Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tenker å oppgradere anlegget i bilen, men har ikke peiling.


mrdalesen

Anbefalte innlegg

som tittelen sier så planlegger jeg å utføre noen oppgraderinger på en bmw e39 1999 (528i) som jeg snart skal overta. I den står den originale cd-spilleren, de originale høyttalerene og en subwoofer bak. Lyden i høyttalerene er... elendig,ikke sprengt men bare laber av lydkvalitetet. Subwooferen er vel ok nok antar jeg.

 

så jeg tenker å kanskje oppgradere til en slik 2-DIN-spiller med DAB. så lurer jeg litt på disse høyttalerne og forsterker. Om dere hadde hatt noen tips til høyttalere så hadde det vært supert, og trenger jeg forsterker om de går opp litt i strømforbruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil på det sterkeste anbefale forsterker i tillegg. Selv de svakeste forsterkerne fra kurante merker er mye kraftigere enn det man finner i vanlige head units. Selv om de er oppgitt til f.eks. 4x55W MOSFET så er de i realiteten begrensa til ca. 10A, noe som vil si rundt 4x15 watt réellt.

 

I mange tilfeller får man bedre utbytte av forsterker på originale høyttalere enn nye høyttalere på innebygd forsterker. Vet ikke hva slags høyttalere som er montert i E39 originalt så jeg tør ikke si noe sikkert der.

 

Skal du ikke ha forsterker så må du finne noen høyttalere med høy følsomhet! Veldig viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du har som sagt, men jeg ville droppa alt av lyd bak (bakdører og/eller hattehylle) og brukt en 4-kanals forsterker med to kanaler på frontsett og to kanaler brokoblet for å drive subben. Dette gir deg også muligheten til å utvide senere hvis du får "blod-på-tann".

 

F.eks. forsterker: http://www.dynabel.no/bilstereo/forsterkere/4-kanaler/digital-designs-a4-4x60-w-forsterker

 

Jeg tror det aller meste de selger hos Dynabel er gode varer.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du har som sagt, men jeg ville droppa alt av lyd bak (bakdører og/eller hattehylle) og brukt en 4-kanals forsterker med to kanaler på frontsett og to kanaler brokoblet for å drive subben. Dette gir deg også muligheten til å utvide senere hvis du får "blod-på-tann".

 

F.eks. forsterker: http://www.dynabel.no/bilstereo/forsterkere/4-kanaler/digital-designs-a4-4x60-w-forsterker

 

Jeg tror det aller meste de selger hos Dynabel er gode varer.

takk takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...