Gå til innhold

Førstegangstjeneste - hjelp!


Nanek

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på hvordan det i militæret for dem som har vært der.

Har lest litt på ulike stillinger, og mange ser ganske kjekke ut, men de fleste IT-stillingene ( som jeg synes ser kjekkest ut ), er ikke i Stavanger, hvor jeg bor, men det finnes dog noen som er rundt Stavanger også. 

 

Hvordan blir det det å gå i militæret mtp. skolegang? Jeg "taper" vel ett år, men kommer jeg i ordinær kvote eller førstegangsvitnemål etter endt tjeneste? Evt. kan jeg ta en IT utdannelse i militæret, men hvordan fungerer det? Noen som har gjort det selv og kan anbefale det? 

Det er heller ikke altfor stor sjangs til at jeg får den stillingen jeg vil ha, men tror jeg stiller ganske høyt i forhold til fysiske krav samt syn og hørsel osv. 

 

Jeg er litt usikker på om jeg vil søke eller ikke, men det ser spennende ut og kommer nok til å være en erfaring jeg kommer til å huske lenge, også slår det vel bra ut på CV'en. 

Håper noen kan hjelpe en gutt i tvil! 

Tusen takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for kjappe svar!

 

Går 2.Vgs allmenn nå med realfag. Planen min er egentlig å bli dataingeniør. Hvis jeg utsetter innkallingen, må jeg vel ha den etter endt skolegang? Da er det vel egentlig bedre å bare bli ferdig med den nå. 

 

 

Like greit å bare bli ferdig med førstegangstjenesten mens du er på alder med de andre som er inne. ;)

Lenke til kommentar

Det er bare sunt for alle å dra inn i militæret et år. Det er selvfølgelig ikke alle livsstilen passer for, men jeg tror at alle  kan ha godt av det. Jeg var føler jeg var en liten "drittunge" før jeg dro inn. Militæret er heller ikke så strengt og profesjonelt som det ser ut som. Det er grunn for at det blir kalt Norges største barnhage. Her er noen ting jeg fikk ut av det: 

Positivt: 
Du lærer mye som du aldri vil få sjansen til å lære andre steder.
Du blir kjent med masse forskjellige mennesker fra kriker og kroker i Norge. 
Kan være greit med skoleavbrekk? 
Modner fort.

Negativt:
Kjedelige rutiner 
Byråkrati
Du tjener mye mindre enn du ville ha gjort på f.eks Rema 1000. 

Personlig føler jeg at jeg kan se forskjell på mennesker som har verdt inne i førstegangstjenesten og de som ikke har vært innom. Det skader i alle fall ikke å prøve ut nye ting. Jeg hadde aldri endt om der jeg har endt, dersom det ikke hadde vært for førstegangstjenesten. Lykke til. :xmas: 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg svart ærlig på spørsmålene på Sesjon del 1, så får vi se hvordan det går med meg :D 

Er jeg heldig, får jeg kanskje en stilling i nærheten av Stavanger og som er interessant. 

Legger arbeidsgivere merke til at du har hatt førstegangstjenesten når du søker jobb, og hvordan er det med å ta bachelor i militæret? 

Lenke til kommentar

Da har jeg svart ærlig på spørsmålene på Sesjon del 1, så får vi se hvordan det går med meg :D 

 

Er jeg heldig, får jeg kanskje en stilling i nærheten av Stavanger og som er interessant. 

 

Legger arbeidsgivere merke til at du har hatt førstegangstjenesten når du søker jobb, og hvordan er det med å ta bachelor i militæret? 

 

Den største bonusen er hvis den som gjør intervjuet også har vært inne, det har skjedd meg før og er et topp samtaleemne som viser at du takler mye. 

 

utdanning i militæret innebærer også en del pliktår, og det er ikke så mange plasser.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler et år der, økonomisk er det ikke så lurt, men folk drar også på interrail, da er militæret langt foran i nytte.

Å sitte igjen med 92000 kr etter at mat, strøm og husleie er betalt er vanvittig mye. Du skal være bra heldig i arbeidslivet for å få til det. Rent økonomisk altså. For det er det du får i militæret i dag. 92000 kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg anbefaler et år der, økonomisk er det ikke så lurt, men folk drar også på interrail, da er militæret langt foran i nytte.

Å sitte igjen med 92000 kr etter at mat, strøm og husleie er betalt er vanvittig mye. Du skal være bra heldig i arbeidslivet for å få til det. Rent økonomisk altså. For det er det du får i militæret i dag. 92000 kr. 

 

 

Jobber du 1 år mens du lever som student så sitter du igjen med flere ganger det. Som stud har jeg brukt + - 100k året, hvis jeg da tjener 400k og klarer å holde meg i skinnet sitter jeg igjen med mye mer. Hvis han tar et jobbår istedenfor mil vil han slite med å finne en jobb som betaler så bra, men det er flere jobber som gjør det. Lagerjobb feks.

Lenke til kommentar

Ikke lett for en 18-19 åring å tjene 400k i året. I tillegg så må du huske at staten stikker av med ca 150k av de 400. Og det er utrolig mye lettere å bruke penger på utsiden av leiren enn inne i en leir. Ikke rare maten du spiser for om du lever for 100k i året. Militæret gir også studiepoeng, og det muligheter for å få seg utdanning der. Anbefaler på det sterkeste å gå inn i militæret.  

Lenke til kommentar

Anbefaler også ett år i Forsvaret!

Har selv valgt å verve meg for 2 år, som lærling, og angrer ikke ett sekund :)

 

Greit lærlinger tjener bedre sivilt, men i Forsvaret har jeg muligheten til å ta studiekompetanse, drøssevis av kurs - gratis!

 

Samtidig så vil jeg si rekruttskolen på Madla var en veldig god tid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste her har jo dekket det som er å dekke men vil si at du burde drite litt i å prøve å få en plass som er rett rundt hjørnet til Mamma og Pappa. Er lit av sjarmen med å flytte at du ikke er i "gangavstand" fra hjemmet ditt du får kanskje litt nye impulser og oppleve Norge et annet sted enn det faste og gamle. 

 

Dette er ikke i fra forsvaret men har bodd en del år i utlandet og fikk flere interesser og nye kompiser fordi du blir litt nødt til å prøve ting og by på deg selv, om du bare bor i gamle trakter blir du litt inngrodd og forsvaret er en veldig bra mulighet til å enkelt havne på et nytt sted. trenger ikke å være inni ingenmansland men la oss si du finner ut at de har noe i Oslo eller ørlandet osv. som passer så drit i om det ikke er i Stavanger.

 

Personlig havnet jeg en timeish lit ann på tog og ferge fra der jeg bodde og ble bare til at jeg dro hjem i helgene, og kunne heller tenkt meg at det var et sted lenger unna, men det var det eneste plassen med grønn/morsom tjeneste da jeg kunne søke når jeg var på Madla så da ble det sånn.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen takk for kjappe svar!

 

Går 2.Vgs allmenn nå med realfag. Planen min er egentlig å bli dataingeniør. Hvis jeg utsetter innkallingen, må jeg vel ha den etter endt skolegang? Da er det vel egentlig bedre å bare bli ferdig med den nå. 

Har ikke tenkt på å bli ingeniør gjennom Forsvarets IngeniørHøgskole, da? Null studielån, lønn under utdanning?

https://forsvaret.no/karriere/utdanning/hoyere-utdanning/forsvarets-ingeniorhogskole

 

Man blir en mye større del av fellesskapet hvis man ikke bor "hjemme", og det er halve morroa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...