Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans 2 BI trenger hjelp inen del 2

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta opp Finans 2 (et av de fagene jeg slet mest med) og setter pris på all hjelpen jeg kan få.

Kan noen forklare meg litt grundig hvordan fremgangsmåten er for å regne ut svaret på denne oppgaven her:

Bedriften Matrix International AS driver med både spesialtilpasset ordreproduksjon og produksjon av standardprodukter. For året 20x1 regner man med at ordreproduksjonen vil legge beslag på en stor del av kapasiteten i tilvirkningsavdelingene 1 og 2. Restkapasiteten i tilvirkningsavdelingene 1 og 2 som antas å bli disponibel for standardproduktene X og Y, vil være 6 000 timer i begge avdelingene. Timeforbruket per enhet X i tilvirkningsavdeling 1 er 1,5 timer og 1 time i tilvirkningsavdeling 2. Timeforbruket per enhet Y er 1 time i tilvirkningsavdeling 1 og 2 timer i tilvirkningsavdeling 2. Budsjetterte salgspriser per enhet er kr 2 000 for X og kr 4 500 for Y. Variable kostnader per enhet er budsjettert til kr 1 000 for X og kr 2 000 for Y.

1. Hva blir den mest lønnsomme produktsammensetning av X og Y for Matrix International AS i 20x1, og hva blir totalt dekningsbidrag? 12 Anta at det i budsjettperioden vil være begrenset tilgang på en bestemt råvare i tillegg til de allerede oppgitte kapasitetsbegrensningene i de to tilvirkningsavdelingene til Matrix International AS. Den aktuelle råvaren benyttes bare i produksjonen av produkt Y. Det medgår 2,5 kg av råvaren per enhet Y. Tilgangen av råvaren er begrenset til 5 000 kg i budsjettperioden. Hva blir nå den mest lønnsomme produktsammensetningen av X og Y, og hva blir totalt dekningsbidrag?

2. Anta at det i budsjettperioden vil være begrenset tilgang på en bestemt råvare i tillegg til de allerede oppgitte kapasitetsbegrensningene i de to tilvirkningsavdelingene til Matrix International AS. Den aktuelle råvaren benyttes bare i produksjonen av produkt Y. Det medgår 2,5 kg av råvaren per enhet Y. Tilgangen av råvaren er begrenset til 5 000 kg i budsjettperioden. Hva blir nå den mest lønnsomme produktsammensetningen av X og Y, og hva blir totalt dekningsbidrag?

Jeg pleier som regel å se hvordan sensor sin besvarelse ser ut før jeg ber om hjelp. Men sensor har ikke vært særlig grundig i hvordan beslutningene til han/hun blir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ta opp Finans 2 (et av de fagene jeg slet mest med) og setter pris på all hjelpen jeg kan få.

Kan noen forklare meg litt grundig hvordan fremgangsmåten er for å regne ut svaret på denne oppgaven her:

Bedriften Matrix International AS driver med både spesialtilpasset ordreproduksjon og produksjon av standardprodukter. For året 20x1 regner man med at ordreproduksjonen vil legge beslag på en stor del av kapasiteten i tilvirkningsavdelingene 1 og 2. Restkapasiteten i tilvirkningsavdelingene 1 og 2 som antas å bli disponibel for standardproduktene X og Y, vil være 6 000 timer i begge avdelingene. Timeforbruket per enhet X i tilvirkningsavdeling 1 er 1,5 timer og 1 time i tilvirkningsavdeling 2. Timeforbruket per enhet Y er 1 time i tilvirkningsavdeling 1 og 2 timer i tilvirkningsavdeling 2. Budsjetterte salgspriser per enhet er kr 2 000 for X og kr 4 500 for Y. Variable kostnader per enhet er budsjettert til kr 1 000 for X og kr 2 000 for Y.

1. Hva blir den mest lønnsomme produktsammensetning av X og Y for Matrix International AS i 20x1, og hva blir totalt dekningsbidrag? 12 Anta at det i budsjettperioden vil være begrenset tilgang på en bestemt råvare i tillegg til de allerede oppgitte kapasitetsbegrensningene i de to tilvirkningsavdelingene til Matrix International AS. Den aktuelle råvaren benyttes bare i produksjonen av produkt Y. Det medgår 2,5 kg av råvaren per enhet Y. Tilgangen av råvaren er begrenset til 5 000 kg i budsjettperioden. Hva blir nå den mest lønnsomme produktsammensetningen av X og Y, og hva blir totalt dekningsbidrag?

2. Anta at det i budsjettperioden vil være begrenset tilgang på en bestemt råvare i tillegg til de allerede oppgitte kapasitetsbegrensningene i de to tilvirkningsavdelingene til Matrix International AS. Den aktuelle råvaren benyttes bare i produksjonen av produkt Y. Det medgår 2,5 kg av råvaren per enhet Y. Tilgangen av råvaren er begrenset til 5 000 kg i budsjettperioden. Hva blir nå den mest lønnsomme produktsammensetningen av X og Y, og hva blir totalt dekningsbidrag?

Jeg pleier som regel å se hvordan sensor sin besvarelse ser ut før jeg ber om hjelp. Men sensor har ikke vært særlig grundig i hvordan beslutningene til han/hun blir

Oppgave 1)

I denne oppgaven har vi flere flaskehalser og problemet kan løses ved lineær programmering.

I denne oppgaven har vi to produkter og vi kan dermed løse dette grafisk.

Fremgangsmåte:

1. Lag restriksjoner for bruk av flaskehalser og total kapasitet
  2. Tegn kapasiteteslinje for alle flaskehalsene
  3. Finn mulighetsområdet og finn alle kryssepunktene
  4. Finn alle mulige løsninger (hjørnepunktene)
  5. Regn ut total dekningsbidrag for hvert hjørnepunkt
  6. Hjørnepunkt med størst dekningsbidrag vil være den mest lønnsomme produktssammensetningen.

Vi har følgende restriksjoner:

Tilvirkningsavdeling I: 1.5x + y = 6 000 --> y = 6 000 - 1.5x

Tilvirkningsavdeling II: 1x + 2y = 6 000 --> y = 3 000 - 0.5x

Vi tegner inn restriksjonene inn i et diagram for å finne "mulighetsområdet":

rOyO7.jpg

Hvis vi ser på "mulighetsområdet" som et enkelt polygon (mangekant) vil "kandidatene" til den beste produktsammensetningen være i et av hjørnene.

Vi finner fire punkter som er de eneste "kandidatene" til den beste produktsammensetningen.

Hvis alle punktene gir negativt dekningsbidrag, vil x = 0 og y = 0 være det mest optimale.

De fire "kandidatene" til beste produktsammensetning (x, y):

1: (0, 0) 

2: (0, 3 000)

3: (3 000, 1 500) 

4: (4 000, 0)

Dekningsbridrag X: Salgspris – variable kostnader = 2 000 – 1 000 = 1 000

Dekningsbirdrag Yp: Salgspris – variable kostnader = 4 500 – 2 000 = 2 500

Totalt dekningsbidrag:

1: 0 (0 * 1 000 + 0 * 2 500)

2: 7 500 000 (0 * 1 000 + 3 000 * 2 500)

3: 6 750 000 (3 000 * 1 000 + 1 500 * 2 500) 

4: 4 000 000 (4 000 * 1 000 + 0 * 2 500)

Vi ser at punkt 2 gir høyest dekningsbidrag. 

Derfor vil den beste produktkombinasjonen være 0 enheter av X og 3 000 enheter av Y. 

Det totale dekningsbidraget blir kr 7 500 000

Oppgave 2)

Løses på tilsvarende måte ved å sette inn en begrensning til: 

2.5Y = 5 000 --> Y = 2 000 (horisontal linje der Y = 2 000)

Da vil du få at antall enheter av X og Y som maksimerer dekningsbidraget blir

X = 2 000 og Y = 2 000

DB = 2 000 * 1 000 + 2 000 * 2 500 = 7 000 000

Mvh

Dipanshu Sharma

Privatunderviser hos PEFhjelp.no

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar

Oppgave 1)

I denne oppgaven har vi flere flaskehalser og problemet kan løses ved lineær programmering.

I denne oppgaven har vi to produkter og vi kan dermed løse dette grafisk.

Fremgangsmåte:

1. Lag restriksjoner for bruk av flaskehalser og total kapasitet
  2. Tegn kapasiteteslinje for alle flaskehalsene
  3. Finn mulighetsområdet og finn alle kryssepunktene
  4. Finn alle mulige løsninger (hjørnepunktene)
  5. Regn ut total dekningsbidrag for hvert hjørnepunkt
  6. Hjørnepunkt med størst dekningsbidrag vil være den mest lønnsomme produktssammensetningen.

Vi har følgende restriksjoner:

Tilvirkningsavdeling I: 1.5x + y = 6 000 --> y = 6 000 - 1.5x

Tilvirkningsavdeling II: 1x + 2y = 6 000 --> y = 3 000 - 0.5x

Vi tegner inn restriksjonene inn i et diagram for å finne "mulighetsområdet":

rOyO7.jpg

Hvis vi ser på "mulighetsområdet" som et enkelt polygon (mangekant) vil "kandidatene" til den beste produktsammensetningen være i et av hjørnene.

Vi finner fire punkter som er de eneste "kandidatene" til den beste produktsammensetningen.

Hvis alle punktene gir negativt dekningsbidrag, vil x = 0 og y = 0 være det mest optimale.

De fire "kandidatene" til beste produktsammensetning (x, y):

1: (0, 0) 

2: (0, 3 000)

3: (3 000, 1 500) 

4: (4 000, 0)

Dekningsbridrag X: Salgspris – variable kostnader = 2 000 – 1 000 = 1 000

Dekningsbirdrag Yp: Salgspris – variable kostnader = 4 500 – 2 000 = 2 500

Totalt dekningsbidrag:

1: 0 (0 * 1 000 + 0 * 2 500)

2: 7 500 000 (0 * 1 000 + 3 000 * 2 500)

3: 6 750 000 (3 000 * 1 000 + 1 500 * 2 500) 

4: 4 000 000 (4 000 * 1 000 + 0 * 2 500)

Vi ser at punkt 2 gir høyest dekningsbidrag. 

Derfor vil den beste produktkombinasjonen være 0 enheter av X og 3 000 enheter av Y. 

Det totale dekningsbidraget blir kr 7 500 000

Oppgave 2)

Løses på tilsvarende måte ved å sette inn en begrensning til: 

2.5Y = 5 000 --> Y = 2 000 (horisontal linje der Y = 2 000)

Da vil du få at antall enheter av X og Y som maksimerer dekningsbidraget blir

X = 2 000 og Y = 2 000

DB = 2 000 * 1 000 + 2 000 * 2 500 = 7 000 000

Mvh

Dipanshu Sharma

Kursholder hos Enkeleksamen.no

Tuse takk for kjapt og veldig bra svar :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...