Gå til innhold

Harddisken vises ikke under diskbehandling (Win 10) etter installasjon i ADB dekoder

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Er det noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg finner igjen min Seagate Barracuda 1000GB på min Lenovo stasjonær PC?

Bakgrunnen for at det dette skjedde var at jeg skulle skifte ut min WD 500GB (original disk) i min ADB T-WE Box ADB-5743CDX (siste versjon) som er original størrelsen, til en Seagate 1000GB. 

Jeg gjorde eksakt det samme skifte med forgjengeren ADB-5720CDX  som også var bestykket med en 500GB Western Digital. Jeg brukte samme 1000GB WD disken på denne dekoderen, og etter ca et kvarter, var den oppdatert og oppe og gikk med en lagringskapasitet på 966GB. Før dette bytte formaterte disken jeg installerte den i dekoderen. 

Jeg ble bitt av basillen, og tok samme Seagate disk og installerte den i førstnevnte dekoder, men det fungerte heller dårlig. Deretter koblet jeg disken til PC´n for å formatere den (NTFS), men, på PC´n var det ingen disk å finne. 

Uansett hvilken SATA tilkobling  jeg kobler disken i PC´n til, så dukker den ikke opp. Heller ikke etter en omstart 

Har jeg "drept" denne disken, eller finnes det en måte å få den opp i diskbehandlingen igjen? Jeg har en mistanke til at dekoderne har sabotert et eller annet i Baracudaen. Om ikke jeg ikke får denne til å funke i siste versjon av T-We boksen, kunne det vært greit å ha disken i orden til andre formål.

Jeg håper jeg gjorde meg sånn rimelig forstått. Forøvrig er jeg fersk Win 10 bruker, og sliter litt med å finne igjen diverse fra Win 7 som jeg har brukt i en årrekke.

Håper noen der ute kan hjelpe meg.

På forhånd takk!

Hilsen

Paal 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Syar2003!

Det kan se slik ut. Jeg holdt på noen timer med alt fra direktekobling til PC´n via SATA, deretter via et eksternt kabinett med egen strømforsyning og et lite kretskort med tilkoblingen til USB. Jeg kjørte Belarc, og den finner disken, men jeg får ikke gjort noe med den, med tanke på formatering. Så for den disken er vel løpet kjørt når det gjelder videre bruk i en PC. 

OK, den er ferdig som PC disk, men det som skuffet meg var at jeg ikke fikk installert programvaren fra CD på denne disken. Oppdateringen startet opp, men at dette var fullført funket det ikke. Jeg gjorde forsøk både med nettverkskabelen og koaksen innkoblet, og en gang bare med koaksen. Samme resultat. Som en skriver, så er det en viss fare for at ADB boksen parrer seg med den første dekoderen den blir installert i, dette tror jeg var grunnen til at den ikke ville oppdatere seg mot ADB-5743CDX boksen.

Det jeg ikke har forsøkt, er å sette denne disken tilbake til den første ADB-5720CDX boksen for å se om den oppdaterte seg på ny. I så fall flytter den inn der så lenge det boksen lever.

Skulle noen ha oppskriften på å få i gang Seagaten på en PC igjen, blir jeg glad.

På forhånd takk for engasjementet folkens.

Lenke til kommentar

Hei syar2003!

Beklager sen tilbakemelding. Jeg forsøkte DISKPART> list disk, men der dukket den heller ikke opp. Helt utrolig at dekoderen klarte å gjøre kål på denne disken. Enda mer utrolig at det ikke finnes et program til å vekke denne disken til live igjen.

Flere forslag mottas med takk.

Hilsen Paal

Lenke til kommentar
  syar2003 skrev (På 10.11.2015 den 16.49):

Har du sett etter disken med diskpart (run as admin)

DISKPART> list disk

DISKPART> list disk kjørte jeg, men disken er og blir borte.

Derimot, så tok jeg disken og koblet den til et Maxtor USB 2.0 eksternkabinett og kjørte Belarc  Adviser for å sjekke med dette eminente programmet, og der dukker disken opp. Se vedlagte skjermdumper. Hvis ikke jeg gjør en fingerfeil på en eller annen måte, så får jeg fortsatt ikke f.eks. formatert disken, eller kommet inn på den. For de som ikke kjenner til Belarc Adviser, så anbefaler jeg dette programmet på det varmeste.

post-32633-0-62161400-1447316607_thumb.jpg

post-32633-0-14252800-1447316619_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vises den i diskpart mens i USB kabinett kunne du prøvd en "diskpart clean" på den. Skal i teorien fjerne alt av "foreign" filsystemer og partisjoner å nullstille den.

Men spørs hva adb har gjort . Skrevet i smart data , diskens firmware eller noe . Vet ikke helt hva de gjør annet enn å opprette sitt eget filsystem.

Lenke til kommentar
  syar2003 skrev (På 12.11.2015 den 12.11):

Vises den i diskpart mens i USB kabinett kunne du prøvd en "diskpart clean" på den. Skal i teorien fjerne alt av "foreign" filsystemer og partisjoner å nullstille den.

Men spørs hva adb har gjort . Skrevet i smart data , diskens firmware eller noe . Vet ikke helt hva de gjør annet enn å opprette sitt eget filsystem.

syar2003!

ADB sulle vært bøtelagt for å ødelegge harddisker.  :ph34r:

Lenke til kommentar

Du kan prøve det som er funnet her.

Produsenten av PVR/DVR låser harddiskene mot enheten.

http://forums.afterdawn.com/threads/reformat-dvr-hard-drive-for-pc-use.732154/page-4

Side 5

gva27v said: ↑

I found that this can be done without the DVR power.

1. Download and burn a cd of gpartd 0.4.1-2 or comparable version.

2. Install the DVR HDD in your PC.

3. Insert gpartd cd on power on. Let the pc error out, and boot from the cd.

4. select option 1

5. next screen select the second option to not load keyboard options

6. it will ask you language info, then graphics info. Use option 1 for graphics info, then "enter" 3 times.

7. once you are in the screen that shows hdd info, double click the red "X" in the top left corner, and select reboot. Once it starts to shutdown, the gpartd disc will eject, replace the disc with the hdat2 cd, and it should restart normal

8. boot into the hdat 2 cd and follow wvtimberwolf's procedure from here, excluding the DVR box in the procedure.

Worked like a charm.

It worked for my HDD ST3500312CS

Thank you a lot man.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  syar2003 skrev (På 12.11.2015 den 12.32):

Du kan prøve det som er funnet her.

Produsenten av PVR/DVR låser harddiskene mot enheten.

http://forums.afterdawn.com/threads/reformat-dvr-hard-drive-for-pc-use.732154/page-4

Side 5

gva27v said: ↑

I found that this can be done without the DVR power.

1. Download and burn a cd of gpartd 0.4.1-2 or comparable version.

2. Install the DVR HDD in your PC.

3. Insert gpartd cd on power on. Let the pc error out, and boot from the cd.

4. select option 1

5. next screen select the second option to not load keyboard options

6. it will ask you language info, then graphics info. Use option 1 for graphics info, then "enter" 3 times.

7. once you are in the screen that shows hdd info, double click the red "X" in the top left corner, and select reboot. Once it starts to shutdown, the gpartd disc will eject, replace the disc with the hdat2 cd, and it should restart normal

8. boot into the hdat 2 cd and follow wvtimberwolf's procedure from here, excluding the DVR box in the procedure.

Worked like a charm.

It worked for my HDD ST3500312CS

Thank you a lot man.

Takk for innsatsen syar2003!

Dette skal prøves ut så snart jeg er ferdig med på en par dagers jobb. Lover å gi tilbakemelding. Ha en fin dag.

Beste hilsen Paal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...