaller også små ting for "gigantisk" og "kjempe", som (små) kjempe-biller og gigantiske larver, ettersom de er store i forhold til de andre, noe også denne iPad-en er. 

En vanlig larve på 2,54cm vs en 4,5212cm larve...,så kan jeg si meg enig i at den er større...,ja...,men vil ikke si at den er gigantisk...,selv.om at den er 78% større.

Robert Wadlow er den høyeste personen som har levd ifølge Guinness.

Han var 272.034cm (8' 11,1")...,som er 78% høyere enn en på 152.830 cm (centimeters).

Selv er jeg 187cm så forskjellen utgjør bare 45.47273%...,så han var stor i forhold til meg...,ja...,men fortsatt vil jeg ikke påstå at han var gigantisk.

Riktig nok ubekreftet...,men "Giant of Castelnau" er antatt til å ha vært 350,520cm(11' 6") høy...,det vil jeg si er kjempe stor...,men fortsatt vil jeg ikke påstå at han var gigantisk.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

..

Jeg vil heller ikke si at produktene er så forskjellige at de ikke kan sammenlignes. Det er like aktuelt å sammenligne SF med iPad som det er å sammenligne iPad med et hvilket som helst annet android nettbrett. Man har en enhet som rent fysisk tilsvarer et nettbrett, men som kan gjøre alt en PC kan. Hvorfor skal ikke en som vurderer et nytt nettbrett også vurdere en slik device? Det er så klart egenskaper ved et nettbrett som kan være verdt å vektlegge. Derav vurderingen. Men, de er altså sammenlignbare i mine øyne.

Hver for seg, altså løsrevet fra en eventuell infrastruktur og andre produkter et nettbrett skal snakke med, så kan man gjerne hevde at bærbare, små, mobile trykkskjermbaserte datadingser er sammenlignbare og kan vurderes ut fra det. Men for mange av oss er disse dingsene en del av en større helhet og skal inngå i dette. Da er det andre ting som kanskje vurderes som viktigere.

For meg er Android og Windows dingser helt uinteressant og dermed vurderes de ulike dingsene ut fra dette. Det spiller altså ingen rolle om en SP4 har en jetmotor på 400hk bare for å drive grafikkmotoren, det samme med en Android-dings, den er feil for meg uansett.

Jeg har nevnt det før, men den gangen jeg hadde Windows-dingser blandet med noe Android, så var Apple-dingser helt uaktuelt.

Jeg har et ganske sterkt inntrykk av at det er flere her inne der denne manglende interessen gjelder for Apple-dingser...

Lenke til kommentar

..

Hver for seg, altså løsrevet fra en eventuell infrastruktur og andre produkter et nettbrett skal snakke med, så kan man gjerne hevde at bærbare, små, mobile trykkskjermbaserte datadingser er sammenlignbare og kan vurderes ut fra det. Men for mange av oss er disse dingsene en del av en større helhet og skal inngå i dette. Da er det andre ting som kanskje vurderes som viktigere.

For meg er Android og Windows dingser helt uinteressant og dermed vurderes de ulike dingsene ut fra dette. Det spiller altså ingen rolle om en SP4 har en jetmotor på 400hk bare for å drive grafikkmotoren, det samme med en Android-dings, den er feil for meg uansett.

Jeg har nevnt det før, men den gangen jeg hadde Windows-dingser blandet med noe Android, så var Apple-dingser helt uaktuelt.

Jeg har et ganske sterkt inntrykk av at det er flere her inne der denne manglende interessen gjelder for Apple-dingser...

Dette gjør vel ikke at produktene ikke kan sammenlignes?

Vell, hvis man gjør seg selv prinsipielt avhengig til en enkelt leverandørs OS, HW og økosystem faller man vel gjerne inn under betegnelsen fanboy. I og for seg ikke noe problem at man foretrekker enkelte systemer, men jeg synes det er litt spesiell holdning å si at alle produkter som ikke kommer fra leverandør X er uinteressante og uaktuelle bare fordi man har bestemt seg for at det skal være slik.

Personlig er jeg nødt til å benytte meg av alle tre OS og økosystemer og har dermed også fritt valg av telefon til daglig bruk, men jeg har også, som du, en favoritt. Men jeg er av den grunn ikke prinsipielt uinteressert i andre produkter. For meg vil det være en kontinuerlig vurdering.

Akkurat nå er jeg veldig tilhenger av Windows OS på devicer, mye fordi jeg mener Windows Phone/10 akkurat nå er det OS'et som fungerer best i det daglige, samt at MS har gjort veldig mange flotte grep for å knytte sammen økosystemet for flere devicetyper, som nå har blitt enda bedre med W10. Dette er det egentlig ingen av de andre OS'ene som kan akkurat nå. En annen ting MS har gjort som jeg er veldig tilhenger av er at de gjør veldig mange av sine tjenester tilgjengelig på andre økosystemer. Altså, om jeg som bruker av WP i dag velger å hoppe over til iOS, så kan jeg ta med meg de fleste av tjenestene jeg allerede bruker, og jeg kan ta med meg HW som MS Band osv. Og der er også litt av grunnen til at jeg for tiden velger MS, fordi de har vært flinke til å levere tjenester på flere plattformer, der Apple gjør alt de kan for å skape en lock-in effekt.

Denne lock-in følelsen gjøres selvfølgelig ikke mindre av applikasjonstilgangen på plattformen. Men, personlig synes jeg ikke applikasjonsgapet er så digert som mange kanskje tror. For sannheten er ikke bare at det finnes en hel masse gode apper til Windows, og det blir stadig bedre. Nå vil dette riktig nok være veldig individuelt, men i det daglige har jeg nært opp mot null problem med mangel på applikasjoner til Windows. Jeg har snakket med flere av mine venner som bruker iOS og Android om hva de bruker sine mobiltelefoner til 99% av tiden, og foruten SnapChat så er det i realiteten ikke slik at noen av disse ville irritert seg spesielt mye over mangel på apper. De få problemene som måtte komme av manglende apper er altså ikke store nok til at jeg heller bruker iOS eller Android devicene jeg har liggende.

Så er det helt klart noen andre som er helt avhengige av enkeltapplikasjoner, som for eksempel SnapChat som jeg nevner ovenfor. Og det er greit nok det, per i dag får man ikke SC til WP/W10, og er man avhengig av denne er iOS eller Android også megedt gode alternativer. SC er kanskje den største enkeltgrunnen til at enkelte per i dag velger bort WP/W10. Det er synd, men sånn er det nå en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

..

Dette gjør vel ikke at produktene ikke kan sammenlignes?

Vell, hvis man gjør seg selv prinsipielt avhengig til en enkelt leverandørs OS, HW og økosystem faller man vel gjerne inn under betegnelsen fanboy. I og for seg ikke noe problem at man foretrekker enkelte systemer, men jeg synes det er litt spesiell holdning å si at alle produkter som ikke kommer fra leverandør X er uinteressante og uaktuelle bare fordi man har bestemt seg for at det skal være slik.

Personlig er jeg nødt til å benytte meg av alle tre OS og økosystemer og har dermed også fritt valg av telefon til daglig bruk, men jeg har også, som du, en favoritt. Men jeg er av den grunn ikke prinsipielt uinteressert i andre produkter. For meg vil det være en kontinuerlig vurdering.

Akkurat nå er jeg veldig tilhenger av Windows OS på devicer, mye fordi jeg mener Windows Phone/10 akkurat nå er det OS'et som fungerer best i det daglige, samt at MS har gjort veldig mange flotte grep for å knytte sammen økosystemet for flere devicetyper, som nå har blitt enda bedre med W10. Dette er det egentlig ingen av de andre OS'ene som kan akkurat nå. En annen ting MS har gjort som jeg er veldig tilhenger av er at de gjør veldig mange av sine tjenester tilgjengelig på andre økosystemer. Altså, om jeg som bruker av WP i dag velger å hoppe over til iOS, så kan jeg ta med meg de fleste av tjenestene jeg allerede bruker, og jeg kan ta med meg HW som MS Band osv. Og der er også litt av grunnen til at jeg for tiden velger MS, fordi de har vært flinke til å levere tjenester på flere plattformer, der Apple gjør alt de kan for å skape en lock-in effekt.

Denne lock-in følelsen gjøres selvfølgelig ikke mindre av applikasjonstilgangen på plattformen. Men, personlig synes jeg ikke applikasjonsgapet er så digert som mange kanskje tror. For sannheten er ikke bare at det finnes en hel masse gode apper til Windows, og det blir stadig bedre. Nå vil dette riktig nok være veldig individuelt, men i det daglige har jeg nært opp mot null problem med mangel på applikasjoner til Windows. Jeg har snakket med flere av mine venner som bruker iOS og Android om hva de bruker sine mobiltelefoner til 99% av tiden, og foruten SnapChat så er det i realiteten ikke slik at noen av disse ville irritert seg spesielt mye over mangel på apper. De få problemene som måtte komme av manglende apper er altså ikke store nok til at jeg heller bruker iOS eller Android devicene jeg har liggende.

Så er det helt klart noen andre som er helt avhengige av enkeltapplikasjoner, som for eksempel SnapChat som jeg nevner ovenfor. Og det er greit nok det, per i dag får man ikke SC til WP/W10, og er man avhengig av denne er iOS eller Android også megedt gode alternativer. SC er kanskje den største enkeltgrunnen til at enkelte per i dag velger bort WP/W10. Det er synd, men sånn er det nå en gang.

Ditt valg. Du har funnet frem til noe som funker for deg, jeg har funnet noe som funker for meg. Da blir vi alle happy. Litt usikker på om det kan kalles det teite begrepet "fanboy" å bruke penger på noe man liker, men det ser ut til å være populært å bruke det begrepet. Uansett hvor dumt det er.

Jeg aner virkelig ikke om noen velger en telefon på grunn av SnapChat, det betyr veldig lite for min del.

Lenke til kommentar

Ditt valg. Du har funnet frem til noe som funker for deg, jeg har funnet noe som funker for meg. Da blir vi alle happy. Litt usikker på om det kan kalles det teite begrepet "fanboy" å bruke penger på noe man liker, men det ser ut til å være populært å bruke det begrepet. Uansett hvor dumt det er.

Jeg aner virkelig ikke om noen velger en telefon på grunn av SnapChat, det betyr veldig lite for min del.

Jeg tror du missforsto det jeg prøvde å formidle. Å bruke penger på noe man liker er ikke fanboy. Å si at man kun bruker penger på ett produkt eller en leverandør, og at alt annet er prinsipielt uaktuelt er å være fanboy. Så, jeg vil si det er mer holdningen enn hva man faktisk bruker penger på som avgjør om man er fanboy.

Jeg har for tiden valgt å benytte meg av MS plattformen fordi den totalt sett gir meg mest, men for meg er dette en løpende vurdering. Om noen av de andre mobil-OS'ene kommer med funksjonalitet som har høy relevans for mine vurderinger, så vil jeg også fort kunne bytte, selv om det naturlig nok vil behøve mer for å bytte OS på PC enn OS på mobile devicer. Men nå har jeg som sagt fri tilgang til devicer med alle OS, så et bytte vil ikke koste meg noe i form av penger relatert til selve devicen.

På samme måte vil andre valg eller holdninger et selskap gjør og har kunne ha motsatt effekt når jeg skal gjøre et valg av produkter. Da kan jeg bli prinsippielt imot noe så lenge dette er aktuelt. Så, jeg kan kanskje i større grad være en antifanboy enn jeg er en fanboy selv. Men det er en annen sak.

Men det vi egentlig diskuterte var vel hvorvidt iOS på pad og Windows på tablet PC var sammenlignbare produkter. Og det mener jeg de er, selv om noen skulle velge å kun bruke iOS produkter og bestemme seg for at de ikke er relevante for dem.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg tror du missforsto det jeg prøvde å formidle. Å bruke penger på noe man liker er ikke fanboy. Å si at man kun bruker penger på ett produkt eller en leverandør, og at alt annet er prinsipielt uaktuelt er å være fanboy. Så, jeg vil si det er mer holdningen enn hva man faktisk bruker penger på som avgjør om man er fanboy.

Jeg har for tiden valgt å benytte meg av MS plattformen fordi den totalt sett gir meg mest, men for meg er dette en løpende vurdering. 

Det er vel egentlig bare ørsmå nyanser som skiller mellom hva man bruker penger på og at dette ofte betyr at man velger en ganske fast leverandør. Rett og slett fordi man kanskje er såpass fornøyd med denne leverandøren at man kjøper tingene sine fra denne og dermed stort sett blir fornøyd. Jeg syns det er en ganske god holdning.

Som deg har jeg også valgt min plattform fordi den totalt sett gir meg mest. Jeg hadde ikke vært på Apple nå hvis det ikke hadde vært fordi jeg stadig vurderer om jeg er på riktig sted, det var tross alt derfor jeg valgte bort Windows/Android. Akkurat nå er min løpende vurdering at jeg trives veldig godt med det jeg har, og da blir de andre tingene uinteressante.

Men det vi egentlig diskuterte var vel hvorvidt iOS på pad og Windows på tablet PC var sammenlignbare produkter. Og det mener jeg de er, selv om noen skulle velge å kun bruke iOS produkter og bestemme seg for at de ikke er relevante for dem.

For all del, det er bare å sammenligne. Jeg vet ikke helt hva dette skal gi, for det er tross alt to ulike produkter, selv om det kan hevdes at de gjør noe av det samme. De behandler data begge to...

Men det kan jo hende noen er interessert likevel og vil gjerne se en test der en av de kåres til "Den Beste"...:-)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...