Gå til innhold

Tysk - Hjelp!

Ham&Cheese

Anbefalte innlegg

Hei! Håper jeg er så heldig at jeg kan finne noen med tyske språkkunnskaper som er villige til å hjelpe. Har presentasjon om noen få dager og trenger virkelig hjelp med å få setningene mine til å funke.

Må forøvrig legge til at dette er 9.klasse pensum, så setningene bør helst ikke være for avansert.

(Nei, jeg jukser ikke!)

Først og fremst:

Norsk: Beethoven var født i tyskland, men levde i Wien som voksen.

Tysk:   Beethoven war in Deutschland gebürtig, aber in Wien gewohnt...(fortsettelse?)

Antar det er feil å finne overalt, men setter veldig pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bare si det sånn på tysk. 

Det skal heller ikke være aber in Wien gewohnt.

Beethoven war in Deutschland gebürtig, aber hat in Wien gewohnt. 

Skulle jeg ha sagt det, ville jeg kanskje heller ha sagt noe som:

Beethoven war in Deutschland gebürtig, aber er hat die meiste Zeit seines Lebens in Wien gewohnt. Er ikke helt 100 på om dette ville vært riktig, men jeg tror det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Österreich hat eine reiche Kulturgeschichte, mit vielen bekannten Komponisten wie Mozart und Haydn.

Manglet en e i reiche siden det er akkusativ hunkjønn. Neste del er dativ plural og kreven n-ending

Litt flaut dette - jaja!

Tusen tusen takk for hjelpen!:)

Lenke til kommentar

Hei! Håper jeg er så heldig at jeg kan finne noen med tyske språkkunnskaper som er villige til å hjelpe. Har presentasjon om noen få dager og trenger virkelig hjelp med å få setningene mine til å funke.

Må forøvrig legge til at dette er 9.klasse pensum, så setningene bør helst ikke være for avansert.

(Nei, jeg jukser ikke!)

Først og fremst:

Norsk: Beethoven var født i tyskland, men levde i Wien som voksen.

Tysk:   Beethoven war in Deutschland gebürtig, aber in Wien gewohnt...(fortsettelse?)

Antar det er feil å finne overalt, men setter veldig pris på svar!

Jeg ville sagt "Beethoven wurde in Deutschland geboren. Als Erwachsener lebte er in Wien." Man kan si "aus... gebürtig," men det er mindre vanlig enn "in... geboren".

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...