Gå til innhold

VPN - ulovlig?

heipameg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virtual Private Network. Du er inni et "lukket nettverk" gjennom en internettoppkobling, man kobler seg til en datamaskin og får internett eller tilkobling til andre ting gjennom denne. Det er ikke ulovlig og brukes av mange i mange situasjoner blant annet pga sikkerhet. Man legger enten inn en klient (program) eller ordner innstillingene manuellt.

Kanskje ikke den beste forklaringen, men jeg håper det hjelper :)

Edit; Leif was here

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

en annen forenklet måte å forklare det på er at du får tilgang til en server i et annet land, og all internett trafikk går igjennom en skjult tunnel fra din pc til serveren i det landet, slik at du kan utgi deg som om du surfer på nett fra serveren i det landet du har VPN fra.

Det er ikke ulovlig å gjøre dette, men hvis du feks logger deg inn på Netflix via VPN, så bryter du avtalevilkårene du har godtatt med Netflix, men såvidt jeg vet er ikke dette noe som bryter noen lover i noen land, men Netflix kan jo feks velge å ikke ha deg som kunde mer for eksempel.

(Netflix var bare et eksempel, jeg har ikke lest vilkårene deres, og såvidt jeg vet så gjør de ikke noe med kunder som bruker VPN siden det er såpass få antall)

Lenke til kommentar

Den tradisjonelle bruken av VPN kan forklares slik: I stedet for å legge en egen kabel mellom to kontorer, f.eks. ett i Oslo og ett i Tromsø, bruker man eksisterende infrastruktur ved å legge et lag på toppen av denne. I praksis fungerer VPN som om det skulle vært en egen kabel der, men det er som regrel mye billigere, raskere og enklere å bruke eksisterende infrastruktur – f.eks. Internett – siden det likevel er der. Bare tenk deg hvor vanskelig det ville blitt med hjemmekontor om alle skulle fått en egen kabel strukket hjem til huset fra arbeidsplassen kun til det formålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vpnbook.com/

Er et eksempel på gratis måte å bruke vpn, men man får treg hastigheter.

Så er vel egentlig bare for surfing.

VPN trenger ikke å være ulovlig, men bruker ofte til dos angrep, skjule kriminalitet spionasje, wikileaks og mye forskjellig.

Dermed kan VPN bli brukt til både lovlig og ulovlige ting.

Det blir som å si at det ikke er ulovlig å kjøre bil, men det er ulovlig å kjøre på skilt, dyr, folk, kjøre på gangvei etc.

"Dermed" kan det meste som er lovlig her i verden, brukes til mye lumske greier! :)

Don't make our lovely VPN sound bad  :love:  Haha :)

Endret av Buckzie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vanligste bruken av VPN er hjemmekontor-muligheter og avdelingskontorer for selskaper. Med VPN får man tilgang til selskapets intranett i tillegg til vanlig internett. Nett-trafikk sluses fra hjemme-pc til hovedkontorets servere (der man får tilgang på intranett og lokale jobb-filer), og videre ut på internett. Man er sikrere, for hackerangrep må komme seg via it-avdelingens brannmurer (som ofte er bedre enn Jensen-ruteren man har hjemme). 

Etter selskaper er nok forskjellige normale mennesker som ønsker å "være" i andre land, pirater og bekymrede sjeler som ønsker en form for privatrettslig fred og ro på internett. 

Å påstå at VPN kun er for kriminelle er litt spesielt og trangsynt, for da har man et alvorlig sikkerhetsproblem både for kommuner, politi, helsevesen, Telenor, Statoil, Schlumberger, PST, CIA, FBI og alle de andre som ikke har lyst til å ha filene sine på avveie

Lenke til kommentar

VPN er som newman sier egentlig en løsning som de fleste bedrifter med litt respekt for seg selv bruker for å gi ansatte tilgang til intranettet / lanet på jobb. 

Har jeg hjemmekontor eller vakt og må utføre jobb på utstyret på jobb så oppretter jeg en vpn kobling mot jobben.

Jeg bruker VPN for å koble meg til andre avdelinger på jobb for å få tilgang til deres systemer, og jeg bruker vpn fra jobb mot hjem for å se på tv på jobb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...