Gå til innhold

Hvor vanskelig er truckopplæring kurset t4-t5?


Anbefalte innlegg

Hei

Blir snart sendt avgårde for å ta lappen på motvektstruck ettersom at jeg må ha d på jobben. Har alltid slitt med krevende teoriprøver. Strøk fks på teoriprøven på bil mange ganger før jeg tilslutt besto. 

 

Er ganske nervøs og redd for at jeg ikke skal klare teoriprøven, er jo dødsflaut at at alle på jobben får vite at du strøk...

Jobben betaler og forventer da at alt går i boks. 

Noen som kan forklare litt om denne teoriprøven?

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si ifra til sjefen at du alltid har slitt med teoriprøver så han er klar over at det kan bli et par forsøk. Det er mange som har det slik, kjempedyktige folk som egentlig kan alt av teorien, men går dritt når man skal ta en prøve. Tror de på jobben din burde forstå det hvis du er ærlig, det er vel relativt sjelden at man blir tullet med når det dreier seg om mer eller mindre seriøse problemer.

Lenke til kommentar

T4 er veldig enkelt. Det skal også være mulig å ta muntlig eksamen etter det jeg forstod, men det er ikke vanskelig teori.

Har problemer med å fange informasjon som jeg ikke interesserer meg for. Vet at mange sikkert synes at denne prøven er enkel, men er 100% sikker på at den ikke er det for meg.

Folk rundt meg sa at bilteorien var lett som bare det, men neida var drittvanskelig.

 

Men ja må også ta slike kommentarer med en klype salt. Folk liker å gi utrykk for at dem er bedre enn andre^^

Noen som har info om hvor mange spørmål og hvor mange rett en må ha for å bestå?

 

Hadde vært fint med noe eks. til type spørmål.

Lenke til kommentar

Bilteorien er 1000x vanskeligere enn for truck. Veldig mye er sunn fornuft.

 

Edit: Eksmensspørsmålene vi fikk var noe lignende:

 

Når er det lov å kjøre gaffeltruck på offentlig vei?

A: Bare på tirsdager.

B: Når trucken oppfyller krav til (blablablabla).

C: Det er alltid forbudt.

 

(3-5 alternativer pér spørsmål, kun ett rett alternativ).

 

Dette er ikke et faktisk spørsmål, men det er omtrent denne typen man får. Noen spørsmål er selvsagt vanskelige men det er ikke mye.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Parker med gafflene i gulvet. Kjør med gafflene i legghøyde (det er vanskelig å reparere ankler og knær). Se deg for når du rygger.

 

Og rygg, når lasten gjør at du ikke kan se framover.

 

Slike teoriprøver har sitt eget språk, en kode som skal knekkes. Les så mye du orker, slik at du kan det du skal kunne.

Tenk at der ikke er verdens undergang om du ikke står. For mye stress hjelper deg  ikke.

Lenke til kommentar

Si ifra til sjefen at du alltid har slitt med teoriprøver så han er klar over at det kan bli et par forsøk. 

 

Dette rådet er eit litt tveegga sverd. På den eine sida er det lojalt og fint å varsle arbeidsgiver om slike potensielle problemområder, men på den andre sida kan ein risikere at arbeidsgiver då heller prioritererer å bruke pengane på å kurse ein ansatt som har høgare sannsynlegheit for å bestå kurset.

 

 

Nøyaktig kor enkelt dette kurset er vil variere litt frå person til person, men hensikta med kurset er at ein skal lære å føre truck på ein så sikker måte som mulig. Fokuset i teoriprøva ligger derfor i å få klarheit i at du ikkje velger dei farlige alternativa, så dei fleste alternativa vil du kunne ignorere glatt. I nokre få spørsmål vil det kunne være fleire svar som er forholdsvis like, men du vil ikkje få særlig med spørsmål der du blir straffa for å velge det alternativet som berre var litt fornuftig.

 

Dersom du tar deg tid til å lese gjennom pensum og du tenker litt logisk så burde det gå heilt greit å bestå kurset.

Eit godt tips er at dersom valget står mellom ein effektiv måte å utføre jobben på, og ein trygg måte å utføre jobben på så er det alltid det trykke alternativet som er rett.

Og så er det sjølvsagt veldig viktig å ikkje prioritere ned dei pensumsområda som du ikkje har interesse for, alt som blir sagt på kurset er vekta likt med tanke på kunnskapskrav. Så om du gjer det dårlig på teoretiske prøver så må du kompansere med å møte utkvilt og være flink til å skrive notatar undervegs.

Andre kan sikkert halvsove seg gjennom kurset, men du må passe på å være fokusert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg tok teori prøven for t1 og T4 gikk læreren ut av rommet og vi hadde boka på bordet , alle besto :D

 

Jeg fikk betalt truckførerkurs av Aetat/Nav i sin tid, men før teoriprøven så fikk jeg meg jobb, så jeg tok oppkjøringen på jobben.

Når oppkjøringa var bestått og det var tid for teoriprøve fikk jeg et eksemplar i hånda, og beskjed om å sende den i posten til kursholder, sammen med et passfoto.

 

Merkelig nok så bestod jeg og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...