Gaia Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Hei! Jeg er på søken etter en laptop som jeg vil gi i gave til en god venn av meg. Dessverre har jeg null peiling på data og fikk tips om å spørre om råd herinne.. Min venn er en meget flink fotograf, som dessverre er havnet i en situasjon der han må sitte i dialyse annenhver dag i uoverskuelig fremtid. Jeg ønsker derfor å gi han en bærbar pc som han kan ha med seg på sykehuset, og det må gjerne være en han kan bruke til å jobbe med sine bilder på. Budsjettet er enda litt uklart. Jeg har startet kronerulling blant venner og håper å komme opp 3-4000, kansje mere, kansje mindre... Er det noen her som har tips på hva jeg skal se etter? Merker? Kapasitet? Kan jeg få en ny data til denne prisen eller bedre å finne på finn? Setter stor pris på alle tips som kan hjelpe meg finne den perfekte PC:en til min kjæreste venn! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Skal han jobbe med bilderedigering bør du se etter en maskin med Full HD skjerm og 8GB RAM. Disse maskinene koster fra 5K og oppover, eksempelvis denne http://cdon.no/elektronikk/asus-f555la-dm1524h-15-6-i3-5010u-8gb-128gb-ssd-hd5500-w8-1-p33960430 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 I prisklassen rundt 3K vil jeg anbefale en brukt maskin som selges med 1 års garanti http://greentech.no/Standard/Laptop/Dell/Dell-Latitude-E6510-i5-560M-266GHz-156-4GB-250GB-DVDRW-WIN-7-PRO121905-p0000075357 Denne har god oppløsning på skjermen. Den bør oppgraderes til 8GB minne, og det koster deg ca kr 650. Hvis du ringer Greentech kan de kanskje levere maskinen med 8GB minne. Hvis ikke er det lett å gjøre det selv. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Vil anbefale førstnevnte, sistnevnte ved kjøp av brukt bør man vurdere å oppgradere til wireless AC også. Eventuelt sjekke om SSD disk er mulig, 250 GB samsung 850 evo. Eller 840-830 Pro serie. Sjekk også om det er AHCI i bios siden er det ikke det vil maskinene med tiden bli tregere og tregere. Batteriet bør være nytt som mulig, eller være lett å få tak i nytt, siden ofte slutter produsenter å tilby batteri, da er bruktkjøpt dårlig avtale. Er lite aktuelt med laptop som er avhenging av strøm 24\07. Men bedrifter pleier nok å ha bedre avtaler mot levrandør særlig om det er større bedrift, selv om lovpålagte garanti kun 1 år. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Vil anbefale førstnevnte, sistnevnte ved kjøp av brukt bør man vurdere å oppgradere til wireless AC også. Eventuelt sjekke om SSD disk er mulig, 250 GB samsung 850 evo. Eller 840-830 Pro serie. Sjekk også om det er AHCI i bios siden er det ikke det vil maskinene med tiden bli tregere og tregere. Batteriet bør være nytt som mulig, eller være lett å få tak i nytt, siden ofte slutter produsenter å tilby batteri, da er bruktkjøpt dårlig avtale. Er lite aktuelt med laptop som er avhenging av strøm 24\07. Men bedrifter pleier nok å ha bedre avtaler mot levrandør særlig om det er større bedrift, selv om lovpålagte garanti kun 1 år. Nå må du snart komme deg ned på jorden der de fleste av oss andre befinner oss. Et budsjett er et budsjett. Dine kommentarer med en hel masse "tekniske" uttrykk gjør ikke annet en å forvirre "menigmann" som spør om råd. I det minste ta deg tid til å sjekke ut maskinen du snakker om. AHCI har vært standard siden lenge før denne generasjonen maskin. Du hadde også lett funnet ut at SSD er mulig og at nytt batteri er enkelt å skaffe. Det er fortsatt fullt mulig å bruke en vanlig harddisk, og wireless AC klarer en seg godt uten. Edit: Hvilke avtaler bedrifter har mot levrandør har ingen ting med spørsmålene i denne tråden, og til din opplysning er det ikke lovpålagt garanti på 1 år ved brukt vare. Endret 10. november 2015 av Omnithunder Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Det med garanti syns jeg er viktig hvis jeg skal kjøpe meg noe som man skal ha noe år. Med mindre det er tynt markedet, skal tippe maskinen som er brukt har vært kjøpt av en bedrift som kun har 1 års garanti normalsett. Så ofte for bedrifter har det slik ordning de betaler for garantiutvidelse 3-5 år slik jeg kjenner til. Er enig det kanskje ikke er så relevant, men er viktig å kjenne til begrensinger ved brukt kjøp. Kjøper man nytt som privatperson fra forhandler har man 5 år reklamasjonsrett, 3 år på batteri. 2 år på harddisk. Det er er greit å kunne så man vet litt hva man kan forvente. Man kan låne utlånspc hvis maskinen bruker over 2 uker eller særlig lenge. Det tviler jeg på man får hvis man vurder brukt. Endret 10. november 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 @LMH1: Prøv å les en gang til hva TS spør om hjelp til. Du får ikke en maskin med høyoppløst skjerm til fotoredigering for 3K ny. Hvis budsjettet er 3K, så må du handle brukt. Så enkelt er det. På maskinen jeg linket til får du 1 års garanti. Dette er ikke noe du har krav på ved bruktkjøp. Reklamasjonsretten på batteri er 2 år ved kjøp av ny maskin. Lenke til kommentar
Gaia Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Oi wow. TAKK allesammen for svar og tips og hjelp! Dere aner ikke hva det betyr for en data-idiot at folk faktisk har sittet å letet gjennom annonser på internet! Huff, det blir jo veldig flaut nå da, å fortelle at min venn plutselig har fått overta en gammel laptop fra en annen kompis. Denne maskinen funker bra til vanlig internetting, men han kan ikke jobbe med bilder på den. Plan B er derfor å kjøpe en god stasjonær data med god plass og bra bildeprogram. Jeg må bare beklage så masse til alle dere som har brukt tid på å finne frem laptops! Kronerullingen har iallefall gått over all forventan så jeg har nå ca 3500 å rutte med! Hvis noen er veldig inspirert på å hjelpe meg med tips til en passende stasjonær data så blir jeg veldig takknemmelig og jeg lover dyrt og hellig at jeg ikke skal endre kriteriene igjen! Lenke til kommentar
Gaia Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Hei igjen folkens! Litt relevant info jeg glemte å nevne.. Vennen min har skjerm! Han har faktisk to skjermer som jeg tror er ganske ok...Han trenger altså kun selve datan. Men hvis skjermen har veldig mye å si, eller det er andre grunner til at man burde kjøpe pakke, så er jeg åpen for det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå