Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobbet for tics, mulig å anmelde?

Alexlinga

Anbefalte innlegg

Hei, har nå fått en idiot på meg som mobber meg for ticsen min, holdt på og gå gale på fest i helgen men valgte forsåvidt å slå veggen istedet, angrer på det også skal sies :p..  

Men er dette en god nok grunn til å anmelde personen som holder på og kaller meg for ticsen osv osv? Fikk jo høre før på kvelden at han skulle ta meg, vet ikke av hvilken grunn.. 

(vet ikke hvilken del av forumet jeg skal legge dette ut på men velger her!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har nå fått en idiot på meg som mobber meg for ticsen min, holdt på og gå gale på fest i helgen men valgte forsåvidt å slå veggen istedet, angrer på det også skal sies :p..  

Men er dette en god nok grunn til å anmelde personen som holder på og kaller meg for ticsen osv osv? Fikk jo høre før på kvelden at han skulle ta meg, vet ikke av hvilken grunn.. 

(vet ikke hvilken del av forumet jeg skal legge dette ut på men velger her!)

Det er vell ulovlig og sjikanere andre på sånn måte at du føler deg mobbet?

Kanskje send duden en melding, gjør det klart for han at hvis han ikke gir seg, så kommer du til og anmelde han? :)

Dessuten så kan du vell anmelde for hva som helst, om det så er at det mangler leke i Happy Mealen din - hvorvidt det bare hennlegges eller ei, det er en annen sak!

Mobbere fortjener en egen plass i cella...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Du kan anmelde for trakkasering og gå til forliksrådet eller noe. Problemet her er at mobberen ikke får straff annet en smekk på fingeren, fordi det ikke er alvorlig noe som igjen gjør at mobberen vil bli enda mer sur. Å anmelde på "vagt" grunnlag kan gjøre saken verre. Det er jo litt teit å "anbefale" at du venter til noe mer alvorlig skjer, men slik er det blitt.

Jeg er ikke advokat, men baserer meg på ting jeg har lest og hørt.

Lenke til kommentar

Sidan vedkommande har gitt uttrykk for at han skulle ta deg så er vell det den mest nærliggande tingen å anmelde?

Altså etter § 263.

§ 263. Trusler

Den som i ord eller handling truer med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Ellers så må eg nesten oppfordre til at du trår varsomt slik at du ikkje får ein motanmeldelse. Dersom ditt tilsvar på sårefulle ord er å slå i veggen så er jo det i seg sjølv eit faretegn.

Lista for å ilegge nokon straff for ting som dei har sagt ligger forholdsvis høgt, så sjølv om det er stor politisk vilje til å straffe mobbera så skal det ganske grove tilfeller til før mobberane blir bøtlagt eller kasta i fengsel.

Lenke til kommentar

Dere kan da ikke alvorlig mene at det er straffbart å sette utnavn på noen, in casu Ticsen? Dette er jo meget utbredt og har vært det til alle tider.

Det var for forholdsvis kort tid sida ganske vanlig å oppdra barna ved å gi dei bank også.

Som med det meste anna i lovgivninga så er det hensikta bak handlinga som er straffbar. Om hensikta er å plage så er det straffbart etter § 266, uavhengig av om ein plager ved å gi tilnavn, spre rykter, kommenterer eller plager vedkommande med kroppsspråk.

Lenke til kommentar

Dere kan da ikke alvorlig mene at det er straffbart å sette utnavn på noen, in casu Ticsen? Dette er jo meget utbredt og har vært det til alle tider.

Det var for forholdsvis kort tid sida ganske vanlig å oppdra barna ved å gi dei bank også.

Som med det meste anna i lovgivninga så er det hensikta bak handlinga som er straffbar. Om hensikta er å plage så er det straffbart etter § 266, uavhengig av om ein plager ved å gi tilnavn, spre rykter, kommenterer eller plager vedkommande med kroppsspråk.

Ja, med born ser me jo korleis det er gått! Ungar nå er mykje mindre veloppdregne enn før.

Eg er overraska over at du skriv at hensikten er straffbar. Eg visste ikkje at tankebrotsverk (1984) hadde blitt ein realitet; trudde det framleis var gjerningar som var straffbare. Takk for det; tankevekkjande!

Lenke til kommentar

Haha. Samfunnsvitere uttrykker snarere bekymring for at dagens ungdom er for snille. De finner på mindre tull, trener mer og jobber hardere på skolen enn noen gang. Går mer til psykolog også.

Nedgangen i problemadferd er markant, og fire utviklingstrekk er verdt å merke seg.

Andelen tenåringer som hadde nasket, gjort hærverk eller innbrudd ble nesten halvert fra 1992 til 2010.

Fylla er redusert, cannabisbruk er halvert, og 15-åringer som røyker daglig er svært, svært få. I 1999 hadde over halvparten av 15/16-åringene drukket alkohol siste måned, mens det i 2011 bare gjaldt en tredjedel.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/En-flink-og-serios-generasjon-7139559.html

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst-old/Ungdommen-na-til-dags-har-aldri-vart-bedre-7334969.html

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Haha. Samfunnsvitere uttrykker snarere bekymring for at dagens ungdom er for snille. De finner på mindre tull, trener mer og jobber hardere på skolen enn noen gang.

Jeg skrev om barn, ikke ungdom.

At ungdommen finner på mindre tull, er sikkert riktig. Men at de arbeider hardere på skolen, kan umulig stemme. Resultatene er jo mye dårligere nå enn før. De er da ikke blitt vesentlig dummere?

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Så barna snur plutselig på femøringen når de blir ungdom og går over til å være dydsmønstre?

Mye av grunnen til at vi tror resultatene er dårlige nå, er de idiotiske Pisa-testene.

Prøv å holde tunga rett i munnen. Jeg hevdet at barna mangler oppdragelse. Det gjør nok ungdommen også, men den er kanskje mer lovlydig enn før. Det er noe annet.

Selvfølgelig er det kjedelig med tester som avslører uvitenheten, det er hyggeligere å leve på en livsløgn.

Lenke til kommentar

Nei, det som skjer her er at du kverulerer. "Ungdom" er ikke distinkt annerledes fra "barn". Hvis du har rett, må jo det bety at våre unge lovende går fra å være ubrukelige barn til, på et eller annet vagt og udefinerbart tidspunkt, å vende om til å bli flink ungdom. Det finner jeg lite sannsynlig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Eg er overraska over at du skriv at hensikten er straffbar. Eg visste ikkje at tankebrotsverk (1984) hadde blitt ein realitet; trudde det framleis var gjerningar som var straffbare. Takk for det; tankevekkjande!

Det er sjølvsagt ein kombinasjon, men hensikta bak handlinga er avgjerande for straffbarheita.

Dette har vi ein rekke eksempel på i f.eks. straffelova:

For tyveri straffes den som tar en gjenstand som tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved å selge, forbruke eller på annen måte tilegne seg den.

eller

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som

a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om å bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket,

Den objektive handlinga du gjer er ein ting, men for at det skal være straffbart må det i mange tilfeller også handlinga være utført med ei hensikt om å oppnå noke som du ikkje hadde lovlig adgang til å oppnå.

Lenke til kommentar

Nei, det som skjer her er at du kverulerer. "Ungdom" er ikke distinkt annerledes fra "barn". Hvis du har rett, må jo det bety at våre unge lovende går fra å være ubrukelige barn til, på et eller annet vagt og udefinerbart tidspunkt, å vende om til å bli flink ungdom. Det finner jeg lite sannsynlig.

Begynn gjerne å skrive om norsk ungdom og deres angivelige flinkhet (og deres dokumenterte uvitenhet).

Men vil du kommentere meg, bør du holde deg til den saken, nemlig det jeg skriver om: uoppdragne barn, er det blitt flere av dem?

I tilfelle dette var vanskelig, kan jeg gjenta ordet: uoppdragen. Ikke ubrukelig, ikke lite flink. Men uoppdragen som i uhøflig, bråkete, oppmerksomhetskrevende. Om de trener mye eller lite, som du trakk fram, er faktisk komplett likegyldig for om de er uoppdragne eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...