Gå til innhold

PC for lydproduksjon under 10k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen, veldig nyttige innspill! Mange takk! Jeg setter veldig pris på disse rådene.

Jeg har tråla gjennom en masse forumer i noen timer og det ser ut til at Reason-brukere mener at seks kjerner kan være relevant, men jeg blir nødt til å regne på det. Jeg glemte jo at jeg måtte ha et OS også.

Men jeg finner ikke noe hovedkort som støtter skjermer i det hele tatt til 5820K?

Vedrørende hovedkort til 4790K og Skylake: Når det står 1 x HDMI 1 x DVI-D 1 x VGA, er jeg sikker på at hver port kan brukes samtidig? 

Lenke til kommentar

5820K har ikke integrert grafikk, så da må du ha eget skjermkort. Hovedkortet i mitt oppsett fra NetOnNet med 4790K (Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3) skal støtte 3 skjermer, så du kan prøve det uten skjermkort.

Det siste forslaget med "skylake" kan kanskje være noe å tenke på. Der er den integrerte grafikken noe kraftigere enn i 4790K, samt at du får DDR4.

Edit:

Her er en test av 6700K http://www.guru3d.com/articles_pages/core_i7_6700k_processor_review_desktop_skylake,19.html

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert!

Jeg forsker videre, og har blitt anbefalt å gå for en prosessor innenfor en Tick syklus, samt at seks kjerner er å overdrive.

Så da ser jeg igjen på det første forslaget ditt, #Omnithunder, med den 4790k'en. Ved å ikke ha med grafikk-kortet blir det plass til et OS og likevel holde meg under budsjett.

Det virker vel fornuftig, eller hur?

Lenke til kommentar

Det er du som må avgjøre. Oppsettet er sikkert mer enn godt nok til din bruk. Men jeg skjønner ikke helt argumentasjonen for ikke å gå for "skylake", annet en eventuelt budsjettmessig. Skylake-oppsettet er bedre, men du havner 3 hundrelapper over budsjettet.

Edit:

Kjøp retail-utgave av Windows 10, så sparer du deg for mye fremtidig bryderi https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/programvare/operativsystem/microsoft-win10home3264-bitusbno/220720.11053/

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser testen jeg linket til, så kan en vel konkludere med at det er rimelig overdrevet. Skylake i7 er en rimelig god utvikling fra forrige generasjon i7. Du kommer deg også over på DDR4. Hvorvidt du mener dette er verdt ca 1K er det ingen andre enn deg selv som kan si. Du vil nok bli fornøyd uansett hva du velger. Det er et stort sprang opp fra det du jobber med i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et lydoppsett hvor jeg bruker en datamaskin med 4770K som slave og en Mac som master. Alt datamaskina gjør er egentlig å ta i mot MIDI og audio via nettverksporten, kverne dette gjennom en god del VST-er, for så å sende dette tilbake til Macen.

Litt annen bruk enn det du ser for deg, altså. Til mitt bruk så fungerer denne prosessoren ytelsesmessig helt fint, så jeg går ut i fra at enhver Intel i7-prosessor av nyere dato skal fungere greit. På den andre siden, dersom du tenker å bruke Rewire(?) mellom Reason og Studio One, så er det jo ikke akkurat negativt med flere enn fire kjerner/åtte tråder. Dette er jo selvfølgelig avhengig av hvor mange og hvilke plugins du benytter. Du kan vel også (trolig) distribuere hvor mange tråder hver DAW bruker, slik at du f. eks. kan si at Reason skal få tilgang til to tråder, mens Studio One bruker seks.

Uansett, så tror jeg at du potensielt vil få mer igjen for å investere i bra minne, kanskje til og med gå opp til 32GB, særlig om du bruker en del større samplebiblioteker. Veldig greit å ha alt slikt liggende i minnet i stedet for å streame fra disk. Selvfølgelig ikke nødvendig om du hovedsaklig bruker synthesizere.

I tillegg er det enormt viktig å ha vifter som er STILLE, absolutt verdt å legge noen ekstra hundrelapper inn her! 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill @liquidsquid. Ja, ideen er å kjøre Rewire mellom Reason og Studio One. Likevel ser jeg ikke for meg å ha annen VST eller andre prosesser gående i Studio One enn ARC. Og grunnen til at jeg gjør dette er kun for å få et bedre lydbilde (primært EQ). Selve arbeidet tenker jeg å gjøre innenfor Reason. 

Såvidt jeg skjønner er den største ulempen med dette oppsettet (Reason+StudioOne+ARC) at det blir høyere latenstid (latency). Hvordan blir det i ditt master/slave-oppsett?

Ut fra specs trodde jeg oppsettet som @Omnithunder har foreslått var ganske stillegående? Hva ser jeg etter når jeg kjøper vifte?

Endret av tordhn
Lenke til kommentar

Du trenger ikke så veldig mange vifter til oppsettet ditt.

En i front og en bak vil holde i lange baner.

Om du ikke velger dedikert skjermkort vil du da ha totalt 3 vifter i maskinen.

Du må gjerne velge Noctua sine vifter.

https://www.komplett.no/product/781268/datautstyr/vifterkjlingvannkjling/vifter/noctua-nf-a14-pwm-140mm-vifte#

140mm om du har plass til det.

Gjerne også kjøre viftene på så lav RPM som mulig

Fractal R5, om du kjøper dette har vifter medfølgende samt en enkel viftekontroller som burde holde :)

Prøv først med medfølgende vifter og bytt om du synes de er for bråkete.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har en vifte som er påmontert CPU. (CM 212 som er en CPU tårnkjøler med påmontert 120mm vifte)

Vifter i kabinettet for å få luftflyt.

CPU sitter mer eller mindre midt i kabinettet, så for å få frisk luft trenger den litt hjelp fra vifter i kabinettet til å sirkulere den varme luften.

Se hvilket kabinett du vil ha, så ser du hvor store vifter det støtter.

Større vifter av god kvalitet støyer mindre.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Fractal Design R5 er et støydempet kabinett som leveres med 2 stk 140mm kabinettvifter for å sørge for luftflyt inn og ut av kabinettet. Begge disse kan styres av den medfølgende viftekontrolleren. I tillegg bidrar 120mm viften i strømforsyningen.

CM 212 er en prosessorkjøler med 120mm vifte som transporterer varme vekk fra CPU. Viften på denne styres av prosessorens temperatur gjennom hovedkortets BIOS. Denne viften bidrar ikke til å fjerne varme fra kabinettet, derfor har en kabinettvifter,

Alle viftene er støysvake og av god kvalitet, så det skal i utgangspunktet være unødvendig å skifte ut noen av disse i de foreslåtte oppsettene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...