rexxj Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Hei dere! Jeg er en 16 år gammel gutt fra Ålesund men flytte til Oslo pga min pappa har fått seg jobb der. På skolen så har jeg blitt mobbet for min dialekt. <<Kan du ikke snakke norsk eller?>>, sa folk når jeg forsøkte å si noe ordentlig. For eks: Når jeg sier ''ka betyr dette?'' så sier de ''det heter hva betyr dette!'' også når jeg sier '' ka du meine?'' så sier de ''det heter hva mener du!'' og masse mer... Jævlig trist å bo her i Oslo synes jeg, vil tilbake til Ålesund Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Enkelte fjortiser vet ikke hvordan man skal oppføre seg dessverre. Hvis de legger seg så mye opp i dialekten din, så synes jeg synd på dem. Det kommer til å gå over. Det er bare en fase de som erter deg for dialekten må igjennom. Vet ikke hvor stort problem det er for deg trådstarter? Er det veldig mange, eller bare enkelte? Litt usikker, men kanskje bedre å poste denne tråden i samliv og relasjoner? Be en moderator om å flytte den. Endret 9. november 2015 av toy_man 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Bare husk at smålige folk som det stort sett ender opp som tapere. 3 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 En god klassekamerat jeg hadde i oppveksten vokste opp i Sogn og fjordane, han opplevde det samme i starten, men han var stolt av dialekten og beholdt den. Det går over etterhvert, ikke bry deg om hva de sier. De er bare noen usikre og umodne mennesker, de vokser nok opp en dag 2 Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Vet at presset for å passe inn i et visst bilde er ekstremt, spesielt i Oslo. Ikke alltid like lett å være tilflytter. Lureste du kan gjøre er å ikke bry deg om noen mobber dialekta di. Bryr du deg kan du risikere at det blir verre. Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Jeg ble mobba kraftig for dialekten min i 8-9 klasse. Men det gikk over. Er finnmarking på Østlandet, så vært i ganske samme greie som deg. Jeg stod frem på scenen med show og greier i niende klasse og fortalte hvor forjævlig dritt det er å bli mobbet, og at jeg sist ble mobbet i går, etter jeg gav eksempler var det ingen som sa et pipp. Jeg tror jeg lærte de en "lekse". Jeg fikk meg også en beskytt andy fan klubben. Som var også starten på flere gode venner. 1 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Hev deg over det og vis at du er fornøyd med åssen du sjøl snakker. Legg helst enda mer over hvis du blir retta på. Det eksisterer et slags dialekthierarki, hvor majoritetsdialekten (en variant av standard østnorsk eller Oslodialekt i ditt tilfelle, som også mer eller mindre er standard talemål) automatisk får høyere status enn minoritetsdialekter. Folk er nå en gang så enkle at minoriteter må alltid forsvare sin posisjon, mens majoriteten har sin posisjon for gitt. Fjortisser er enda flinkere på sosiale sammenlikninger enn resten av befolkningen, og når du i tillegg er innflytter er du enda mer utsatt. Det er en gruppementalitet som forhåpentligvis letter litt etter hvert som klassen din blir litt eldre. Ikke la folk styre åssen du snakker, eller hvem du skal være for den slags skyld. Det er så mye kulere å være trygg på den du er, og det skjønner nok klassekameratene dine etter hvert også. 1 Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Absolutt ingenting å bry seg om, umodene drittunger som ikke vet bedre. Ålesund dialekten er fet! 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Enig. Har en noen kompiser fra Ålesund, absolutt en av de dialektene jeg liker best, og med litt dyp røst en av de mest autoritære. Oppfatter også at den er ganske høyt respektert, omtrent på samme nivå som Bergensk og "fin-trøndersk (Trondheim). Lenke til kommentar
Rtse Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Ikke la dem le av deg, le med dem. Etter en stund vil de da forstå at du ikke bryr deg. Kanskje vil de fortsette og gjøre det værre, men ser ingen grunn til å se ned på deg selv for det. Har selv et par stykker i klassen med litt annen dialekt, og jeg går å tuller med dem om det også. Jeg vet at de tåler det og de er med på det og erter meg når jeg prøver å snakke som dem. Om jeg skal si det drastisk sett så må du egentlig bare slutte å være grinete. (Selv om det er veldig dumt at folk skal være sånn om de vet at den personen de angriper er følsom eller bare liker det ikke). Er også enig i hva Dr. Chaos sa ovenfor. "Hev deg over det og vis at du er fornøyd med åssen du sjøl snakker. Legg helst enda mer over hvis du blir retta på." Endret 8. november 2015 av Rtse Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Haha, bare le tilbake. Sånt skal du virkelig ikke gidde å bruke tid på å bekymre deg over. Det er bare å være stolt og si at det er fett at folk prater forskjellige dialekter. Det er vitkig at vi alle er forskjellige, det hadde blitt en grå verden om det ikke var tilfellet. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Folk fra Oslo er vel ikke rette gruppe til å disse andre når det gjelder dialekt. De greier ikke å gå en setning uten å dra inn noe blodharry slang og 95% av alle mannfolk høres ut som kasterte griser. Så lys i stemmen at hunder i hele nabolaget gauler når de snakker. Be de komme igjen med klagingen sin når testiklene faller ned i pungen. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 lol, flyttet selv fra nordnorge og hadde den verste dialekta du kan tenke deg, men etter å ha bodd et par år i oslo så har jeg blitt homo og testiklene mine har skudd seg fast i anusen min dessverre 5 Lenke til kommentar
blured Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Er ikke bare i Oslo folk hakker på dialekter. Kjenner ei som studerte i Bodø, der hun hele tiden ble hakket på pga dialekten sin (fra Bærum). Og en kompis som vokste opp i Trondheim, ble ertet pga han aldri la om til trøndersk (da foreldrene var fra Østlandet). Ellers så husker jeg Brille fikk Norstat til å undersøke hvilken dialekt folk syntes var mest irriterende. Ganske tydelig hvem som er på topp... Rogaland: 17% Hordaland: 14% Sogn og fjordande: 10% Oslo: 9% Østfold: 7% Finnmark, Nord- og Sør-Trøndelag: 6% Nordland, Vest-Agder, Møre og Romsdal: 4% Aust-Agder: 3% Troms, Hedmark: 2% Telemark, Vestfold, Oppland, Akershus 1% Buskerud: 0% Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Jeg har også opplevd dette. Jeg vokste opp to mil utafor Oslo, men var mye hos mammas familie i Hamar da jeg var liten og snakket til dels deres dialekt. Dette ga utslag i ord som for eksempel "gråvt", der jeg sa "grovt", eller "a-annt" (annet), der jeg sa "anna". Enkelte ord og uttrykk henger fortsatt igjen. Jeg bodde tre år i Indre Østfold under tenårene mine og plukket opp mye dialekt der. Senere har jeg studert sammen med studenter fra hele landet. Det, samt at folk er mer voksne på høyskolen, gjorde vel at færre la merke til dialekt, men det har likevel hendt at noen har spurt meg hvor grilldressen og Volvoen min er. Lenke til kommentar
Overmoden2.0 Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Blir enda mobbet jeg. Flyttet hit når jeg var 9 år. Nordlending I Bergen :/ Lenke til kommentar
thyes Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Mobbing i seg selv er lavmål, men å mobbe noen pga. dialekten blir bare helt idiotisk. Jeg var i militæret sammen med et par karer fra Ålesund, og siden har jeg digga den dialekten! Selv er jeg nordlending, kan være det at de bannet nesten like mye som meg, som gjorde at jeg likte den så godt Bare hold hodet oppe og drit i de taperne. Om 10-15 år sitter de sikkert i ei dunkel leilighet med ei sprøyte i armen og lever livet. 1 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Har også blitt mobbet pga dialekt. Og akkurat der er det bare å gi faen. Hvem bryr seg om noe sånt, egentlig? Jeg snakker som jeg snakker fordi jeg er født og oppvokst på den store hedmarken, og der snakker vi bredt. Om de har problemer med det er det bare å kaste seg foran et tog og se hvor fett det er. Lenke til kommentar
Chroma Skrevet 11. november 2015 Del Skrevet 11. november 2015 Blir enda mobbet jeg. Flyttet hit når jeg var 9 år. Nordlending I Bergen :/Hvor gammel er du nå da? Unger/ungdommer vet å være slemme! 1 Lenke til kommentar
Overmoden2.0 Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Blir enda mobbet jeg. Flyttet hit når jeg var 9 år. Nordlending I Bergen :/Hvor gammel er du nå da?Unger/ungdommer vet å være slemme! Er nok 27. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå