Gå til innhold

Åssen måler man CFM?


Napoleon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en ganske komplisert sak, i den forstand som at det kreves spesielle måleinstrumenter for å få frem tallene. Det lar seg sikkert gjøre å regne ut verdiene også, ved å bruke bladvinkel, antall blader, vifteturtall osv, men tror ikke slikt er for "hvermannsen"!

Jeg kan i allefall ikke tenke meg å prøve.

Prøv heller å finne et ytelsesdiagram på web hos produsenten, det er myye lettere :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-24 13:53, Napoleon skrev:

ehhh


Vifta er henta fra en komfyr på søppeldynga...

Blir litt vanskelig med å finne tall hos produsenten...


 

ROFL!

Men er ikke slike verdier bare av akademisk interesse da? I allefall om vifta er henta ut fra en (varmlufts?)-komfyr på dynga! Men om det er en slik, så kan du regne med at den dytter relativt godt med luft, og bråker kanskje deretter? Tips: Da det er en 220-230volt´s vifte, så kan du som regel regulere turtallet på denne ved å bruke en belysningsdimmer.

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-25 00:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-25 00:39, Thargoth skrev:

Quote:


On 2002-02-25 00:02, Skrue skrev:

Så kan du som regel regulere turtallet på denne ved å bruke en belysningsdimmer.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-25 00:04 ]</font>


 

også kjent som triac...

 

Helt riktig, men ikke alle vet hva en triac er!

Derfor "belysningsdimmer"

Lenke til kommentar

Hei! Du trenger en vindhastighets måler. Du måler hvor mange meter/sekund luft som kommer ut fra

viften. Du ganger så denne verdien med arealet der luften kommer ut fra. Da får du m3/s.( Du kan så gjøre dette om til CFM eller whatever via tekniske tabeller) Dette kan måles ved forskjellig mottrykk som viften jobber med, da får du opp en av karakteristikkene til viften.

 

Viser til temp. side for ligninger du kan bruke:

http://home.no.net/~jmilde/fan.html

 

mvh

 

Hondaen

Thorkraft Engineering

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-26 00:38, Skrue skrev:

Unnskyld meg Hondaen, "alle" har vel en vindhastighetsmåler liggende å slenge?
:grin:

Beklager, men jeg kunne ikke dy meg!


 

Kan lage en enkel med hjelp av noen ping pong baller, glidelager og km/t teller som man får kjøpt for 100 kroner hos biltema :smile:

 

Men så var det knowhow da..

 

båtfolk har sånne små bærbare så de kan skryte over vinden de har vært uti..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-26 01:30, Skrue skrev:

Jøss, var ikke klar over at det var så enkelt?

Kan du forklare pingpongball / glidelager / km-teller greiene litt nærmere, om det ikke blir altfor omfattende da? Det kunne vært greit å få kunnskaper om sånt!

Man blir jo aldri for gammel til å lære! :smile:



 

 

 

Du kan søke på søkemotorer med teksten: "anemometer home made"

 

Da kommer f.eks sider som dette opp:

 

http://www.rvmsa.co.uk/windgauge/

 

Artig! Spesielt når low-end slike som du får kjøpt, koster raskt et par tusen. Ulempen er at den hjemmelagde må kalibreres med et instrument som måler rett vindhastighet.. best å ha litt bekjentskap da :smile:

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-02-26 06:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Napoleon skrev (2002-02-27 00:51):

Kanskje jeg bare kan ta å blåse opp en søppelpose?

Og se hvor lang tid det tar før den er blåst opp?

Bare regne ut hvor stor posen er først...

Og så ved hjelp av utregninger måle en ca. CFM?

En CFM er vel ca. 30*30*30 cm?


 

Dette er en helt grei måte å gjøre det på, bortsett fra at du må ikk prøve å "fylle" posen. Da vil mottrykket bremse vifteeffekten etter hvert. Tror nok du bør ha et volum som er minst dobelt av det du skal fylle. Og for at du skal få tilnærmet korrekt resultat bør nok vifta gå i hvert fall noen minutter. For en 120mm/140m^3/h papst vifte betyr dette at du må ha en pose på over 10m^3. Det er digert!! For en 25mm/3m^3 greier det seg langt med 1m^3. Så det kommer helt ann på kapasiteten til vifta om det er egnet å bruke denne metoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...