Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opelen min starter ikke

aleks_k-s

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Opel astra 2001-modell, bensiner. Tidligere denne uken kjørte jeg som vanlig til jobb, men skulle stoppe for å fylle bensin. Jeg fylte tanken helt opp (og definitivt IKKE med disel, som mange har spurt meg om), men bilen min starter ikke skikkelig lengre. Turtallet bare går opp, og rett ned igjen til 0 før den slukner. Viking måtte hente bilen på stedet, og sjåføren der sa han trodde det enten var startsperren, eller bensinpumpen som var gåen. Han sa jeg skulle prøve den andre nøkkelen min, og det samme skjedde, så da var det nok ikke startsperren(?) Da jeg forklarte for andre folk som hvertfall har mer peiling på bil enn det jeg har, så sa alle sammen at det hørtes ut som typisk bensinpumpefeil eller et tett/defekt bensinfilter. Dette var to ting jeg klarte å skaffe og bytte selv med litt hjelp. Det samme skjer altså fortsatt. Vedlagt ligger en video av motoren som hoster og bråker når jeg prøver å starte den og ruse den.

Alle svar mottas med takk.

Video 08.11.2015, 14.40.23.mov

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru ut tennpluggene og sjekk de. Må selvsagt vite hva du skal se etter. De skal være hele og fine og ha en gyllenbrun farge på isolatoren. Er de sorte, kritthvite, oljete, fulle av sot/koks kan dette være faretegn.

Hvis det skjedde etter du fylte drivstoff virker det logisk at det kan være noe med bensinforsyninga. Du trenger et instrument for å sjekke bensintrykket nøyaktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom det er startsperren, vil motoren starte normalt, og deretter stoppe, mens motorlampen blinker. Det er ikke tilfelle her. Defekt bensinpumpe vanligvis vil gjøre at motoren ikke kommer igang i det hele tatt. Gjetter på, som andre har sagt, at registerremmen har hoppet over noen tenner, slik at kammene har feil timing i forhold til veivakselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...