Gå til innhold

[Løst] Spill PC opp til 30k

Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt å kjøpe ny PC, og er villig til å bruke opp mot 30k.

Vil at den skal være ferdig bygd (av komplett elns)

Tenkte på noe slik:

NZXT S340 Midi Tower Sort
Corsair CX 600M, 600W PSU
Intel Core i7-6700 Skylake
HyperX Fury 2133MHz 32GB (4x8GB)
ASUS Z170-A, Socket-1151
ASUS GeForce GTX TITAN X 12GB
Samsung 850 EVO 500GB SSD
Seagate Barracuda® 2TB

Men har ikke peiling på om alt her passer så tenkte det var lurt å spørre folk som vet (har tatt https://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=11049og byttet grafikkortet og ram)

Skal brukes til mest spilling, mye multi-tasking (flere spill av gangen, streaming, web-browser etc og spiller alt på 1920x1080) kan hende noe av det jeg har lagt til er overkill men vil ha en PC som ikke må oppgraderes på veldig mange år eller være lett å oppgradere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil ha en PC som ikke må oppgraderes på veldig mange år eller være lett å oppgradere

Da skal du ha en CPU av typen som passer i 2011-3 sokkelen. Det er den store forskjellen på ditt forslag og det som Marius foreslår. Du får 6 kjerner i stedet for 4, du får 4 minnekanaler i stedet for 2, og du får 40 PCIe linjer i stedet for 16. Det er med 5930K CPU som i Marius forslag. Og dette er så fremtidssikkert som det går an å handle i dag. 5960X fåes riktignok også, med 8 kjerner, men oppgraderingskostnaden i forhold til 5930K er veldig stiv i PC-byggeren til Komplett.

Om du vil oppgradere senere så er det naturlig å gå for et skjermkort til, og da blir 600W fort litt smått, så jeg ville minst gått for 850W'eren fra EVGA.

I Marius sitt forslag kan man bruke et Fury til, uten X, som skjermkort nummer 2 uten å miste nevneverdig med ytelse, det sparer man fort en tusenlapp på i forhold til å skulle ha 2 like GTX980ti. Men til 1080p spilling lurer jeg på om ikke jeg foretrekker GTX980ti. Det kommer litt an på om du skal ha skjerm også. Adaptive Sync skjermer har kommet i form av Nvidias G-Sync standard og AMDs FreeSync standard. Ytelsen er veldig lik, men produsentene av FreeSync skjermer slipper å betale Nvidia for ekstra hardware og lisens. Så FreeSync skjermene er alt fra 1000 til 3000Kr billigere.

Det er ikke noe problem å putte i 32GB på den maskinen heller. Men jeg ville vurdert å velge billigste RAM i PC-Byggeren, og kjøpt RAM utenom til oppgraderingen. Den holder lenge i dag den RAM'en man kan oppgradere med, men det finnes bedre, som ikke er mye dyrere, om i det hele tatt..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du skal ha noe slikt, gå heller for denne til så å si samme pris: https://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=11023

Hva er bedre med den? (har ikke peiling selv)

Og vil det fungere fint å bytte RAM'en til 32GB?

CPUen har 6 kjerner og 12 tråder, så det å ha mange programmer oppe samtidig er ikke noe problem og påvirker resten av PCen ingenting.

32GB ram er ikke noe problem.

EDIT: Les det Gabri3l skrev

Du kan forresten også vurdere å bygge selv.

Lenke til kommentar

Oki! Skjermen jeg har er BENQ XL2430T

Da blir det seende slik ut:

Corsair Obsidian 450D Midi Tower Sort
EVGA SuperNOVA 850 G2, 850W PSU
Intel Core i7-5930K, Socket-LGA2011-3
Intel Air Cooling TS13A
ASUS X99-A, Socket 2011-3
XFX Radeon R9 FURY X 4GB HBM
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM
Seagate® Desktop SSHD 1TB

Om alt er bra med dette bestiller jeg så med en gang

Lenke til kommentar

Intel Air Cooling TS13A

Jeg ville brukt litt tid, og tenkt over det. Jeg så ikke at man ikke kan velge å oppgradere CPU kjøleren i Fury X maskinen. Kompletts garanti forsvinner om man bytter kjøler selv. Komplett tar godt betalt for å bygge maskinen, så det er uholdbart. Kontakt Komplett eventuelt og be dem bekrefte at du kan få bytte kjøler selv uten bortfall av garanti.

Ellers kan du av en eller annen grunn spare ~1300Kr på å velge Sapphire's Fury X. Forskjellen tror jeg er klistremerket, så det blir et dyrt XFX klistremerke.

Som jeg sa så er kanskje GTX980 ti å foretrekke til 1080p spilling. Dette skjermkortet er nesten 25% raskere i 1080p. Fury X kommer først til sin rett i 1440p og 4K i den grad man kan få 4K spillbart. Om du rendrer spillene med VSR i høyere oppløsning på skjermen din, så er fremdeles Fury et godt alternativ. Men "plug and play" holder jeg en finger på GTX980ti, spesielt siden du ikke skal ha ny skjerm med adaptive sync..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Ville byttet ut Fury 

Intel Air Cooling TS13A

Ser bra ut det, men jeg hadde anbefalt 980 ti fremfor Fury X, sammen pris, men fordelen ved 980 ti er at den scorer høyere i benchmark i tillegg til at du kan bruke effekter som nVidia game-works i spill ;)

Jer ser at du går for 5930k (som har flere PCI-lines enn 5820k) og da ville jeg nok kjøpt en 1000Ws PSU slik at du har rom for både 2 og 3-way SLi i fremtiden (da dette en den eneste grunnen til å velge 5930k fremfor 5820k).

I tillegg få en bedre kjøler enn intel kjøleren (for all del!), kan anbefale Corsair GTX 110i på det sterkeste, litt stiv i pris men den gjør virkelig jobben ;)

Lenke til kommentar

Hahhahaha, å diskutere Intel's kjølere ender aldri godt. Muligens det er like greit å droppe det (den) :lol:

Nei, alt er ikke bra pga det som står over.

Men får ikke fjernet/byttet kjøleren der om det er den du mener  :confused:

Du kan eventuelt kjøpe en vannkjøling seperat, og montere den på i etterkant, dersom du ikke ønsker å bygge hele PCen selv ;) 

Vannkjølere har som regel gode bruksanvisninger på montering.

Lenke til kommentar

Kunne du konfigurert for meg? Sliter veldig med det på den der.

Vet ikke hvilket skjermkort osv jeg skal velge, kjøler +++

Jeg skal ikke ha skjerm/tastatur 

Det beste jeg kan få for under 30k

og vil ha 32GB Ram

For spilling på 1920x1080 og multitasking (flere spill av gangen, masse programmer osv)

Endret av Karlltv
Lenke til kommentar

ASUS PCE-N15 N300 Trådløs Adapter
Fractal Design Define R5 Black
Corsair RM1000, 1000W PSU
Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
Corsair H55 Hydro Series CPU Kjøler
MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB "Limited Golden Edition"
Samsung DVD Writer, SH-224FB
MS COA Win 10 Home Nordic

Prøvd å følge det dere anbefalte, noe som må endres her eller er dette bra?

(vet ikke hva forskjellen er mellom de forskjellige GTX 980TI korta)

Endret av Karlltv
Lenke til kommentar

Kjøp det billigste, som ikke har stock kjøler. Ytelsen er nærmes identisk på alle korta.

SDHD er vel liten vits.

Ville valgt et AC wireless kort om det er tilgjengelig.

ASUS PCE-AC56 AC1300 Trådløs Adapter

Fractal Design Define R5 Black

Corsair RM1000, 1000W PSU

Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3

Corsair H55 Hydro Series CPU Kjøler

MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB

Noe slikt da?

Endret av Karlltv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...