Gå til innhold

"uendelig" fokus til nattebilder


Anbefalte innlegg

For nordlysfoto og nattebilder generelt virker det som folk anbefaler "uendelig" fokus, fokus ringen på objektivene mine snurrer uendelig, men virker ikke som fokus endres etter et visst punkt (ingen av objektivene har fokus merking). 

Trenger tips til hvordan jeg kan fokusere i mørket.. 
Legger ved eksempelbilde, skulle gjerne også fått lyset til å stå ut mere.
b866b9d3a3da5b8174d7c6c544cdec65.png

Samsung NX 200
20-50 mm Samsung (brukt på dette bildet)
50-200 mm Samsung 

og instillinger for bildet: https://i.gyazo.com/b44f97e95804f74b034442c6ec9cd26f.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokuser manuelt med live view og ca 10x forstørrelse, på stativ. Da får du fokus så nøyaktig som det lar seg gjøre. På akkurat det objektivet ville jeg nok blendet ned til f/8, brukt samme ISO, men EV-3 for å bevare høylysene og få en lukkertid på 30s.

 

Eksponerer du lysere brenner du bare ut høylysene du sikkert ønsker å bevare. Trikset her er å bruke råformat og justere eksponeringskurven i etterbehandling. En mild form for enkelteksponering HDR. Da får du fram nordlyset bedre uten å brenne ut Munkholmen. Vil du gå mer avansert til verks kan du bruke masker og lag for å heve frem nordlyset uten å heve frem Munkholmen.

 

En hardware-type løsning er å bruke gradert gråfilter som gjør Munkholmen mørkere uten å gjøre det lengre opp i bildet mørkere. Det gir nok det teknisk beste resultatet så fremt lengre lukkertid er mulig. Stjernestripene blir riktignok lengre ved lengre lukkertid, men det er kanskje greit i et bilde som dette?

Lenke til kommentar

Fokuser manuelt med live view og ca 10x forstørrelse, på stativ. Da får du fokus så nøyaktig som det lar seg gjøre. På akkurat det objektivet ville jeg nok blendet ned til f/8, brukt samme ISO, men EV-3 for å bevare høylysene og få en lukkertid på 30s.

 

Eksponerer du lysere brenner du bare ut høylysene du sikkert ønsker å bevare. Trikset her er å bruke råformat og justere eksponeringskurven i etterbehandling. En mild form for enkelteksponering HDR. Da får du fram nordlyset bedre uten å brenne ut Munkholmen. Vil du gå mer avansert til verks kan du bruke masker og lag for å heve frem nordlyset uten å heve frem Munkholmen.

 

En hardware-type løsning er å bruke gradert gråfilter som gjør Munkholmen mørkere uten å gjøre det lengre opp i bildet mørkere. Det gir nok det teknisk beste resultatet så fremt lengre lukkertid er mulig. Stjernestripene blir riktignok lengre ved lengre lukkertid, men det er kanskje greit i et bilde som dette?

Hva vil EV-3 si? 

Har tenkt og teste med etterbehandling, men har kun CS2 og det er for gammelt til å være kompitabelt med samsung RAW filer virker det som, andre alternativ?

Ikke sjans til å fokusere med live i mørket, ser ingen verdens ting på den lille skjermen :S

Lenke til kommentar

Hva vil EV-3 si? 

Har tenkt og teste med etterbehandling, men har kun CS2 og det er for gammelt til å være kompitabelt med samsung RAW filer virker det som, andre alternativ?

Ikke sjans til å fokusere med live i mørket, ser ingen verdens ting på den lille skjermen :S

EV-3 vil si å undereksponere 3 trinn med vilje. I innstillingene står det nå "exposure bias -2,3 step", det vil si at du får detaljer på Munkholmen som med normale innstillinger (exposure bias = 0 step) vil gi utbrent lys der.

 

Fokusering med live view gjør du ved å rette kameraet mot noe lyst, for eksempel Munkholmen, forstørre 10 ganger (eller maks) og så fokusere manuelt til det blir skarpt. Så retter du kameraet den veien du har tenkt til å ta bilde, uten å røre fokusringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...