Gå til innhold

Nøytral leder, generator


Anbefalte innlegg

Hei. Har litt problemer med å forstå enkelte greier.

 

Nøytral leder for eksempel. Denne går til jord gjør den? Hvor er denne i så fall jordet? Må nøytralederen "ut av huset" være tykkere enn de andre, altså siden den må overføre strøm fra alle "hoved" lederne?

 

Lurer også på om en generator som brukes her til lands, er koblet i stjerne eller trekant. For jeg har lest at stjerne kobling på generator gir fire kabler. Er da den ene kabelen nøytral leder? Nå har jeg koblet kun i andre enden (motorer), og da er jo forskjellen kun om man kjører den på 230 eller 400 volt.

 

Når det kommer til hvorfor det er 400V mellom to ledere, mens det er 230 mellom leder og nøytral, så har jeg kommet fram til at det er fordi fasene med treleder er 120 grader fra hverandre, og dermed vil man aldri få maks positiv spenning på en leder, mens man får maks negativ spenning på den andre lederen. Er dette rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk deg et hjul med 3 eiker, med 120grader mellom. Ytterst på eikene er fasene. Senter er null-leder.

Om du tegner dette og måler avstanden, vil du se at det er samme forhold mellom avstand på hjulet som det er mellom fase - fase, og fase til null.

Om du snur på hjulet til fase er på topp, vil du se at ingen av de to andre er i bunn.

 

Laster du med 1 lyspære mellom fase og null, vil det gå like mye strøm i fase- og null-leder.

Laster du med 3 like lyspærer, fase til null, så vil det ikke gå strøm i null-leder.

 

Laster du med 2 pærer, en fra fase til null, og den andre fra fase to til null. Så vil det gå like mye strøm i fase-en-leder som i fase -to-leder som i null leder. Så du vil ikke klare å få mere strøm i null-leder, enn i faseleder.

Lenke til kommentar

Om du tar bort nøytral leder (og pærene er make) hva skjer da?

Om man tar bort nøytral leder, vil ikke pærene fungere, fordi de kun er koblet opp på en side. Men ja, om man tenker litt lengre, så tenkte jeg ikke helt på at alle pærene kobles til samme nøytral leder, mens de er på forskjellig hovedledere, så det er vel noe der. Jeg må bare prøve å tenke på hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg litt, og om man har tre like lyspærer koblet mellom L1 og N, L2 og N og L3 og N. Så ja, vil faktisk det ikke gå noen strøm fra N og tilbake til kraftverket (lest meg fram til at N ikke går til jord, men inn på nullpunktet på en stjernekobling). Da strømmen som går tilbake på N,  i steden for å gå via N ledereren ut av huset, vil gå fra N til en annen leder, fordi den trengs der. Om jeg har forstått det helt rett.

 

Så angående denne N lederen, går den helt tilbake til "nullpunktet" på stjernekoblingen i generatoren på kraftstasjonen, eller har jeg forstått feil nå?

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg litt, og om man har tre like lyspærer koblet mellom L1 og N, L2 og N og L3 og N. Så ja, vil faktisk det ikke gå noen strøm fra N og tilbake til kraftverket (lest meg fram til at N ikke går til jord, men inn på nullpunktet på en stjernekobling). Da strømmen som går tilbake på N,  i steden for å gå via N ledereren ut av huset, vil gå fra N til en annen leder, fordi den trengs der. Om jeg har forstått det helt rett.

 

Så angående denne N lederen, går den helt tilbake til "nullpunktet" på stjernekoblingen i generatoren på kraftstasjonen, eller har jeg forstått feil nå?

 

Tror du har forstått meg. Om du har to stjernepunkt, et på generator og et på last, så skal det ikke bli spenningsforskjell. Om det ikke er spenningsforskjell, og du kobler inn en leder, så går det ingen strøm. (Selvfølgelig gitt at viklingene på generatoren er helt make, og at lyspærene er helt make.)

Lenke til kommentar

Får man støt her dersom man berører en faseleder og jord? Er det da 230v eller 135volt gjennom kroppen? Blir det 230v siden dette er et 400voltsanlegg?

 

Og hva er vitsen med jord her? Den beskytter da ingen ting, hverken mennesker/dyr mot berøring eller mot kortslutning mellom faseneleder og jord?

 

Burde kanskje laget en ny tråd men føler det passer å spør her angående denne enkle skjemategninga.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Hvis man splitter nøytralleder fra trafoen, så kan det bli litt farlig for lasten ute på anlegget, hvis ikke alle fasene belastes helt 100% likt.

Nullpunktet er allikavel koblet sammen hos forbruker, men har ingen sted å stabilisere spenningen på. Derfor blir lastene nå i serie på en måte, og med ulike spenninger over hver last.. Hvis 500W ovn står mellom L1 og N, og 1000W ovn står mellom L2 og N, og 2000W står mellom L3 og N.. Så blir effekten og spenningen over hver enkelt helt annerledes, da de er i serie på 400V. Derfor kan enkelte laster få ganske høye spenninger, noe som kan ødelegge mye utstyr..

 

Jeg ble engang tilkalt for å finne feil på en stor showtrailer med avansert sveiseutstyr og roboter... De hadde fått mye forskjellig styrke på lysene i taket, liten effekt på kaffetrakter, og et smell i en styreboks på en sveiserobot.. Da spurte jeg bare hvor de fikk strøm fra, og det fikk de fra lokal 230V trefas, og over til 400v gjennom en trafo.. Jeg åpnet trafoen, og fant ingen nullpunkt.. De hadde brukt en trafo beregnet for sveiseapparat, som ikke har behov for enfas... Så de måtte skaffe en annen trafo og jeg måtte fikse en del utstyr som hadde røket..

Så det er eksempel på at det kan være ganske skummelt å kutte nullleder til et anlegg i drift..

 

Strømmen i null-leder er alltid lik eller mindre en største strømmen på en fas. Den blir mindre og mindre jo gjevnere belastningen er på hver fas.

 

Så den går til nullpunkt i trafo for å stabilisere spenningen på hver fas.

 

SEVS:

Man kan få 230v i seg hvis man berører faseleder og jord. Men ingenting om man berører N leder og jord hvis anlegget er riktig utført.

Det har sin fordel... En "jordslutning" mellom fas og jord resulterer som regel i kortslutning, og sikringen ryker.

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Får man støt her dersom man berører en faseleder og jord? Er det da 230v eller 135volt gjennom kroppen? Blir det 230v siden dette er et 400voltsanlegg?

 

Og hva er vitsen med jord her? Den beskytter da ingen ting, hverken mennesker/dyr mot berøring eller mot kortslutning mellom faseneleder og jord?

 

Burde kanskje laget en ny tråd men føler det passer å spør her angående denne enkle skjemategninga.

Du vil få 230v igjennom kroppen da. På et 230v anlegg vil du få 132v igjennom kroppen.

Hensikten til jord er ikke å beskytte hvis noen tar i fase og jord. Maks tillatte berøringspenning er 50V og strøm er 30mA, så hvis du tar på fase-jord vil det være langt over det uansett.

 

Hensikten med jord er å hundre at du får så mye spenning i deg hvis det blir feil på et apparat.

F.eks en motor, hvis en av lederens kommer i kontakt med metalldekslet på motoren, så ville strømmen gått igjennom deg hvis ikke du hadde hatt jord til motoren. Jord skal ha mye lavere resistans enn deg, og da vil mesteparten av spenning gå til jord og du vil få under 50v i deg som er maks berøringspenning.

 

Hvis faseleder og jord blir kortsluttet, vil uansett sikringen gå i et TN anlegg, noe den ikke vil i et IT anlegg hvis du ikke har jordfeilbryter. Fordi i et TN anlegg vil det bli som en kortslutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lager heller en ny tråd. Fikk ca 120v gjennom meg en gang her hjemme når jeg tok på en jordet leder og en ujordet komponent. Sliter med å forstå hvorfor.

 

Det kommer jo ann på faktorene i gitt situasjon.

 

Dersom den ujordede komponenten du tok på er av en elektrisk art og har en jordfeil i seg sånn at den ene fasen går i komponentens ytre og du så da tar på gitt komponent og en annen jordet del samtidig så vil jo du danne en forbindelse til jord for den feilen som da har oppstått i den ujordede komponenten og i så måte få støt.

 

-S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...