Celestrian Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Hei. Min gamle, susete laptop som ligger under tv-en begynner å bli bråkete og sliten og ikke særlig til å stole på. Planlegger nå også å kjøpe meg UHD-TV og synes kanskje jeg skal gå for en ny pc under den nye tv-en. Men litt usikker på hva jeg bør satse på. Ønsker en liten, stille (vifteløs) pc med litt ssd og nok kraft til å kunne spille av 4k-video uten hakking. Trenger ikke så mye lagringsplass, men det er sikkert greit at den har plass til litt mer enn bare OS-et. Greit også at den er bra nok til å kunne surfe og kunne gjøre de fleste "vanlige" oppgaver kjapt og greit. Regner med jeg satser på noe som kan kjøre windows 10, har lite erfaring med linux og slike ting (eller er det veldig lønnsomt og samtidig kjapt å sette seg inn i?) Har dere noen tips til specs jeg bør se etter og sette som et minimum? :-) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 For å få noe vifteløst som kan spille av 4k, mener jeg man må uforholdsmessig høyt opp i pris. Man ser jo heller ikke ofte på video uten lyd, så hvis jeg var deg hadde jeg nøyd meg med noe stillegående, ikke lydløst. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 http://www.epictechreview.com/2015/02/build-4k-htpc/Denne guiden forklarer veldig godt hva man bør gå for og hvorfor Som nevnt som siste punktet der er GPU viktig da du ønsker å kunne kjøre 4k i 60hz Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 (endret) 4k med hardware-aksellerasjon skal ikke være noe problem med en vanlig intel CPU. Spørsmålet er om programmet har støtte for det. http://www.epictechreview.com/2015/02/build-4k-htpc/Denne guiden forklarer veldig godt hva man bør gå for og hvorfor Bråk. Stock cpu-vifte + flere andre vifter. Endret 8. november 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Hei. Min gamle, susete laptop som ligger under tv-en begynner å bli bråkete og sliten og ikke særlig til å stole på. Planlegger nå også å kjøpe meg UHD-TV og synes kanskje jeg skal gå for en ny pc under den nye tv-en. Men litt usikker på hva jeg bør satse på. Ønsker en liten, stille (vifteløs) pc med litt ssd og nok kraft til å kunne spille av 4k-video uten hakking. Trenger ikke så mye lagringsplass, men det er sikkert greit at den har plass til litt mer enn bare OS-et. Greit også at den er bra nok til å kunne surfe og kunne gjøre de fleste "vanlige" oppgaver kjapt og greit. Regner med jeg satser på noe som kan kjøre windows 10, har lite erfaring med linux og slike ting (eller er det veldig lønnsomt og samtidig kjapt å sette seg inn i?) Har dere noen tips til specs jeg bør se etter og sette som et minimum? :-) Bare en tanke, siden du ikke sier så mye om hva den skal brukes til. Kanskje en Nvidia Shield TV kunne vært noe? Den gir en del muligheter som du kanskje ikke har tenkt på. Finnes i en modell med 500GB HybridHDD, og en med 16GB "SSD". SSD versjonen tror jeg det skal godt gjøres å slå på lydnivå. Men 16GB blir kanskje for lite, det kan utvides med microSD kort, eller en ekstern disk. Ekstern kan jo godt være en SSD i "s-ata til usb3.0" kabinett. Ikke er den spesielt dyr heller. Og de skal vel ha den på Elkjøp/Lefdal også. Med Shield TV kan man streame alt av video fra internett, eller et nettverkslager, eller plugge en usb disk med video rett i. Man kan spille spillene man har på PC i et annet rom, på skjermen som Shield'en er tilkoplet. Så da kan jo PC'en bråke så mye den vil. Faktisk er der PC spill som kjøres på Nvidias servere som kan streames til Shielden over internett. Man får prøve gratis i 3 måneder, så kan man abonnere videre om man liker det. Ellers til Netflix og slikt, så må det bare ha en Android app, så skal det funke. Jeg liker funksjonen med at man kan plugge hodetelefoner i fjernkontrollen, og mute TV. Alle Headset i huset blir "trådløse". Ellers er det kanskje en del av funksjonaliteten du etterlyser i en XBOX One, pluss den har jo Blu-Ray spiller. Om et par dager kjører den Windows 10 også. Bare en tanke som sagt. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Asrock Beebox burde fungere til bruken kanskje? http://www.tek.no/artikler/test-asrock-beebox-n3000-nuc/191906 CPU er slapp, så ikke forvent superytelse. Men prosessoren har integrert skjermkort med hardware-akselerasjon, så den tar 4k. Om den har HDMI 2.0 og støtter 4K i 60Hz er jeg usikker på. En kamerat har en slik med N3000 CPU, 4GB ram og 32GB M2-flashkort. Men den er kun koblet til en vanlig HD-skjerm, så har ikke testet 4K. Windows går greit Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Takk for respons! Ut fra det jeg kan skjønne så vil nok det tryggeste være å finne en liten pc som har minst: - i3 prosessor - 4gb ram - ssd disk - win 10 Og som samtidig har noen stillegående vifter og er liten og nett. Men det ser ut til at man fort må opp i 6k...? Eller har jeg bare vært dårlig til å lete, kanskje? Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hmm, kanskje en MSI cubi kan være noe? Denne er uten OS, men det blir likevel billigere kjøpt separat enn modellene med Win 8.1.Du må nok bruke displayport til TVen for å få 4k, og i følge beskrivelsen må du også ha to ram-brikker. F.eks denne brikken. Dersom du kjøper alt hos Komplett blir prislappen på drøye 5000. Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 10. november 2015 Forfatter Del Skrevet 10. november 2015 Ja, jeg satt og så litt på det akkurat nå. Det kan være en mulighet. Men da så jeg også denne på Netonnet og lurer på om det kunne vært vel så greit? https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/stasjonar-data/mini-pc/lenovo-q19057331857/219246.11067/ Hadde bare håpet å finne noe lignende til en tusenlapp billigere eller noe... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Den har bare Intel HD 4000, det er dårlig. Du må ha Intel HD 4600 eller Intel Iris-grafikk. Endret 10. november 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Jepp, den vil ikke klare 4K. Noe denne testen også forteller Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Skal du ha "ordentlig" 4K i 60Hz må du ha HDMI2.0. Det finnes svært få (om noen?) TV'er med DisplayPort. Monitorer oppi TV størrelse er ikke akkurat billige. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Det hadde du jammen rett i, trodde DP begynte å bli mer vanlig på TVer. Er visst bare Panasonic som driver med sånt her. Er vel begrenset med rimelige maskiner med HDMI2.0 også... Kanskje 4K bør vente til det er bedre tilgang på både innhold og utstyr? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Standarden for film er vel 24 FPS? Du kan jo bygge en fullverdig windowsmaskin helt vifteløs hvis du vil. En eller anna i5 T f.eks, med passiv PSU (seasonic) og GPU (750 TI). Smør på med SSD og du har inge bevegelige deler. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Standarden for film er vel 24 FPS? Du kan jo bygge en fullverdig windowsmaskin helt vifteløs hvis du vil. En eller anna i5 T f.eks, med passiv PSU (seasonic) og GPU (750 TI). Smør på med SSD og du har inge bevegelige deler. Man trenger da en kabinettvifte, ellers vil det bli for varmt inni. Streacom FC8 alpha er helt vifteløs, men uten mulighet for grafikkort. Jeg tenkte å anbefale den, men ser at den er umulig å få tak i for øyeblikket. Der kan man ha en kraftigere prosessor inni, også. 65 watt minst. Den bør neppe stå i sola, da. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Standarden for film er vel 24 FPS? Du kan jo bygge en fullverdig windowsmaskin helt vifteløs hvis du vil. En eller anna i5 T f.eks, med passiv PSU (seasonic) og GPU (750 TI). Smør på med SSD og du har inge bevegelige deler. Nyere filmer blir jo tatt opp i 48fps, og video, spesielt fra sportsbegivenheter er 60fps. Nvidia har en "jukseløsning" med sine HDMI1.4 skjermkort der de kan sende 4K@60Hz men med redusert farge oppløsning. Til video vil man neppe legge mye merke til dette, om i det hele tatt, ved normal sitteavstand. Men til skrift vil man tydelig se at det er noe "galt". Når fargeinformasjonen ikke er der, må TV'en prøve å gjette hva som skulle vært der. Mange steder mellom sort linje og det som skulle vært hvit bakgrunn vil TV'en da anta at det skal være litt grått mellom grenseflatene for eksempel. Det rimeligste og strømgjerrigste HDMI2.0 skjermkortet blir vel da GTX950? Men jeg har ikke klart å finne det med passiv kjøler. Ellers er det Skylake da, rett og slett bruke den integrerte GPU'en i en av de. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Man trenger da en kabinettvifte, ellers vil det bli for varmt inni. Nja, alt er mulig. NoFan CR-95C f.eks klarer å å dumpe ganske mange watt uten vifte. Problemet blir vel hvis ingenting har vifte, og det attpåtil står i et lukket skap, så vil nok varmen begynne å akkumulere seg opp over tid (stillestående luft). Problem nummer 2 er jo at man ikke nødvendigvis klarer å bygge maskinen så knøttliten spesielt fra sportsbegivenheter er 60fps. Godt poeng. Jeg tenkte nok litt for mye på en ren film-fremviser. TS: Er du helt "nazi" på at det må være vifteløst? Som eksempel har jeg 3 kabinettvifter i min HTPC, jeg har også vifte på skjermkort, CPU og GPU. Utover dette har jeg 4 vifter på TV-benken for å klare å dumpe den varme luften. Nå er nok dette en maskin med spesifikasjoner utover det du krever - men poenget mitt er at noen vifter på lavt turtall (alt er voltregulert og har termostat) ikke nødvendigvis oppfattes som bråkete. Hos meg (om natten når det er lite bakgrunnstøy og jeg slår av all lyd) så er det en lav humming. Den er ikke høyfrekvent eller plagsomt syntes nå iallfall jeg. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Jepp, dersom han skal ha en PC med full støtte for 4k, som også er (tilnærmet) lydløs, må han nok øke størrelsen og trolig budsjettet. Begynner å lure på om ikke Nvidia Shield android TV, som Gabri3L nevnte, er det beste alternativet dersom video er det viktigste. Edit:Eventuelt Amazon Fire Tv box, dersom du får lurt en slik til landet. Endret 10. november 2015 av Argusblikk Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Man trenger da en kabinettvifte, ellers vil det bli for varmt inni.Nja, alt er mulig. NoFan CR-95C f.eks klarer å å dumpe ganske mange watt uten vifte. Som du selv sier, varmen akkumuleres i kabinettet. Passiv kjøling benytter seg av temperaturforskjellen (det gjør i og for seg også viftekjøling), så den kjøleren (alle kjølere) er verdiløs dersom den ikke står i friluft eller i et kabinett med vifte. Jeg har faktisk testet dette. Edit: Jeg ser nå at intels prosessorer IKKE støtter 4k, "bare" 3840*2160. Bare så du vet det. At det kun er DisplayPort er vel ikke noe problem? Det finnes adaptere. Enten må du gå for bare 3840*2160 eller så må du ha vifter. Det blir nok likevel stillere enn din bærbare. Endret 10. november 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 (endret) Jeg må innrømme, jeg blir ikke helt klok på dette. Her er et par hovedkort som er oppgitt å ha HDMI2.0. Her litt ned på siden, ser man i blått en 4K oppløsning som er "New to Skylake". Såvidt jeg forstår må hovedkortet da ha: "A DP to HDMI 2.0 converter, specifically an LS-Pcon". I følge denne siden er det nettopp det Gigabyte's G1 Gaming hovedkort har. "although it will need a future firmware update before it can be used." Så om man kjøper G1 nå, er det ikke sikkert man får HDMI2.0 med en gang. G1 koster forøvrig 6k, så det setter jo en bremser på ting. Den billigste Gigabyte Gaming står jo også oppført med HDMI2.0 hos Prisjakt, men på Gigabytes egne sider står den bare oppført med 1 x HDMI 1.4. G1 står oppført med et eget "Onboard Graphics" som gir HDMI2.0. Det samme står på Gaming 7 hovedkortet demmes, som bare er 200Kr dyrere enn det billigste uten. Kort fortalt, mye research gjenstår om man vil gå for en slik løsning. Men jeg tolker det som at et Gigabyte Gaming 7 hovedkort med Skylake CPU skal kunne gi HDMI2.0. Så gjenstår det å se om det er "ekte" 2.0. Eller om det bare er en hybrid. Men det er uansett et full-ATX hovedkort, så det blir vanskelig å dytte det i et veldig lite kabinett. Personlig tenker jeg at jeg hadde gått for noe liknende av Gainwards Phantom løsning med fokus på stille vifter. Eller kanskje en av Asus Strix kort. Ellers kan det være at det finnes SFF maskiner med GTX9x0M skjermkort som har HDMI2.0. Endret 10. november 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå