zeitgeist Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Det står en interessant artikkel i The Register nå [http://www.theregister.co.uk/content/3/34002.html], der det fremgår at AMDs overgang til 90 nanometer er mer enn vellykket i motsetning til Intels. Silicon-on-Insulator (SOI) teknologien gir åpenbart AMD et reelt teknologisk forsprang på Intel. Kommende Prescott vil bruke over 100W, mens en 90nm Opteron på 2.4GHz kun tar 45W og ikke behøver særskilt kjøling. Uavhengige analytikere mener AMD har rom til å kjøre Opteronen opp til 4GHz uten å bruke over 100W. For bladservere og datafarmer er jo dette manna fra himmelen. Google f.eks ga Intel klar beskjed om at de ikke ville bruke Itanium fordi den var for strømkrevende. Det sier de neppe om Opteron. Det kan virke som om AMD står foran et mulig gjennombrudd i servermarkedet, backet av Microsoft og IBM. -zg Lenke til kommentar
OeO Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 vet ikke så mye jeg, håper det blir mer konkurranse da, det blir billigere og bedre produkter til oss Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Mja ... i teorien burde AMD få en lettere overgang enn Intel, MEN AMD har ikke skiftet ennå så vi veit ingenting om hvordan det går. Vi veit ikke nøyaktig hva slags problemer Intel har, men det er sannsynligvis varmeutvikling forårsaket av strømlekasje i transistorene. Når det gjelder SoI, så ville den ha "reddet" Intel en god del for de problemene de har med sin 90nm prosess. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Når det gjelder SoI, så ville den ha "reddet" Intel en god del for de problemene de har med sin 90nm prosess. Bortsett fra at vi snakker om et firma som aldri klarer å gjøre noe av det samme som AMD.. F.eks. skulle Intel aldri bruke: PC 133 SDRAM DDR (bare RDRAM) Kobber i transistorer osv Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan svelge stoltheten sin og implementere SOI og AMD64. Når det er sagt så tar det nok en del tid å få SOI implementert, men ok. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Mja ... i teorien burde AMD få en lettere overgang enn Intel, MEN AMD har ikke skiftet ennå så vi veit ingenting om hvordan det går. Vi veit ikke nøyaktig hva slags problemer Intel har, men det er sannsynligvis varmeutvikling forårsaket av strømlekasje i transistorene. Når det gjelder SoI, så ville den ha "reddet" Intel en god del for de problemene de har med sin 90nm prosess. AMD har nok "skiftet" alt, men de har ikke gjort klar fabrikkene sine til å lage 90 nm enda, det er nok det som tar tid. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 AMD har nok "skiftet" alt, men de har ikke gjort klar fabrikkene sine til å lage 90 nm enda, det er nok det som tar tid. AMD klarer nok å lage CPU-er på 90 nm. Enig. Det gjør Intel også. AMD har _en_ fabrikk som lager CPU-er og ikke mange. Det er fab30 i Dresden. Ellers har de en i Texas, men den lager, så vidt jeg vet, kun flash-minne. Som du sikkert har fått med deg skal AMD bygge en fabrikk til. Tips her er at de bygger den sammen med IBM (personlig er jeg helt overbevist om at det er IBM). Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 AMD har nok "skiftet" alt, men de har ikke gjort klar fabrikkene sine til å lage 90 nm enda, det er nok det som tar tid. Med skifting til 90nm, mener jeg at de begynner å lage 90nm i større skala for salg. Ikke når de begynner å teste ut 90nm ... ... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 AMD har nok "skiftet" alt, men de har ikke gjort klar fabrikkene sine til å lage 90 nm enda, det er nok det som tar tid. Med skifting til 90nm, mener jeg at de begynner å lage 90nm i større skala for salg. Ikke når de begynner å teste ut 90nm ... ... Ok, det er jo bare et definisjon spørsmål, men jeg skjønner poenget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå