Gå til innhold

Hjelp til valg av gulvhøyttalere

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg trenger litt hjelp til valg av gulvhøyttalere. Skal brukes i et rom på ca 15kvm og på en NAD 304 forsterker. (Har lurt på å bytte forsterker, men tror jeg har større utbytte av andre høyttalere først). I dag har jeg et par Eltax Concept 600, og joda, de er jo ikke akkurat hifi, men spiller bedre enn noe Logitech plast greier. Det som plager meg mest med dem er at jeg syns bassen er upresis og litt pløsete.

Spiller for det meste rock og forskjellig metal.

Budsjettet mitt kan strekkes til 4000kr, men helst holde det under det. Er veldig åpen for brukt, men bør helst være i Vestfold da jeg er avhengig av hjelp til frakt.

Edit: Jeg bomma på romstørrelsen.

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den forsterkeren begynner vel å dra på årene? Det kan være at effekten/kvaliteten begynner å dabbe av pga. uttørkede kondensatorer. Uansett er den litt i svakeste laget hvis du skal ha basstunge høyttalere.

Edit: Hvis du skal ha ny forsterker så må du huske på at NAD oppgir effekten på en annen måte enn på moderne forsterkere. Du må trolig opp i minst dobble effekten for å få noe tilsvarende den du har.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er det bassrefleksrør i høyttalerne du har i dag kan du pøve å stappe inn noe for å blokkere de. Noen bruker sokker/klær mens andre bruker noen skumgummiplugger som er spesielt beregnet til slikt. Mange har stort hell med slikt. Blir tvilsomt like bra som nye høyttalere men er i det minste omtrent gratis.

Lenke til kommentar

Jeg løy. Var visst nesten 15kvm. Store forskjellen utgjør det nok ikke men

Hvor langt er rommet i lydens lengderetning da?

Tja, nå spør du godt. Er ca 2,30m fra front av høyttaler til vegg, og ca 90cm fra bak til vegg.

Om det er noe ala dette du er ute etter..

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

Tja, nå spør du godt. Er ca 2,30m fra front av høyttaler til vegg, og ca 90cm fra bak til vegg.

Tror ikke det blir mulig å få det til å lyde optimalt med så store element på så kort avstand nei.

Det er ikke akkurat storkvalitet på de høyttalerne så jeg vil uansett si at du har svært godt av et bytte om du er mer ute etter god lyd enn ekstremt høy lyd.

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir mulig å få det til å lyde optimalt med så store element på så kort avstand nei.

Det er ikke akkurat storkvalitet på de høyttalerne så jeg vil uansett si at du har svært godt av et bytte om du er mer ute etter god lyd enn ekstremt høy lyd.

Helt klart. Var noe jeg var så heldig(uheldig? Haha) å få, og de spiller jo milevis bedre enn det plastikk dritet fra Logitech jeg hadde før. Men er jo derfor jeg er på søking etter nye høyttalere.

Lenke til kommentar

Helt klart. Var noe jeg var så heldig(uheldig? Haha) å få, og de spiller jo milevis bedre enn det plastikk dritet fra Logitech jeg hadde før. Men er jo derfor jeg er på søking etter nye høyttalere.

Det er ihvertfall et bra utgangspunkt. :)

Lenke til kommentar

Absolutt :) Fikk jo med både NAD 304 forsterker(måtte bytte releet og et par motstander), NAD 501 CD spiller (måtte bytte beltet til skuffen) og NAD 412 tuner(som ikke blir brukt så mye, men artig å ha da).

Forsterkeren virker mer enn god nok til å beholde en god stund. Kanskje skaffe en effektforsterker eller to og bruke som preamp.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg hadde Eltax concept 500 for endel år siden, det var hvertfall en veldig lik Eltax høyttaler. Oppgraderte senrere til stoooore Jbl med dobble 10" og så senere Klipsch rf 52.

Kan si at Jbl og Klipsch var i en helt annen klasse enn Eltax. Grunnen til at jeg kvittet meg ned Jbl var at de ble for store for rommet (12kvm).

Tror Klipsch rf62 er ett meget godt kjøp til den prisen, de kostet tross alt 6000-7000kr en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Meget fornøyd med mine rf 62 mkii. Driver de med en Yamaha rx-a1030.

Kjøpte høytalerne på black friday for 2 år side for 5555. Står på et meget lite rom nå(kanske 10 kvm), men bassen synes jeg er upåklagelig. Oppgrderte selv fra logitec z-5500 å det er enorm forskjell :)

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar

Så klart noe helt annet. Eltax er jo bare billighøyttalere. Fortsatt bedre enn noe med plastkasse da.

Hva er egentlig forskjellen mellom RF-62 mk1 og mk2?

Ser ut som det kanskje ikke ble mk1 allikevel. Useriøs selger som prøver seg på 4000,- isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...