Kenly Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hva er maks lengde pa coax kabel Mellom parabol og tuner? Naboen har 140 m uten problemer og ingen forsterker. Jeg trenger ca 170 m. Hvilken kabel anbefales? Rg 6 Eller rg 11? Noen som vet sikkert om lengde begrensninger? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Lenge siden jeg holdt på med dette, men husker jeg hadde en lignende problemstilling og landet vel på en litt utradisjonell RG 4 da denne er 50 ohm vs 75 ohm og har en rimelig tykk kjerne. Tror ikke RG 6 var med i vurderingen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Hvorfor mener du det hjelper å velge 50 Ohm? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Bra poeng. Det hjelper egentlig fint lite på en så kort kabel som 170 meter. Det er vel snakk om bare noen få ohm ekstra impedans, og da kommer man nærmere spec impedansmessig med en 75 ohm.RG 11 gir minst signaltap av RG 11 og RG 6http://www.dslreports.com/faq/3408Husk også en god LNB, så tåler du legre strekk bedre. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 At karakteristisk impedans ikke samsvarer vil føre til refleksjoner av signalet. Da hjelper det lite at kabelen har mindre dempning. Karakteristisk impedans er ikke hvor mye impedans/resistans det er på kabelen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Skal du ha en ekstra god kabel kan du kjøpe denne typen. De har bedre kabler men tror neppe de er verdt det for din del. Endret 8. november 2015 av vidor Lenke til kommentar
Kenly Skrevet 8. november 2015 Forfatter Del Skrevet 8. november 2015 Takk for gode tips vidor.. Skal kjøpe beste lnb og kabelen du foreslår, bare den sorte som kan graves ned ? Lenke til kommentar
Kenly Skrevet 8. november 2015 Forfatter Del Skrevet 8. november 2015 Det eneste jeg ikke forstår er at både viasat og canal digital, samt flere andre, anbefaler maks 25 m mellom tuner og parabol.. Er dette bare tull? Naboen har ca 140 m uten noe problem og det med en "vanlig" coax uten forsterkning.. Tror dere 170 m med High gain lnb går bra? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Via og CD opererer med pakkeløsninger som er designet for at du kobler antennen og LNB rimelig nært tuneren, og da holder det helt fint for de aller fleste kundene og er økonomisk for kundene og selskapet. Hvis du begynner å rote med det oppsettet de bruker blir det neppe så bra resultat. Maxsat har svært rimelig priser og er drevet av nesten ren entusiasme, så det selskapet opplevde jeg at var til å stole på. Har brukt ting fra dem selv og satt opp løsninger for andre hvor dem har levert produkter. Spec'en på kabel sammen med LNB skulle tilsi at du har nok å gå på for å få et godt signal så lenge tuneren er ok. Jo bedre utstyr du bruker sammen med et godt og stabilt antennefeste jo mindre er også sannsynligheten for periodiske dropouts. Det er FEC-feilkorrigering i signalet, men det er grenser for hvor mye det kan rette opp. Jeg mener det er verdt det. Det blir fort kjipt å kjøpe for billig hvis det ikke holder til bruken. Endret 22. januar 2016 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå