Gå til innhold

Lurte på å kjøpe server til Plex, trenger råd

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Har hatt Plex en god stund nå, og har da bare brukt min macbook som server. Jeg syns dog at det er litt kjedelig, og lurte på om jeg skulle investere i en server som var dedikert til Plex. Er vel det man kan kalle nybegynner, siden jeg aldri har hatt en server før. Har prøvd å lese meg litt frem på nettet, hvor folk foreslår alt mulig fra å kjøpe til å bygge selv. Tror ikke jeg er i stand til å bygge en selv, siden jeg rett og slett ikke besitter de ferdighetene (enn så lenge, hvertfall). Så det jeg trenger er litt hjelp, basert på noen kriterier jeg har:

- Maks pris kan ikke være over 10k 

- Jeg bor i studentleilighet og har derfor begrenset med plass, derfor tenkte jeg å sette den opp i loftet i mine foreldres leilighet (i tillegg har de bedre hastighet på nettet). Er dette mulig? Jeg er ikke særlig mye hjemme, men vil trenge tilgang for å legge til media fra studentleiligheten (remote desktop?).

- De som skal benytte seg av den vil være familie, og siden jeg er stor tilhenger av kvalitet ser jeg for meg at den må kunne takle så mye som 3-4 1080p transcodes samtidig. Så her regner jeg med at en kraftig prosessor må til. Jeg er ikke interessert i å konvertere på forhånd.

Basert på dette, er det noen som har noe å anbefale?

Takker for innspill :)

Endret av 007hala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt litt på det samme, jeg sikler litt på følgende oppsett:

CPU: Intel Core i5-6400 2.7GHz Quad-Core Processor
Motherboard: Gigabyte GA-H170N-WIFI Mini ITX LGA1151 Motherboard 
Memory: Crucial 8GB (1 x 8GB) DDR4-2133 Memory 
Storage: Seagate Barracuda 3TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive 
Case: Fractal Design Node 304 Mini ITX Tower Case 
Power Supply: Corsair CX 430W 80+ Bronze Certified Semi-Modular ATX Power Supply

Blir ca 7000 kroner på prisjakt.no
Lenke til kommentar

Dordars oppsett vil fint klare 4 samtidige brukere med transcoding. Kanskje ikke nødvendig med et WiFi hovedkort, bør bruke kabel fra router til maskinen. Burde klare å finne et billigere hovedkort. Ville kanskje også valgt en i7 prosessor, da HT kommer til sin rett med denne bruken, men det er ikke nødvendig for kun fire samtidige brukere.

"Alle" klarer å bygge selv. Se youtube videoer og spør på forum. Velg komponenter som er kompatible som i oppsetttet over og hver del passer stort sett kun ett sted, det er like enkelt som å bygge Lego.  :)

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Sjekket litt på hovedkort og ser at prisene er en del høyere nå (og utvalget mindre) enn da jeg bygget for et par år siden, så hovedkortet du valgte er ok priset allikevel. At det WiFi og ikke brukes gjør jo ingenting.

Finner billigere hovedkort, men da med kun 4 SATA. Ditt har 6 + M.2, da får du makset ut kabinettet som har plass til 6 3.5" disker (har dette kabinettet selv, anbefales).

Legg til en M.2 disk for å ha operativsystemet på, f.eks. https://www.komplett.no/product/838649/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-ssd-850-evo-m2-120gb

HT er hyperthreading, det vil si at hver kjerne oppfattes som to av operativsystemet, du får 8 tråder til sammen som deler CPUens cache minne. De er nesten dobbelt så dyr, men jeg har valgt det fordi jeg har opp til 6 samtidige brukere på min server, samt at min server brukes til flere andre ting samtidig. Personlig synes jeg det er verdt å bruke litt ekstra penger på noe som skal vare i mange år og hvor kravene sannsynligvis kommer til å økes i mellomtiden.

Sånn sett ville jeg kanskje også valgt større disk, men jeg kjøper BluRay og bruker MakeMKV til å lagre filene som blir store. Da øker diskbehovet raskt, så jeg har valgt Seagate Desktop 8TB disker. Hvis videofilene er mye mindre spiller det kanskje ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar

- Jeg bor i studentleilighet og har derfor begrenset med plass, derfor tenkte jeg å sette den opp i loftet i mine foreldres leilighet (i tillegg har de bedre hastighet på nettet). Er dette mulig? Jeg er ikke særlig mye hjemme, men vil trenge tilgang for å legge til media fra studentleiligheten (remote desktop?).

Det er fint mulig, du må åpne en port (32400) på dine foreldres router og pass på at de har bra ut-hastighet på sin internettlinje (minst 10Mbit for 1080p per remote bruker).

Installer Filezilla server (hvis Windows) på serveren og bruke Filezilla client på din PC for å laste opp filer. Teamviewer eller remote desktop for å administrere serveren.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Interessant.

Hvor m2 ssd og ikke bare vanlig ssd? Det er igjen rimeligere også.

For å kunne maxe kabinettets (og hovedkortets) harddisk kapasitet (6 3.5" disker) på sikt. Igjen, du har kanskje ikke det behovet...

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...