Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovligheten rundt hjemmelaget forsvarspray(HCl)

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Pepperspray er som de fleste vet spesifikt ulovlig i Norge så jeg lurer på om en saltsyre-basert spray er lovlig. Tenkte på en egnet liten beholder, 12M HCl og et passende fortykkningsmiddel og bittelitt tørris som drivmiddel. Det burde fungere utmerket med tanke på både langtidslagring, spraylengde og nytte-effekt. Men hvordan det fungerer juridisk er jeg usikker på.

Det jeg lurer på er lovligheten rundt dette.

Anonymous poster hash: 997ed...4b4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av våpenforskriften § 9 jfr. våpenloven § 6a at det er "forbudt å erverve, eie eller inneha ... pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, ... eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter."

Politidirektoratets våpenrundskriv 9/2009 pkt. 2.5.11 beskriver politiets forståelse av hva som er "tilsvarende virkning". For at en spray skal ha "tilsvarende virkning" må den ha "effekt og virkemåte som kan likestilles med tåregass". 

Hvis du planlegger dette bør du forelegge spørsmålet for ditt lokale politidistrikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pepperspray er som de fleste vet spesifikt ulovlig i Norge så jeg lurer på om en saltsyre-basert spray er lovlig. Tenkte på en egnet liten beholder, 12M HCl og et passende fortykkningsmiddel og bittelitt tørris som drivmiddel. Det burde fungere utmerket med tanke på både langtidslagring, spraylengde og nytte-effekt. Men hvordan det fungerer juridisk er jeg usikker på.

Det jeg lurer på er lovligheten rundt dette.

Du skal altså sprute saltsyre i ansiktet på en eventuell gjerningsmann/kvinne ? Er dette helt gjennomtenkt ?

Lenke til kommentar

Problemet kommer hvis du bruker denne hjemmelaga skiten på noen og det var helt unødvendig.

Da vansirer du kanskje ansiktet til noen (evt gjør dem blind) fordi han gikk litt fort bak deg, kanskje han måtte springe for å rekke toget, eller du mistet en 50-lapp og han kommer bak deg litt fortere for å levere den tilbake, du hopper rundt og "macer" han i trynet. Kanskje går du med den i hånda allerede for å være sikker.

"Jammen jeg trodde jeg skulle bli voldtatt" holder ikke i en rettssak der noen har blitt skadet for livet fordi du overreagerte.

Folk som går rundt med pepperspray i væska er gjerne litt kjappere å overreagere og dra den frem ved en minste provokasjon, dette er livsfarlig. Alle er ikke potensielle voldtektsmenn. Det er derfor pepperspray er ulovlig i Norge, bortsett fra hos trenet politi.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du er klar over hva saltsyre er for noe? Det er en etsende veske som angriper hud, øyne og slimhinner, med blindhet og varige hudskader som resultat.  Du er komplett fucking idiot hvis du planlegger å spraye dette på noen.

Lenke til kommentar

Dette skulle eventuelt kun brukes når det er nødvendig. En slik spray er umulig å blokkere for en eventuelt gjerningsmann med kniv/balltre og vil stoppe enhver gjerningsmann uansett hvor god trening og motivasjon vedkomne har.

Gjerningsmannens helse etter sprayen er tatt i bruk interesserer meg ikke utover at h*n ikke er istand til å angripe.

Lenke til kommentar

Du er altfor paranoid hvis du tror at du får lov til å fly rundt med saltsyre på flaske og spraye på folk som "kanskje" skal angripe deg bare fordi du går med den klar i lomma. 

Dette er typen syre som sjalu ektemenn i India sprayer i fjeset på damer som de vil ødelegge livet til.

Og jo, du burde absolutt bry deg om helsen til "han", siden du like godt kan spraye noen som bare kommer bort til deg for å spørre om noe eller skal gi deg noe du mistet som han plukket opp.

Å ødelegge ansiktet og livet på noen bare basert på indisier om mulig overfallsvoldtekt er helt sprøtt.

Da kan du like godt gå rundt med pistol og skyte alle mannfolk som er truende i ballene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dette skulle eventuelt kun brukes når det er nødvendig. En slik spray er umulig å blokkere for en eventuelt gjerningsmann med kniv/balltre og vil stoppe enhver gjerningsmann uansett hvor god trening og motivasjon vedkomne har.

Gjerningsmannens helse etter sprayen er tatt i bruk interesserer meg ikke utover at h*n ikke er istand til å angripe.

Det du gjør skal også være tilpasset situasjonen. Å vansire noen er godt over det du faktisk er nødt til å gjøre for å unngå problemet, og du vil GARANTERT (og med rette) bli kastet bak lås og slå i en lengre periode, akkurat som den som prøvde å voldta deg. Gå heller rundt med ulovlig pepperspray, men gud bedre hvor mye juling du ville fått om du hadde sprayet den på meg uten at jeg faktisk gjorde noe galt og i ettertid greide å finne ut hvem du var :) Med saltsyre på innerlommen hadde du fått en leiemorder på nakken...

Kanskje jeg skal anbefale saltsyrespray til menn som blir bitchslappet av kvinner. Det er da vold, og "sålenge gjerningspersonen ikke er i stand til å fortsette angripe blåser jeg i utfallet".

Lenke til kommentar

Din egen helse etter halvannet år i fengsel for brudd på våpenloven, vold ved overskridelse av nødvergebestemmelsen og ved bruk av særskilt farlig gjenstand, burde dog interessere deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølv om ein får syre i ansiktet så blir ein blinda og utsatt for smerte, det er på ingen måten det samme som at vedkommande er uskadeliggjort. Ved å gjere dette så eskalerer du situasjonen svært mykje.

Ein anna ting er det stort sett er deg det går utover dersom denne sprayboksa svikter enten ved lekasje eller andre problemer.

Om du likevell skal permanent skade eventuelle overgriperar, kvifor ikkje då berre ha kniv? Ein kniv kan du jo i teorien bortforklare med at du har eit objektivt behov for å bære med deg. Saltsyre i modifisert emabalasje slik at den kan brukast som våpen blir det litt værre å bortforklare.

Lenke til kommentar

Din egen helse etter halvannet år i fengsel for brudd på våpenloven, vold ved overskridelse av nødvergebestemmelsen og ved bruk av særskilt farlig gjenstand, burde dog interessere deg.

Hvor mye ville man fått tilkjent i erstatning for et slikt angrep? Har yrket til offeret noe å si mtp. en lærerjobb kontra en mer "asosial" jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...