tordhn Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hei, Jeg er nødt til å oppgradere systemet mitt ( = kjøpe nytt) og håper noen kloke hoder har gode innspill. Er i gang med å produsere en EP, men for mange prosesser samtidig får den nåværende maskinen til å knele. Det jeg ser etter (minimum): - desktop PC - 4 kjerners prosessor (8-12MB i cache) - 16 RAM 1600mhz, gjerne fordelt 4x4 - stillegående - mulighet for to, helst tre skjermer (har en skjerm, finner de andre brukt) - 250 gb SSD systemdisk - 1 tb 7200rpm sata3/6GHz HD - helst under 10,000, men taket kan heves om nødvendig Hva tenker dere? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Jeg vil anbefale 5820K som CPU, 6-kjerner 12-tråder, den takler en god del prosesser samtidig. Skal en god del til før du klarer å knele den for å si det slik Hvis du ikke skal spille så klarer det seg med et billig skjermkort, skal ikke mye til for å sende bilde til 3 skjermer. ca 1.200-1.500,-. Uten et "high end" skjermkort så vil du nok klare å havne innenfor budsjettet 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Forslag fra NetOnNet: 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 For lydproduksjon kan han vel droppe 960'en vil jeg tro? For de to lappene der kan du gå for x99 og 5820k 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 For lydproduksjon kan han vel droppe 960'en vil jeg tro? For de to lappene der kan du gå for x99 og 5820k TS vil ha mulighet for 3 skjermer, så da må en vel ha eget skjermkort. Det finnes rimeligere skjermkort som klarer dette, men en må vel opp i GTX750 / R7 360 som ligger rundt kr 1250. Da blir det ikke plass til 5820K innenfor budsjettet. Mulig jeg tar feil, så korriger meg gjerne. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Han skrev at taket kan heves om nødvendig, jeg vil påstå at +/- 2.000,- mer er verdt det for et 5820K oppsett. Men kan TS presisere litt til, hvor mange prosesser er det snakk om og hvilke programmer? Det kan godt hende at jeg og Clayman tenker litt overkill, men vi baserer oss på at TS sier PC'en kneler pga for mange prosesser. Hvis noen har erfaring med samme programmer etc som TS bruker så er det lettere å anbefale "riktig". 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Her er oppsett med 5820K: 1 Lenke til kommentar
tordhn Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Hjertelig takk for gode innspill! Først, for å spesifisere: I utgangspunktet jobber jeg i Reason 7.1, som har sitt eget pluginsystem med et proprietært VST-liknende format. Det betyr at på et gitt prosjekt kjøres det prosesser i en rekke slike plugins i tillegg til de som foregår i selve Reason. Men ved oppgradering vil jeg arbeide med Reason innenfor PreSonus Studio One, slik at jeg samtidig kan kjøre VST, ikke minst for å kunne benytte ARC System 2. Jeg jobber både med samples, sequencere, synther osv og gjør opptak av instrumenter rett inn i Reason. Jeg skal ikke spille med maskinen, men skjønner det slik at spill-PCer gjerne anbefales til musikkproduksjon, med unntak av grafikk-kortet. Så dette lurer jeg på: Støyer ikke kraftige grafikk-kort en del? Eller vil det ikke være et problem så lenge jeg ikke gjør mer grafisk krevende oppgaver enn å ha tre skjermer? Jeg ser at det billigste kortet de har på Net-On-Net har støtte for ATI Eyefinity - betyr ikke det tre skjermer?Som sagt kan jeg heve taket litt, men jeg trenger ikke overkill Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Kortet du linker til klarer ikke 3 skjermer. Kortene jeg har nevnt er alle lydsvake. Hvilken CPU har du i din nåværende maskin? 1 Lenke til kommentar
tordhn Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 OK supert. Jeg har en i5-4200M 2.5GHz (to kjerner). Og jeg tror egentlig at fire kjerner funker fint for Reason alene. Men jeg er i tvil om hva PreSonus og Arc vil legge til i regnestykket. Jeg legger heller i et par lapper og har en buffer for ytelse enn å stå og stange igjen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Så fint ut det 5820 oppsettet Omnithunder, men er ikke 500W PSU litt i minste laget? Så er det uten OS så det er sagt. Jeg forsto sånn ca ingenting av hva du bruker maskinen til TS Bedre med moderat overkill ja, hvis vi slenger på et par hundringser på Omni's oppsett for bedre PSU og en tusing for OS så er vi oppe i rett under 13.000,- 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 (endret) Du kjører i dag på en mobil prosessor med 2 kjerner. Programmene du nevner vil kjøre fint på i7-4790K, som har 4 kjerner med 8 tråder. Du får velge selv om du vil kjøre skikkelig "overkill for ca 2K. Jeg tror du blir godt fornøyd med dette: Vær klar over at det kun koster kr 300 mer for å få 2TB GB HDD, og kun kr 475 ekstra for 3TB GB HDD. Endret 7. november 2015 av Omnithunder 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Det var stiv pris på HDD'ene Omni 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Det var stiv pris på HDD'ene Omni Sorry, skriveleif.. Rettet nå til TB. 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 For lydproduksjon kan han vel droppe 960'en vil jeg tro? For de to lappene der kan du gå for x99 og 5820k TS vil ha mulighet for 3 skjermer, så da må en vel ha eget skjermkort. Det finnes rimeligere skjermkort som klarer dette, men en må vel opp i GTX750 / R7 360 som ligger rundt kr 1250. Da blir det ikke plass til 5820K innenfor budsjettet. Mulig jeg tar feil, så korriger meg gjerne. 3 skjermer har vel vært støttet av Intel siden HD4000, hvilket hovedkort du må ha er en annen sak Hadde vært greit om disse billigkortene kom med en annen konfig enn den jævligste av dem alle, VGA - HDMI - DVI siden de er stort sett de eneste du får som er passivt kjølte. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 For lydproduksjon kan han vel droppe 960'en vil jeg tro? For de to lappene der kan du gå for x99 og 5820k TS vil ha mulighet for 3 skjermer, så da må en vel ha eget skjermkort. Det finnes rimeligere skjermkort som klarer dette, men en må vel opp i GTX750 / R7 360 som ligger rundt kr 1250. Da blir det ikke plass til 5820K innenfor budsjettet. Mulig jeg tar feil, så korriger meg gjerne. 3 skjermer har vel vært støttet av Intel siden HD4000, hvilket hovedkort du må ha er en annen sak Hadde vært greit om disse billigkortene kom med en annen konfig enn den jævligste av dem alle, VGA - HDMI - DVI siden de er stort sett de eneste du får som er passivt kjølte. Aktiv kjøling er ikke det store problemet når belastningen er lav, som i dette tilfellet. Men for å være litt konstruktiv, så kan du kanskje komme med et konkret forslag selv? 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Gjerne gå for 4790k Men for å unngå VGA må han opp til et litt dyrere HK. MSI Z97 Gaming 3 er et alternativ som kan brukes OM TS er ivrig på å bruke HDMI. Om ikke så kan han kjipe ut på HK og liksågodt gå for et billig skjermkort med bedre I/O alternativer. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Gjerne gå for 4790k Men for å unngå VGA må han opp til et litt dyrere HK. MSI Z97 Gaming 3 er et alternativ som kan brukes OM TS er ivrig på å bruke HDMI. Om ikke så kan han kjipe ut på HK og liksågodt gå for et billig skjermkort med bedre I/O alternativer. Du hjelper ikke mye med en konkret løsning. Kan du komme med et oppsett du kan garantere at virker? 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hva er det du tviler på? Om Intel HD klarer 3 skjermer? Her er et oppsett med z97 https://prisguiden.no/liste/156860 x99 oppsettet vil være tilsvarende bortsett fra 5820k og et Asus X99 - A HK, og tilsvarende mengde DDR4 RAM 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Her er et forslag med "skylake" i7 uten GPU (hovedkortet støtter 3 skjermer) : Fra Komplett: Fra NetOnNet: Totalt kr 9106 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå