AlXs Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Har pigget opp litt av det gamle gulvet for å støpe til 2søylet løftebukkNoen meninger / tips om dette ?Har ca 320cm x 170cm hull på toppen av betongen og litt større i bunn av hullet Ca 30cm dyptAnbefalinger til armering ?Armerings nett eller løse jern ?Borre hull hull sidelengs inn i den gamle betongen og dytte inn armeringsjern der ?Grus i bunn under støp ?Eller kan jeg støpe rett på massen som er ?Den gamle betongen er fra 1945 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 TS. Vet ikke hva du mener med "2 søylet løftebukk". Men er det en løftebukk, som kan løfte biler, har vel de 4 føtter/punkter mot gulvet. Og da gjelder i første rekke P/A pr punkt (løftebukk + løftekapasitet) Det mangler en del info her, men det beste råd er likevel å kontakte et RIF firma (rådgivende ingeniør) med kompetanse dimensjonering av betongkonstruksjoner. Da kan du like gjerne bruke de mest annerkjente firmaene, som de mindre kjente. Prismessig kommer dette ut på ett. Hvis mine antagelser er riktig (angående "løftebukken"), tviler jeg på om du skal ha dette for eget bruk. Og da krever dette en søknad og godkjenning fra kommunen. Uansett ser jeg det som en fordel, at dette blir riktig dimensjonert og utført av folk som kan dette. I beste fall trenger du en riktig dimensjonering (med tegning/skisse) og en tilfredstillende beskrivelse. Men er dette til profesjonelt bruk, må det være utføres av godkjente firmaer, som både dimensjonerer og utfører dette. Selv om dette trolig ikke dreier seg om stor P/A, bør det utføres etter godkjente dimensjonsregler. Har selv kompetanse på dette, men ingen intensjon på å involvere meg videre i dim. og beskrivelse. Det overlater jeg til et godkjent firma, som besiktiger prosjektet og som innhenter nødvendig info/data. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hvis bukken kommer fra en produsent verdt navnet sitt, så skal kravene til fundamentering og montering være beskrevet i manualen. Se eksempelvis side 6 og 19 her (som også besvarer spørsmålet om hvordan en 2-søylet løftebukk ser ut...): http://www.jemaautolifte.no/no/file_manager/index/11 Eller side 7 og 17 her: http://195.1.72.150/portals/nordic/doc/2662009Driftsmanual_Nordic_6253-6254-6213-6214l.pdf Trådstarter må naturligvis finne anvisningene for sin egen bukk. Om den har et lignende krav til størrelsen på fundamentet som den sistnevnte (1,5m radius rundt hver søyle), så blir tydeligvis ikke den gropa som er gravd stor nok, men dybden er sannsynligvis stor nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå