Alex T. Skrevet 7. november 2015 Del Skrevet 7. november 2015 Hei, jeg må skrive om forskningjuks og dygdsetikk, konsekvensetikk og pliktetikk. Skal da gjøre rede for hvordan en etiker hadde gjort rede for forskningsjuks med bakgrunn i disse. Dygdsetikk:- hvilken person vil jeg være? Går på karakter. - forskningsjuks er ikke bra på grunn av dyder som f.eks. ærlighet, Pliktetikk:- å lyve er galt uansett hva, derfor vil forsettlig forskningsjuks være galt uansettKonsekvensetikk- kan være bra og dårlig avhengig av hvordan konsekvensene fordeler segDet jeg sliter litt med er på en måte å se flere sider av en sak. Konsekvensetikk er det eneste området jeg kan argumentere for og imot. Tar gjerne imot tips og råd. Trenger ikke å være utfyllende svar, bare noen ord eller stikkpunkter for å komme i gang. Takker så mye Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Siden dydsetikere kan være uenige seg i mellom om hva som er dyder og ikke, går det an å se for seg en forsker som mener det at "hensikten helliger middelet". Altså, vedkommende kan argumentere med at det er en dyd å fremme laboratoriets rykte og skaffe flere arbeidsplasser. For pliktetikere kan det også sies at de mener at reglene absolutt må overholdes, men at de kan være uenige om hva som er reglene. https://snl.no/etikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå